Kol Simchas: - Et gufs fra 30-tallet
De sveitsiske musikerne Kol Simchas forlot Norge i opprørt tilstand i går kveld, fulgt av NRK Stereo-redaksjonens TV-kameraer. Deres avskjedshilsen til Cosmopolite og Rikskonsertene var at dette bragte oss tilbake til de gryende fascistiske strømningene på 1930-tallet. Deres talsmenn var særlig sjokkert over at Rikskonsertene kunne gå ut og uttrykke forståelse med den lokale arrangøren, samtidig som Norges viktigste politikere omtalte episoden som en trusssel mot demokratiet.

Kol Simchas sa at hendelsen de hadde vært med på hadde fått dem til å se Norge i et nytt lys. Før så de Norge som et fritt og demokratisk land med respekt for sine borgere - nå så de representanter for den norske stat som lot seg styre av terrorister og politiske pressgrupper. Bandet dro analogier til 1930-årenes Tyskland og Europa. Et landskap der fascismen og en rekke anti-semittiske handlinger var i ferd med å spre seg.

De sveitsiske musikerne oppfordret folk til å lage støy rundt hendelser som dette, og starte oppdemningen mot rasismen. Kol Simchas talsmann tegnet opp et skremmende virkelighetsbilde som etter hans syn på ingen måte var unikt for Norge. Om noe lignende kanskje ikke hadde rammet Kol Simchas før, mente han at vi i dag i økende grad er vitne til denne typen ting i Europa.

Han viste likheten med 1930-tallets Tyskland hvor det hele begynte med små, tilsynelatende uskyldige handlinger, og som kjent endte med Holocaust.

- Dette handler ikke bare om en liten klubb i Oslo. Det neste steget blir at en jødisk fiolinist ikke får spille i Oslo Konserthus. Så er det en landskamp i fotball mellom Norge og Israel som ikke kan gjennomføres på grunn av at det ringes inn en bombetrussel.

Rikskonsertenes direktør Einar Solbu og APs kulturpolitiker Trond Giske var tilstede i Stereo-studioet etter innslaget med de sinte og skuffede musikerne.

Giske mente Rikskonsertene hadde vist unnfallenhet i denne saken, og at det ikke var noe holdbart argument at de ansatte fryktet bråk. Han poengterte at man i slike tilfeller kontakter politiet .

- Ellers er det pøblene som vinner, og da kommer vi i en horribel situasjon, mente Giske, og syntes også at det var påfallendeat Rikskonsertene ikke hadde vært i kontakt med sin oppdragsgiver Kulturdepartementet, som garantert ville bistått i denne saken og sørget for sikkerheten til arrangementet.

Den faktiske arrangøren Rikskonsertene skulle etter Giskes mening ha sørget for enten at Cosmpolite fikk den nødvendige sikkerheten som var påkrevd for å gjennomføre den planlagte konserten, eller ha flyttet arrangementet til en av de mange andre tilgjengelige og minst like velegnede spillestedene i Oslo som stod ledige søndag kveld.

Einar Solbu på sin side mente at man ikke kunne få et like profesjonelt gjennomført arrangement et annet sted og på så kort varsel. Han gikk ellers i mot sine tidligere utsagn i Aftenposten, og sa at Rikskonsertene nå ville gå inn og vurdere om Cosmopolites opptreden i denne saken skulle få konsekvenser for deres videre samarbeide. Det fremgikk også at Rikskonsertene hadde forsøkt å utøve press på spillestedet.

Selv om Solbu så på saken som svært uheldig, ville han ikke ta noe større ansvar, eller innrømme at Rikskonsertene hadde håndtert denne saken feilaktig. Solbu argumenterte med at Rikskonsertenes oppgave først og fremst var å fremstå som et statlig bookingbyrå som gikkk ut og tilbød musikere til norske arrangører. Han kunne også fortelle at Cosmopolite tidligere hadde huset en konsert med nettopp Kol Simchas.

I følge Stereo-redaksjonen hadde Cosmopolites hjemmesider lagt ut beskjeden "avlyst pga. sykdom" i forbindelse med det stansede arrangementet. Dette utsagnet er i dag fjernet fra nettsidene deres. Flere kjente jødiske kulturpersonligheter i Norge reagerer i dag med både avsky og forundring over Cosmopolites og Rikskonsertenes opptreden i denne saken. Skuespilleren og sanger Bente Kahan sier i den forbindelse til NRK.nos Kulturnytt: - Jeg har opptrådt i Tyskland i alle år, og folk har sagt: hvordan kan du gjøre det, det er jo så mange ny-nazister, men det er jo absolutt derfor jeg skal opptre.

Også Aftenpostens Mona Levin er blant de som i dag uttrykkert stort sinne over situasjonen som oppsto. Hennes kommentarartikkel i dagens Aftenposten kan du nå lese her i Ballade.

Av Jan-Olav Glette Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Genre\Folk / Traditional, Politics, Press