Skal støye i Molde
Jazzkammer har fått spillejobb på årets jazzfestival i Molde. Men forvent alt annet enn saksofonsoloer når elektronika-duoen står på scenen sammen med festivalens kanskje største overraskelse: Verdens ukronte støykonge, japanske Merzbow.

Under jazzfestivalen i Molde spiller Jazzkammer en konsert sammen med Merzbow 19. juli, samt en oppvarmingsjobb for Merzbows solokonsert på Blå 17. juli.

I tillegg har Merzbow remikset et spor fra Jazzkammers "Timex"-album, som sammen med andre remikser fra folk som Thurston Moore (Sonic Youth), Tore H. Bøe, Pita, Maja Ratkje, Aleksander Rishaug og Francisco Lopez utgjør albumet "Rolex". Det slippes på Smalltown Supersound i mai. Til høsten tar Jazzkammer turen til Japan for en turné, og duoen skal også turnere i USA neste år.

- Vi har latt remikserne få frie tøyler. Thurston Moore er ganske respektløs og prøver virkelig å ta livet av materialet ved å spille gitar over. Merzbow vrenger stoffet til himmels, og det blir veldig intenst, sier Marhaug.

Marhaug er selv aktuell med sin andre soloplate "Nothing But Sound From Now On". En rask gjennomhøring av soloplata kan fort få en til å tro at noen skrur tuner'n på radioen din raskt fram og tilbake på langbølgen, samtidig som naboen banker i veggen. Og får du sansen for den eksperimenterende støyscenen innen musikken, kan resultatet fort bli at naboen begynner å banke i veggen din - i ren fortvilelse.

For mange opplever støymusikken som et kraftig slag i ansiktet - kaskader av ubehagelig støy og gnissende ulyder. Men som Merzbow selv har formulert det: "Hva som er støy og hva som er musikk er avhengig av personen som hører. Dersom 'støy' betyr ukomfortabel lyd, så er popmusikk støy for meg".

Men soloplata er langt mer behersket enn det Marhaug har levert på plate og scene tidligere.

- Det er ikke så mye som skjer samtidig i musikken min denne gangen. Dessuten er jeg nok blitt farga av å samarbeid med John i Jazzkammer, der musikken også er langt mindre støyende.

Marhaug henter mye av sitt lydmateriale fra nærmiljøet, ja faktisk fra leiligheten sin.

- Jeg henter lyd rundt meg, og sampler, låner, manipulerer, vender og vrir på det. Mye av stoffet på plata er opptak fra stille rom i leiligheten min. For det blir jo aldri helt stille. Utenfor leiligheten min er det vanskeligere å finne interessant lyd, på grunn av all bilstøyen.

I tillegg til Merzbow-konsertene, soloplata og Jazzkammer-remiksene, har Marhaug enda en plateutgivelse på trappene: En LP-plate fra Jazzkammer, døpt "Turntable Surface Fireball 2".

- Plata rommer det samme sporet i en studioversjon og en konsertversjon. All musikken er i utgangspunktet vinylstøy; knitring, loops og rytmer. Vi har brukt plater, men konsentrert oss om de musikkløse øyeblikkene, som det lille øyeblikket mellom låtene, partiene helt på slutten og begynnelsen. Spesielt idet du setter stiften ned på plata, får man mange godlyder.

Her legger Marhaug og Hegre seg i en tradisjon etter musikere som Christian Marclay og Otomo Yoshihide, folk som bruker plater og platespillere til å lage abstrakt samtidsmusikk. Det er nemlig ikke bare hip hop-Djer som skaper musikk av gamle plater, faktisk brukte komponisten John Cage allerede i 1939 to platespillere i sitt stykke "Imaginary Landscapes No. 1".

- Den elektroniske, eksperimentelle musikken i Norge har opplevd en liten boom de siste to-tre årene. Artister som Tore Bøe, Arm og Der Brief lager spennende ting, og samleplata "Le Jazz Non" var en representativ samling og en god instruksjon til det som skjer i Norge, mener Marhaug.

- Jeg har holdt på i ti år, og vet ikke om jeg er blitt så veldig mye bedre. Men ideene og ambisjonene er de samme som før; jeg vil eksperimentere, gi ut plater, gjøre konserter og jobbe med spennende mennesker, avslutter Marhaug.

Arbeidsnarkoman Marhaug deltar også i trioen Del, som nylig slapp albumet «Projectionist Please Focus» på Apartment Records. Han jobber for tiden også med en cd-utgivelse med amerikaneren John Wiese, samt en splitt-lp med Brutum Fulmen. I tillegg leker han med tanken om en samle-cd med det beste fra sine vel 50 kassettutgivelser.

Av Øyvind Holen Foto/illustrasjon: