Apollon: - Grove insinuasjoner, løgn og feilinformasjon fra Platekompaniet
I kjølvannet av NRK.no og Ballades behandling av Platekompani-saken, har det kommet frem grove insinuasjoner og usannheter, skriver daglig leder for Bergen Apollon, Tor Tessem, i dette innlegget til Ballade. I Platekompaniets forsvar for sin annonseringspolitikk har de gitt uttrykk for at denne saken er et resultat av at Apollon er ute etter å sverte Platekompaniet. Dette skal vi ha fått NRK med på ved å sende et brev etter sigende fylt av uriktige påstander rundt Platekompaniets rutiner. Hva påstandene har bestått av, har aldri kommet fram. Kanskje ikke så rart ettersom verken undertegnede eller noen andre i Apollon noensinne har skrevet brev til NRK eller på noen annen måte tatt kontakt med kanalen, skriver Tessem.

Av Tor Tessem, daglig leder Bergen Apollon A/S

Etter NRKs dekning rundt Platekompaniets annonsering har det dukket opp feilinformasjon som bør rettes opp. Som medeier i Apollon og som personen som ble intervjuet av NRK, må jeg imøtegå Platekompaniets grove insinuasjoner og usannheter.

I Platekompaniets forsvar for sin annonseringspolitikk har de, både på Ballade og i Dagsavisen, gitt uttrykk for at denne saken er et resultat av at Apollon er ute etter å sverte Platekompaniet. Dette skal vi ha fått NRK med på ved å sende et brev etter sigende fylt av uriktige påstander rundt Platekompaniets rutiner. Hva påstandene har bestått av, har aldri kommet fram.
Kanskje ikke så rart ettersom verken undertegnede eller noen andre i Apollon noensinne har skrevet brev til NRK eller på noen annen måte tatt kontakt med kanalen.

I forbindelse med fjernsynsintervjuet oppsøkte NRK meg i butikken og ønsket en kommentar til påstandene om at Platekompaniets Vi Anbefaler-annonser og Topp 15-liste var betalt av plateselskapene. Dette bekreftet jeg, og sa på samme tid at dette var en helt vanlig form for annonsering i bransjen som det ellers er i andre deler av varehandelen. Dette har blitt verifisert av andre aktører, og jeg kan ikke se at noe av det jeg har uttalt meg om har vist seg å være feil. På spørsmål fra NRK om det var slik at Platekompaniet for med løgn, svarte jeg benektende. At dette ble klippet bort under NRKs redigering, er slikt som skjer under et kort nyhetsinnslag.

Vi kan ellers nevne at vi ved et par tidligere anledninger har grepet Platekompaniet i små brudd på Markedsføringsloven. Dette har blitt påpekt diskret overfor myndighetene, og Platekompaniet har føyet seg etter myndighetenes pålegg. Det kunne da ikke falle oss å blande media inn i noe som er en intern liten bransjesak på kammerset.

I Dagsavisen klarer Platekompaniet å dra min kompanjong Einar Engelstad, som også jobber som musikkjournalist i Bergens Tidende, inn i saken. Dette antakeligvis for å svekke min troverdighet. I Dagsavisen fremstår det som om vi er en og samme person. For den vanlige leser vil dette kunne tolkes slik: Plateanmelder med eierinteresser i en platebutikk kritiserer Platekompaniets annonseringspolitikk. Dette er fullstendig feilaktig. Undertegnede har ingen tilknytning til BT eller annen presse i Bergen. Einar Engelstad har i løpet sine snart tjue år som journalist aldri anmeldt en eneste plate. På grunn av sin relativt høye profil som musikkjournalist ønsket han da ellers ikke å uttale seg til NRK i angjeldende sak. Når Dahl og Presthus i tillegg fremsetter de rene konspirasjonsteorier mellom bergenspressen og Apollon, minner det mest om fremskreden paranoia og en mildt sagt elendig kjennskap til elementær presse-etikk.

Det er ganske paradoksalt å lese hvor oppgitt Platekompaniet er over feilaktighet i artiklene som har dukket opp i etterkant av innslaget. Ikke minst når de selv ikke har løftet en finger for å sjekke om sine egne opplysninger holder vann.

Det er ellers et uttrykk for dårlig sportsånd når en begynner å gå etter motstander i stedet for ballen. Når en i tillegg går etter feil mann, må en saktens lure på hvordan det står til med dømmekraften.

Av - Red. Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Media