Lost Weekend: Dårlig oppmøte, røde tall og stor optimisme
INTERVJU: Skuffende publikumsfremmøte gir trolig røde tall også etter årets Lost Weekend. Men nå har festivalen fått orden på økonomien og ser positivt på fremtiden, i følge festivalsjef Ronny Knutsen. Han tar selvkritikk på PR-arbeidet i forkant av arrangementet: - Vi var rett og slett ikke flinke nok til å pushe artistene ut i media, og fikk ikke god nok uttelling på at vi hadde et band som Flaming Lips her. Den delen tar vi selvkritikk på, sier Knutsen til Ballade – og regner det som (nesten) sikkert at det blir Lost Weekend også i 2008.
Lost Weekend_logo2 (270x403)

Av Bjørn Hammershag

Lost Weekend har blitt arrangert på Askøy utenfor Bergen siden 2001. Festivalen har siden starten hatt en turbulent økonomi preget av store gjeldsproblemer. Årets festival ser ikke ut til å bli det løftet festivalen trengte. Artister som Gillian Welch, Thomas Dybdahl, BigBang og The Flaming Lips lokket ikke nok vestlendinger ut til festivalområdet i år.

Det bekrefter festivalsjef Ronny Knutsen til Ballade i dag:

- Ja, det ble mindre billettsalg enn forventet. Men vi er også veldig fornøyde på mange områder: Arrangementsmessig ble festivalen fantastisk bra gjennomført, alt gikk på skinner. De som møtte opp var strålende fornøyd med opplegget – og ikke minst med konsertene som har fått gjennomgående toppkritikker i etterkant.

Kunstnerisk suksess til tross, oppslutningen ble ikke den helt store. I fjor hadde festivalen hele12.000 festivaldøgn, og gikk med overskudd etter katastrofeåret 2005. I år ser de ut til å ende et sted mellom 8500 og 9000 døgn.

- Det gjenstår litt fintelling, men totalen ser ut til å ligge der et sted ja, bekrefter Knutsen.

Sanert store deler av gjelden

Betyr det at festivalen går med underskudd i år?

- Om det blir et stort eller lite minus - eller om vi går ut i null, det vet vi ikke på det nåværende tidspunkt. Men vi har kuttet en del kostnader, blant annet på selve området og levering av tjenester. Næringslivet har bidratt med gratis eller billige tjenester, og Askøy kommune har hjulpet til med en god del utstyr. Inntektstapet har derfor noe mindre å si i år, og vi er veldig optimistiske selv om vi skal gå ut i minus.

Knutsen sier at Lost Weekend har sanert en million kroner av gjelden sin, og skylder nå kreditorene 700 000 kroner. De har også kommet til enighet med den største kreditoren, KTV Underholdning, om en gjeldsløsning:

- Vi var ikke helt avhengige av det og hadde nok fått til en gjeldssanering med eller uten KTV. Men det ville tatt lengre tid. Da de sa ja så løsnet det, og vi fikk til en løsning.

Tar selvkritikk

På årets program sto både norske stjerner og internasjonale størrelser. Hvorfor møtte ikke vestlendingene opp i den mengden som dere forventet?

- Jeg tror det ble mye negativ medieomtale i forkant. Avisene skrev om Hove, Quart og Roskilde som regnet vekk, og jeg tror det folk kan ha lagt seg det på minne. Men det er nok flere faktorer som spiller inn, blant annet var det mye negativ oppmerksomhet rundt festivalens økonomi på forhånd. Men alt dette skal vi evaluere nå snart.

Bergens Tidende mener at ” PR-arbeidet foran årets festival har vært elendig, grensende til ikke-eksisterende.” Hva er din kommentar til det?

- Det vil jeg si var litt overdrevet. Vi hadde blant annet annonser i lokalavisen, kinoreklame og var ute på kjøpesentrene. Men vi tar kritikk på den biten. Vi ser likevel at det er rom for forbedringer i PR-arbeidet og skal prioritere det bedre til neste år. Vi fikk nok ikke den omtalen vi kunne ønsket i forkant, mener Knutsen:

- Vi var rett og slett ikke flinke nok til å pushe artistene ut i media, og fikk ikke god nok uttelling på at vi hadde et band som Flaming Lips her. Den delen tar vi selvkritikk på.

På rett vei

Blir det festival neste år?

- Ja, sier Knutsen raskt – men modifiserer seg likevel litt:

- Jeg kan ikke si det med 100 % sikkerhet. Men jeg er overbevist om det. Vi har bevist etter den økonomiske fadesen i 2005 at vi klarer å snu det hele i positiv retning og vi har gjort det meste riktig i år.

Hva skal Lost Weekend gjøre til neste år for å fortsette den positive trenden du fokuserer på og unngå å havne i nye økonomiske problemer?

- Vi har nå fått økonomien under kontroll, vi har styrket adminstrasjonen og fått inn gode folk som vet hva de driver med. Vi har i det hele tatt blitt mer profesjonelle. Vi er på rett vei, og skal fortsette den gode trenden. Så må vi bare prioritere markedsføringen skikkelig til neste år, avslutter festivalsjefen.

Av Bjørn Hammershaug Foto/illustrasjon:
Music Industry, Festivals, Genre\Popular Music