Alarm-prisen 2006: Her er de nominerte
Denne uken ble det klart hvem som er nominert til Alarmprisen 2006. Nykommerene Mira Craig og Sofian ble begge kandidater i to kategorier, mens også My Midnight Creeps, Ricochets, Madrugada og Ane Brun kan raske med seg to til tre priser. Utdelingen finner sted på Sentrum Scene i Oslo 21. januar, der blant annet Mira Craig, My Midnight Creeps og Lasse Marhaug vil opptre. Ballade gir her ros for mange verdige Alarm-kandidater, men gir også uttrykk for mistanke om at P3-fiseringens tid ikke er over.
Warlocks 1 2005 (Foto: Stian Andersen) (330x321)

Av Arvid Skancke-Knutsen

Kandidatene til de i alt ti kategoriene er foreslått av 58 norske musikkjournalister fra hele landet. Nominasjonene ble onsdag kveld gjort kjent på Cafe Mono i Oslo, ledsaget av opptredener av Marthe Valle, Sereena Maneesh og Superfamily. I tiden frem mot selve Alarmshowet på Sentrum Scene kan publikum nå gi sine stemmer på www.alarmprisen.no.

Årets nominasjon byr vel ikke på de helt store overraskelsene. Og akkurat det er vel noe av et stadig mer åpenbart problem for Alarmprisen, som i sin tid skulle dra den spennende og nyskapende musikken her hjemme frem i dagslyset. I år har Alarmprisen prøvd å ta fatt i dette gjennom å opprette et par nye kategorier, der ”Klubb” skal fokusere på ”moderne rytmisk musikk hovedsaklig laget for dansegulvet”. På samme måte er ”Electronica” nå blitt koblet sammen med begrepet ”Frimusikk” - en forholdsvis vid kategori som i følge Alarmprisen tar for seg ”beslektede sjangre fra støy til ambient til electronica til friimprovisert musikk”.

Det har gitt seg utslag i en forholdsvis frisk booking av Lasse Marhaug til selve Alarmshowet, men samtidig glimrer sentrale navn som Spunk, Fe-Mail og Marhaug med sitt fravær blant de nominerte. Norske journalister er som kjent et forholdsvis konservativt folkeferd, slik at Alarmprisen ikke helt lyktes med å få innlemmet den viktige støy- og impro-scenen - i hvert fall ikke i denne omgang. Toy og Alog har derimot gledelig nok kommet med, men har neppe de helt store sjansene til å nå opp i konkurranse med etablerte publikumsfavoritter som Jaga Jazzist og Cloroform, nå som nettavstemmingen ruller i gang.

Og når Alarmprisen først skal forsøke å fange opp mer musikk litt utenfor allfarveien, er det jo synd å registrere at nettopp ”Electronica/Frimusikk”-kategorien er den eneste der de nominerte ikke har fått egne omtaler på nettsiden. Isteden får man nøye seg med å studere de øvrige kategoriene, der man for eksempel kan hygge seg med opplysninger som at ”Mira var på coveret av Spirit” - noe som ikke akkurat svekker mistanken om en snik-Petrifisering av Alarmprisen. Også innføringen av kategorien ”Årets Blodfan” virker som om den er skreddersydd for ”gøyale” reportasjer i NRK-troikaen P3, Spirit og Lydverket. ”Endelig finnes det en musikkpris for musikkelskerne”, skriver Svein Bjørge i sakens anledning, men spørsmålet er om dette ikke snarere er født av et NRK-styrt ønske om å lage TV-vennlige innslag mellom slagene.

”Konkurranser er for hester”, skrev Ivar ”Ravi” Christensen en gang her i Ballade. Han siterte i den sammenhengen Béla Barok - og det er en hel del som taler for det synspunktet. Samtidig skal vi heller ikke underslå at Alarmprisen fremdeles fanger opp en hel del av mangfoldet og kvaliteten i norsk musikkliv om dagen - i hvert fall den delen av det som faktisk kan spilles under det Mosletske regimet på P3. En rekke gode plater og artister blir da også trukket frem i rampelyset, noe som definitivt ikke er til skade for noen.

En av de tilstedeværende på Cafe Mono onsdag kveld var kulturminister Trond Giske, som dermed igjen signaliserer at han ønsker å ta populærkulturen på alvor. Men han har nødvendigvis ikke helt rett, når han til NRK.no i en kommentar rundt feiden mellom Alarm og Spellemannsprisen sier:

- Alarmprisen supplerer og utfyller Spellemannprisen. Prisene der går ofte til veletablerte artister med et svært salgspotensiale, mens Alarm retter seg mer inn på de artistene som ligger i vannskorpen. Og en slik alternativ innfallsvinkel tror jeg er godt for hele rockenorge.

Det første og det siste utsagnet har kulturminister Giske naturligvis helt rett i. Men at Spellemannsprisen gjerne går til veletablerte artister med et stort salgspotensial, er nok en påstand som f.eks. samtidsmusikk-, vise- og folkemusikk-miljøene vil stille seg noe uforstående til.

Ballade anbefaler ellers alle sine lesere om å benytte seg av stemmeretten, også i denne sammenhengen, der valget står mellom følgende utøvere og utgivelser:

Rock: Ricochets: “Isolation”, Madrugada: “The Deep End”, Serena-Maneesh: ”Serena-Maneesh” , JR Ewing: “Maelstrom” og My Midnight Creeps: “My Midnight Creeps” .

Pop: Ane Brun: “A Temporary Drive”, Loch Ness Mouse: “11-22”, Maria Mena: “Apparently Unaffected”, Anja Garbarek: “Briefly Shaking” og Sofian: “This Is Sofian”.

Metal: Stonegard: “Arrows”, Grimfist: ”10 Steps To Hell”, El Caco: “The Search”, Scum: “Gospel For The Sick” og Solefald: “Red For Fire”.

Hiphop/rap: Paperboys: “When Worlds Collide”, Cast: “Problembarn”, OnklP: “Det Kunne Vært Deg”, Warlocks : “The Never Ending Story” og Tommy Tee: “Tommy Tycker Om Mej”.

Frimusikk/electronica: Jaga Jazzist: “What We Must”, Cloroform: “Cracked Wide Open”, Toy: “Toy”, Supersilent: ” 7” og Alog : “Miniatures”.

Klubb: Røyksopp: “The Understanding”, Lindstrøm & Prins Thomas: “Lindstrøm & Prins Thomas”, Datarock: “Datarock”, Annie: “DJ Kicks” og Future Prophecies: “Warlords Rising”.

Jazz: Kornstad/Wiik : “Eight Tunes We Like”, Shining: “In The Kingdom Of Kitch You’d Be A Monster”, The Thing: ”Live At Blå”, Tord Gustavsen Trio : “The Ground” og Atomic: “Bikini Tapes”.

Låt: Madrugada: “The Kids Are On High Street”, Røyksopp: “What Else Is There”, Ane Brun: “My Lover Will Go”, Superfamily: “Taxi Dancing”og Mira Craig: “Boogieman”.

Live: Madrugada, Turboneger , Purified in Blood , Richochets og Kaizers Orchestra.

Årets nykommer: My Midnight Creeps, Mira Craig , Sofian , Superfamily og Animal Alpha.

Nykommer-prisen er i år nominert av musikjournalistene, og ikke av Lydverket. I tillegg vil det deles ut en turnépris, en videopris, årets jurypris og - altså en pris til ”årets blodfan”.

Du kan lese mer - og ikke minst avgi din stemme - på www.alarmprisen.no.

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Genre\Popular Music, Awards