Vil skape egen merkevare
Trondheim har band, scener og publikum, men trenger allikevel å lære av Bergen når det kommer til å skaffe nasjonal og internasjonal oppmerksomhet om det lokale musikklivet, mener Thomas Ryjord i Storås Artist. Nå er bookingfirmaet utvidet med en promoavdeling.
Cute Crash Combo Popkomm 2007 (foto: Tomas Lauvland Pettersen) (330x)

Av Carl Kristian Johansen

Bookingselskapet Storås Artist ble opprinnelig etablert av Storåsfestivalen i 2006, men ble i 2008 kjøpt av de ansatte. Storås Artist Promo Team ble etablert i 2009. Bedriften skal jobbe med ren promotionvirksomhet for arrangementer og artister i Trondheim og Trøndelagsregionen, og for bandene i stallen til Storås Artist.

Minifestivalen på Blæst torsdag og fredag denne uken er i realiteten et utvidet releaseparty for bandene The Cute Crash Combo og Accidents Never Happen. Samtidig benytter bookingbyrået og promoteamet, begge med prefikset Storås Artist, anledningen til å presentere seg selv.

Promo teamet er det første i sitt slag i midt-Norge, sier Thomas Ryjord i Storås Artist til Ballade. Ryjord mener at rent promoarbeid i forhold til arrangementer og band er en prekær mangelvare i Trøndelag.

- Storås Artist har utviklet seg etter hva vi ser det er et behov for i regionen vi bor i. Da ideen om et promo team ble presentert fant vi ut at de burde flytte inn til oss.

Ryjord mener at promo teamet faller godt inn under det som er målsetningen til Storås Artist, nemlig å skape kulturarbeidsplasser i regionen og holde på kompetansen i det profesjonelle musikkmiljøet.


Bergen vs Trondheim
Siden by:Larm i februar har det vært tilløp til debatt om Bergen og Trondheims status om musikkbyer. Under by:Larm var en ny bergensbølge representert av blant andre Fjorden Baby!, Lars Vaular og John Olav Nilsen og Gjengen. Da Urørt-finalen gikk av stabelen på Samfundet i Trondheim hadde syv av ti band base i Bergen.

Bent Sæther, bassist i Motorpsycho, erklærte i Bergens Tidende at en av årsakene til bergensernes popularitet var at de er langt mer britiskorienterte enn trønderne, og at de i større grad er trendnisser, noe som rett og slett har med forskjell på folkeslagene å gjøre.

Det som er hipt nå passer bedre for bergenserne, mener Sæther. Bergen er gode på pop, men de har knappest fostret et godt rockeband. Vi trøndere er gode på rock, vi liker musikk med baller, sa Sæther til BT i mars.

- Bent har et poeng i at Trondheim alltid har vært ballerockbyen. Vi trenger ikke skjemmes av det. Vi burde være stolte av det. Trondheim er også udiskutabelt den store byen i Norge når det kommer til punk, undergrunnspunk og alt rundt det, sier Ryjord.

Han mener at trønderne burde jobbe for å skape merkevare rundt nettopp dette, i stedet for å føle seg utrendy i forhold til trendy bergensere. Men allikevel, Ryjord er klar på at Trondheim har mye å lære av Bergen.

- Bergen har siden tidenes morgen vært en kremmerby, og hatt stor kontakt med andre deler av verden. Trondheim har mye å gå på der. Vi har ikke lært oss å jobbe med å skaffe internasjonal og nasjonal oppmerksomhet slik de gjør i Bergen, medgir Ryjord.

Det er nettopp her misjonen til Storås Artist og den nyervervede promoavdeling ligger.

- Trondheim har ikke flust med profesjonelle aktører, som plateselskaper og byråer, men vi har masse band og masse klubbscener. Vi må skape vår egen suksesshistorie. Og fylket og kommunen kan fremdeles bidra med mye hvis de vil bygge musikk som kulturbasert næring i denne regionen, sier Ryjord.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music