Gregoriansk sang på agendaen i Oslo
I høst er det muligheter for fordypning på flere plan i gregoriansk musikk, på Ladegården i Oslo. Konserter med innledende foredrag og gregoriansk sangskole er blant de tilbudene som Modus, senter for Middelaldermusikk har på tapetet utover mørketiden. Sangskolen begynner torsdag 2.oktober og første konsert denne sesongen er den 28. September. - Vi håper med dette å kunne nå frem til publikummere som ikke vet hva middelaldermusikk og gregoriansk sang er, forteller Siri Johansen, primus motor i Modus, til Ballade.
Siri Ognøy Johansen og Cathrine Bothner-By (198x316)

Av Kyrre Tromm Lindvig

Sangkurset skulle egentlig ha begynt denne uken, men på grunn av for få påmeldte måtte det utsettes en uke. På tross av denne utsetteselsen tror Siri Johansen ikke at det ikke er interesse for middelaldermusikk og gregorianikk i Norge.

- Jeg tror hovedproblemet er at vi er for lite kjent. Folk vet heller ikke hva middelaldermusikk er, de tror ofte at det er trommer, flammesluking og jonglering. Reportoaret er imidlertid meget bredt, til nå vet de fleste rett og slett ikke nok om bredden i denne musikkgenren, forteller hun.

Det faktum at det nesten ikke undervises i middelaldermusikk i Norge er også en medvirkende årsak til at miljøet til nå kun består av en håndfull ildsjeler. - Jeg ble jo interessert i denne musikken nettopp fordi jeg merket meg at det var syv - åttehundre år med musikkhistorie som rett og slett ble neglisjert i musikkhistorieundervisningen på konservatoriene, sier Johansen.

- På de fleste utdannelsesinstitusjoner begynner man å undervise fra barokktiden, kanskje tar man med litt renessansemusikk i beste fall, før man beveger seg mot Wienerklassisismen. Våre kurs skal derfor bidra til å dekke litt av dette kunnskapshullet, og særlig våre kurs som er blitt arrangert i sammenheng med festivaler har vært meget godt besøk, ikke minst av sangere fra andre genre, som folkemusikk og jazz, forteller hun.

Johansen, som har studert gregoriansk sang ved Conservatoire National Superieure de Paris, startet opp Modus i 1999 og har siden alliert seg med blant annet Cathrine Bothner-By.

- Jeg traff henne på det første kurset jeg hadde i Modus og etterhvert så ble hun med å arrangere kursene sammen med meg. Nå har hun tilbrakt to år på konservatoriet i Paris hun også. Dette bidrar til å heve nivået på kursene våre, sier Johansen.

En viktig del av Modus' virke og ansikt utad er den årlige festival de arrangerer.

- På vår Middelaldermusikkfestival satser vi stort på å ha et meget høyt kunstnerisk nivå og et sterkt programm, vi engasjerer blant annet ensembler fra utlandet og håper på at vår festival etter hvert vil bli noe mere besøkt, slev omden er midt i fellesferien og kolliderer med Olavsspillene i Trondheim, sier hun.

Selv om miljøet er lite er det ting som tyder på at interessen begynner å ta seg opp. Blant annet er det fortiden en del forskning på hovedfagsnivå ved Universitetet i Oslo omkring middelaldermusikk. Johansens medarbeider i Modus, Cathrine Bothner-By skriver fortiden en hovedfagsoppgave om fremføringspraksis innen gregoriansk musikk, mens Ylva Sjaastad, som er tilknyttet Modus via deres eget "Modus Ensemble" forsker mer generelt på middelaldermusikk.

- Dette er veldig viktig for miljøet og kan også være med på å etablere et bredere kontaktnett, håper Johansen.

- Problemet er nettopp at det ikke finnes noe enhetlig miljø enda. Det er det vi har forsøkt å bygge opp, men vi har begrensede midler. Vi får 100.000,- fra Oslo kommune hvert år, men vårt store praktiske problem fremover blir hva som skjer i Bjørvika og Ladegården, der hvor vi holder til. Det blir opp til kommunen om det fremdeles blir plass til oss her, poengterer hun avslutningsvis.

Om konsertene:

Hver konsert vil inneholde en innledning om gregoriansk sang og dens sentrale rolle i middelalderen.

Konsertene presenteres og fremføres av Gro Siri Johansen og Cathrine Bothner-By. Konsertene vil finne sted i Nikolaskapellet i Oslo Ladegård. Første blir 28 september, i tillegg er det også muligheter til å få innblikk i gregorianikken den 12. og den 26. oktober, samt den 2 november. Alle konsertene begynner klokken 19:00 og det koster 50,- kroner å komme inn.

Om sangskolen:

Sangskolen i gregoriansk sang er beregnet på nybegynnere og der vil man lære å synge sanger hentet fra det klassiske gregorianske repertoaret som ble fremført i kirker og klostre i middelalderen gjennom hele kirkeåret. Kurset vil være innom både notasjon, teori og historie, men det vil være et hovedfokus på sang. Kurset går over syv kvelder og varer fra 2. oktober til 13.november, mellom 19:00 og 21:00.

Om Modus:

Modus ble startet som stiftelse i 1999. Stiftelsens formål er å være et kompetansesenter innen middelaldermusikk og gjøre musikken bedre kjent og tilgjengelig gjennom å selge kurs, konserter og faglig konsulentvirksomhet.

Blant annet arrangerer de en egen middelaldermusikkfestival rundt Olsok der de inviterer ensembler og forelesere spesialisert på middelaldermusikk. Tilknyttet Modus er Modus Ensemble og Prosjekt Machaut. Førstnevnte fremfører sakral sang fra hele middelalderen, med særlig fokus på den gregorianske sangen men også tidlig polyfoni og folkelig-religiøse sanger.

Ensemblet ledes av Siri Ognøy Johansen og ellers består av Cathrine Bothner-By, Sidsel Karlsen, Siri Otterbech og Ylva Sjaastad; samt Elizabeth Gaver på fiddle og rebec.

Prosjekt Machaut er en trio bestående av Siri Ognøy Johansen på sang, Elizabeth Gaver på fiddle og rebec og Hans Olav Gorset på fløyter. De konsentrerer seg om den franske komponisten Machaut (1300-1377), med særlig vekt på hans verdslige musikk.

Av Kyrre Tromm Lindvig Foto/illustrasjon:
Festivals, Genre\Classical, Genre\Classical\Early Music, Genre\Classical\Vocal, Concerts, Concert series, Courses / Masterclasses / Workshops, Organizations, Vocal