Fem om beinet - og deres visjoner
En konsesjon for lokal-TV i Oslo-området innebærer at du kan nå ut til nærmere en million seere. Ballade har snakket med de fem selskapene som ønsker være hovedstadens egen TV-stasjon - og spurt dem hvilke kår de ønsker å gi kulturlivet. TV Tango ønsker å ha populærkultur som sitt spesialområde, mens Trond Ali Lindstad i Jasmin TV lover et grasrotfjernsyn, med god plass til både sangkor, musikkorps og frivillige grupper.

Metropol var en TV-stasjon som la sin ære i å speile norsk pop og rock-kultur, og gjorde at mange av de artistene som idag preger kulturlivet fikk et første medium å vise seg frem i - på nær en million TV-skjermer. I første kvartal 2001 hadde de en gjennomsnittlig nettodekning på nær 400,000 seere per uke, og hele 750,000 per måned. Nå som Metropol er borte, står arvtakerne i kø. Her kan du lese nærmere om planene til de fem organisasjonene som nå kniver om å overta den viktige konsesjonen.

ES-TV/TV Oslo

ES-TVs redaktør Jahn Andersen avviser at en konsesjon til ES-TV/TV Oslo vil medføre bønnemøter på eteren hele døgnet: - Meningen med denne søknaden er å stille med en allmenn profil. Det kommer fremdeles til å være livssynsprogrammer i kjent ES-stil, men de kommer bare til å være en liten del av et større programutvalg, som ikke kommer til å produseres av oss. Vi har 40-50 samarbeidspartnere, og planlegger å stille med et bredt kulturtilbud, uten at jeg kan si hvilke aktører som kommer inn her.

Hvordan blir musikkdekningen gitt at dere får denne konsesjonen?

- Det kommer nok til å bli gode levekår for all slags musikk, inkludert jazz, rock og pop. Hvem som skal produsere disse programmene eller hvilken profil de kommer til å ha, kan jeg ikke si med sikkerhet. Det jeg kan si er at ES-TV ikke kommer til å ha noe med disse produksjonene å gjøre. Vi sender våre programmer om rusmiddelomsorg og kristenliv på nasjonaldekkende TV i tillegg til satelitt, så lokal-TV er egentlig ikke noen stor prioritet for oss utover at vi ønsker å være en liten del av et lokaltilbud i Oslo.

TV Tango
Tv Tango er den eneste søkeren som ønsker å ha populærkultur som hovesatsingsområde: - Det er for lite deking av hva som skjer på kulturfronten i Oslo. Vi ønsker særlig å ha flere musikk- og filmmagasin, og dernest dekke litteratur og lokalidrett. Vi ønsker også å være et fora for mennesker som er aktive i ulike musikkmiljøer, samtidig som vi vil la kortfilmskapere få vise frem arbeidet sitt.

Furuseth forteller at Tv Tango også vil bidra til samfunnsdebatten med programmer som diskuterer temaer som angår Oslo, for eksempel rusmiddelproblematikken. Samtidig ønsker de å styre unna blankpolerte underholdningsserier innkjøpt fra utlandet: -Vi innarbeider heller konkurranseelementer og liknende i eksisterende magasinprogrammer for å gi dem en bredere apell.

TV Norge
TV Norge har først og fremst nyheter på plakaten, men vi har også planlagt et slags Oslopuls-magasin, som skal informere om hva som skjer i byen, sier forteller Lokaltv-sjef Hallbjørn Saunes. - Hvilken vinkling dette får, eventuelt hvor mye musikk som blir aktuelt å flette inn, vet jeg ikke før om en måned.

Jasmin TV
Trond Ali Lindstad, som står i spissen for Jasmin TV er rask med å påpeke at han ikke ønsker å lage "islamsk" eller på noen annen måte religiøst betont TV: - Om Jasmin TV får konsesjonen, vil vi lage grasrot-TV, sier han. Lindstad lover at smågrupper som sangkor, musikkorps, teatre og frivillige grupper skal få vist seg frem så mye som mulig, og at pop, rock, jazz og klassisk musikk også vil bli viet oppmerksomhet.

- Vi ønsker også å lage barenprogram med en internasjonal vinkling, og vise filmer og kulturinnslag fra den øvrige verden. Vi ønsker å lage av-tabloidisere TV-skjermen litt, og kunne vise TV med en allmenn verdiholdning. Dette betyr ikke at vi kommer til å bruke Islam som grunnpillar for sendeskjemaet vårt, vi kommer istedet til å trekke inn gjennomtenkte, fornuftige mennesker til å lede debatt og refleksjonsprogrammer. Navn vi har på plakaten foreløpig, er filosofene Arne Næss (d.e) og Nina Karin Monsen samt sosiologen Thomas Hylland-Eriksen. Vi kommer også til å trekke inn flere enkeltemnnesker og grupperinger som kan skilte med solid tankegods, og la dem få presentere seg uten noen form for sensur fra vår side, sier Lindstad.

Bio Vision
Den siste søkeren er et selskap som kaller seg BioVisjon. Daglig leder Per Magne Jensen ønsket ikke å snakke med Ballade, da han mente det var for tidlig å fortelle noe om BioVisions profil.

Av Knut Steen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Organizations, Politics, Press