- Hva er det managerne driver med?
GramArt har, sammen med TONO, Gramo og NOPA, besøkt Norges seks største byer med et lynkurs i jus, opphavsrett, forvaltning og kontraktsinngåelse. Oppslutningen har vært over all forventning, men av 350 deltakere møtte bare to managere. - Overraskende og skuffende, mener kontoransvarlig i GramArt, Anders Odden: - Vi vet at norske managere ikke kan alt, så det hadde kanskje vært lurt - ikke minst i forhold til artistene de representerer - å pakke seg på et kurs som forteller dem hvordan de kan gjøre en bedre jobb.

- Det er mulig at det ikke klaffet for noen denne gangen, men jeg setter i så fall spørsmål ved prioriteringene deres, sier Odden:

- Vi ser daglig at de norske managerne ikke kan alt de burde kunne for å gjøre en god nok jobb for artistene sine. Det er ingen manager-utdanning i Norge, så den eneste måten man kan lære på, er ved å snakke med andre managere, eller lære på den harde måten: Ved å ødelegge et bands karriere. Alternativet er å være litt aktive, og ta tak i kurs som dette. Derfor synes jeg at det er rart at de ikke viser seg, og tar til seg den lærdommen som i dette tilfellet lå rett foran nesen på dem. Hva er det egentlig de driver med? Har de ekstrajobber på Rema som forhindrer dem fra å stille opp? Det bør være i et band interesse at manageren deres kjenner til dette materialet, sier Odden.

Kurset, som i henhold til Odden har fått veldig gode tilbakemeldinger, har satt fokus på hvordan musikere kan utnytte de ressursene organisasjonene sitter på, hvem som gjør hva, og hvilket servicenivå de kan forvente på ulike felter:

- I forhold til Gramo, TONO og GramArt har vi prøvd å formidle hva vi gjør i forhold til artistene, og hvordan de kan finlese platekontraktene for å se hvor mye det er sannsynlig å tjene i forhold til egne ambisjoner.

Odden mener at det er ganske klart at man ikke bør drive med musikk for pengenes del i Norge:

- Har man som utgangspunkt å overleve på ett band, er det lett å bli skuffet, for det går sjelden bra. Nettopp derfor er det desto viktigere å kjenne til hvordan man bør forhandle kontrakter, og forholde seg til jussen, så man ikke går fullstendig bankerott. Vi har prøvd å lage et hendelsesforløp med tilhørende regnestykke, for å vise hvor mye som skal til for å tjene en viss sum, og hvor pengene kommer fra. VG og Dagbladet har prøvd å gjøre det samme tidligere, men i de regnestykkene var det mye som ikke stemte - så vi bestemte oss for å vise hvordan det egentlig foregår.

Et liknende kurs skal også arrangeres i forbindelse med by:Larm i februar, men der er ikke innholdet helt avklart:

- Dette blir ikke like grundig, men mer en kort kursing i hvordan en artist bør lese en kontrakt, og lete etter de momentene som gir uttelling. I og med at dette i aller høyeste grad angår artistens økonomi, bør et slikt kurs være av interesse for hele bransjen. Utover dette er ikke programmet spikret.

Til tross for økokrim-dommene mot sine forhenværende toppledere Øyvind Myhrvold og Casino Steel, ser ikke Odden at GramArt har noe troverdighetsproblem i forhold til å drive jus-undervisning:

- Det har absolutt ikke vært noen nedgang i antall saker som vår juridiske avdeling jobber med. Dette viser at vi har en høy troverdighet blant artistene, som vet å sette pris på den kompetansen vi sitter på, mener Odden.

Av Knut Steen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Interviews, Conferences / Seminars, Organizations