Storsatsing på nordiske favoritter
Mandag ble samleplaten "Nordic Favourites" lagt ut i de fleste av landets platebutikker. - Vi ville lage et album som viste hvor mye god musikk som lages i Norden, forteller Christopher Landmark i M3 Music til Ballade. Platen, som inneholder fem norske, fem svenske, fire danske og tre finske innslag, skal slippes i Sverige og Finland 22. april, og i Danmark 5. mai. - Hvis dette konseptet funker, kommer vi til å lage rendyrkede samleplater for både pop, rock og hip hop, sier Landmark.
Christopher Landmark 2002 (300x400)

- Det var MTVs "Up North Chart" som inspirerte oss til å ta tak i dette konseptet, forteller Landmark, som arbeider sammen med Thomas Müller, Tom Erik Skjølingstad og Morten Knudsen på dette prosjektet.

- Vi fant ut at det eksporteres alt for lite musikk i Norden, så vi begynte å undersøke om det kunne være et marked for å slippe en samleplate med spennende artister fra hele Norden, og sørge for at de fikk distribusjon utenfor de områdene de vanligvis ville blitt hørt. Etter en stund hadde vi fått såpass mange gode tilbakemeldinger at vi turte å ta risken.

Landmark forteller at det største problemet har vært å få med seg alle selskapene på prosjektet - men at flere av dem gikk med på å la artistene være med etter sterkt påtrykk fra artistenes egne management. Det kan antakeligvis alle glede seg over, for "Nordic Favourites" er blitt forhåndssolgt til gull.

Hvordan ser du på konkurransen fra giganter som McMusic og Absolute Music?

- Vi tilstreber et litt annet innhold enn dem, og har foreløpig en mye større spredning i genre. Vi har også som mål å øke kjennskapen til det vi mener er den gode, nordiske musikken, som kanskje ikke har blitt godt nok kjent igjennom de normale distribusjonslinjene. Alle artistene som er plukket ut til Nordic Favourites har hatt suksess i sine respektive land. Enten i form av salg, priser eller særdeles gode anmeldelser sier Landmark, så entusiastisk som bare en promomanager kan være.

At plata blir synlig, er det i alle fall ingen tvil om - i tillegg til en stor avtale med Statoil, som kommer til å ha store postere og "pumpe" plakater på hver stasjon - har M3 Music også inngått brede avtaler med Faghandelen. Den siste avtalen innebærer at nysgjerrige kan gå inn på www.nordicfavourites.com, lytte til låtene og finne ut mer om artistene, samt kjøpe plata direkte gjennom intenettlink til Free Record Shop. Det kommer også til å være diskesker hos Statoil og faghandlere.

- Vi gleder oss til GGF endelig får innlemmet bensinstasjonene i salgstallene som skaper VG-liste, sier Landmark:

- Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har fått ut finger'n og gjort dette for lenge siden - mye av bygda er vant til å handle plater på denne måten, bensinstasjonen er deres lille platebutikk. Det er ikke riktig at noen skal sitte og bestemme hva som skal inn på lista - det skal folket bestemme. Noen plateselskaper kommer nok til å få seg en liten overraskelse når f.eks Heidi Hauge plutselig ligger foran deres artister på lista, men så får man heller jobbe hardere, mener Landmark.

Men er du ikke redd for at en plate som dette kan bli "usynliggjort" - på samme måte som tidligere omtalte Hauge, om for mye av salget foregår på bensinstasjoner?

- Vi opplever ikke samme situasjon som Hauge, fordi faghandelen har tatt godt i mot albumet, og vi vet til en hver tid hvor mange album vi selger. Så lenge vi samtidig har faghandelen i ryggen, er vi ikke bekymret for bensinstasjonsalget, sier Landmark, som håper på å kunne utvide konseptet etter hvert:

- Vi ønsker å lage mer genre-rene utgivelser etter hvert, til forskjell fra denne første, som inneholder en ganske bred blanding. Egne plater for pop, hip hop og rock er planlagt.

Musikk på DVD selger stadig mer - er dette en retning dere har tenkt å ta med "Nordic Favourites"?

- Vi har planer om å gi ut Nordic Favourites som en dobbeltplate, med musikkvideoer til alle låtene. Det eneste jeg kan si foreløpig, er at dialogen er i gang. Akkurat nå er vi bare ekstremt spente, men vi føler i alle fall at vi har norsk presse i ryggen, sier Landmark, som synes det er hyggelig at folk later til å se idéen bak prosjektet:

- Folket kan vente seg neste samling i slutten av august. Derfra kommer vi til å forsøke å holde en utgivelsesfrekvens på omtrent to til tre i året. Det er ikke kvantitet, men kvalitet som står i høysetet.

I en tid hvor plateselskapene i stadig større grad søker å beskytte seg mot at platekjøperne kan legge musikken på harddisk, gir dere allikevel ut en plate uten noen form for kopisperre. Hvorfor?

- Vi ser at det kan komme krav fra plateselskapene om en slik sperre, men inntil det skjer er det ikke aktuelt å bruke dem.

Hvor mye tjener hver artist på salget av en Nordic Favourites-plate?

- Hvor mye artisten tjener, kommer helt an på hva slags samleplate-avtale artisten har med sitt plateselskap, sier Landmark.

Helt til slutt: Hva med en konsertserie med et knippe av disse artistene?

- Plateeselskapene bestemmer selv promotion-agendaen for sine artister, men en felleskonsert hadde vært utrolig gøy - så de selskapene som har artister på plata kan ta dette som en åpen invitasjon hvis de skulle være interesserte, avslutter Christopher Landmark.

Av Knut Steen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music, Interviews, CD Releases