Suksess for Øyafestivalen
Lørdag klaffet endelig alt for arrangørene av Øyafestivalen. Solen skinte om kapp med både publikum og musikerne på scenen, mens tung rock og hektende hip hop ble slynget ut over de gamle ruinene i et av Oslos fineste områder. - Nå er vi der vi sa vi skulle være for tre år siden, sier Christian B. Østlie i Øyafestivalen, som ellers ikke kan få fullrost band, publikum og frivillige nok.
Cato Salsa Experience på Øya (Foto: Kat Borgen) (320x400)

I år flyttet Øyafestivalen inn til Oslo etter to tunge år på Kalvøya. Dermed slo også potensialet til festivalen ut i full blomst. Men det så lenge skummelt ut. Regnet satte inn samtidig med at Beat Tornados gikk på scenen fredag klokken tre, og utviklet seg etter hvert til en haglskur av nærmest apokalyptiske dimensjoner. Det førte bl.a. til at kritikerfavoritt Sondre Lerche måtte avbryte sin opptreden pga. hensyn til sikkerheten, mens store deler av publikum stakk hjem for å skifte ut søkkvåte klær. Det sier nok en hel del om entusiasmen som årets utgave av Øyafestivalen har utløst at de aller fleste av de rundt tre tusen besøkende vendte tilbake senere på kvelden, for å få med seg opptredener av bl.a. Pen Jakke, Warlocks, Silver og Xploding Plastix.

Den værmessige kontrasten kunne knapt ha blitt større enn på lørdag. Med ett var middelalderparken svøpt i strålende solskinn, slik at omgivelsene virkelig kom til sin rett. Småbarn badet, folk ruslet rundt i den smart oppførte handlegaten, eller lå ut på plenen og nøt konsertene på hovedscenen med bl.a. Cadillac, Seven, Vibeke Saugestad og Jr Ewing. Da Cato Salsa Experience hadde satt punktum ved ellevetiden, kom arrangørene selv opp på scenen for å takke utøvere og publikum. Det var en sliten, men lykkelig gjeng som kunne skue ut over et par tusen publikummere i halvmørket.

- Vi er kjempefornøyde, sier Christian B. Østlie til Ballade mandag formiddag. – I år klarte vi alt det vi lovet allerede for tre år siden. Det tekniske fungerte kjempegodt, samtidig som alle artistene gjorde bra konserter. Folk kom med store forventinger, og gikk fra Middelalderparken med et smil om munnen.

Øyafestivalen opererte i år med to scener, der Palace Of Pleasure, Illumination og Equicez var blant artistene på den minste scenen lørdag. Også her var det godt med mennesker og god stemning.

- Vi har bevist at vi takler både sol og regn, sier Østlie. – Vi fikk de verst tenkelige forholdene fredag, og måtte stanse konserten pga. at scenen ble fylt opp med vann, samtidig som det var fare for lynnedslag i anlegget. Men begge dager viste folk sin genuine musikkinteresse ved å dukke opp fra dørene åpnet. En times tid etter innslipp hadde vi et fullt levende område. Vi opplevde å få mange tilreisende, og kunne sende fire og et halv tusen fornøyde folk ut på byen etterpå. Festivalstemningen gikk videre på klubber som Mono, So What, Paragrafen og Last Train.

Øyafestivalen hadde imponerende tretusen besøkende i uværet fredag, og halvannen gang så mye dagen etter.

- Det totale regnskapet vil ikke klart før om noen uker, men alle er veldig fornøyde. Utleierne av området syntes det hadde gått bra for seg, samtidig som vi klarte å bringe mindre norske band ut til et stort og positivt innstilt publikum. Jeg tror virkelig vi har bevist at vi har livets rett denne gangen.

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon: