Skarpe meldinger omkring HitAwards
De største avisene her hjemme har alle strødd ytterligere malurt i begeret for et allerede svekket HitAwards-konsept. VG har kanskje båret frem den aller mest krasse kritikken, men også i Dagbladet og Dagsavisen finner vi lite begeistring for prisens nåværende form. Samtidig har Aftenposten også tittet på en mulig sammenheng mellom Dagbladets dekning av prisen - og deres eierinteresser i arrangørselskapet HitCompany.

”Seerfiasko for Hitawards” lyder en overskrift i tirsdagens utgave av Dagbladet, som forteller at TV 2-sendingen kun fikk 267 000 seere i snitt mot fjorårets 469 000. Men også på kommentatorplass smeller tabloidavisen til, der Haakon Moslet alt søndag skrev: ”Hitawards står ved et veiskille. Hvis ikke showet blir kraftig forbedret, vil det ikke overleve.”

Videre i kommentaren fra Moslet, som for øvrig tidligere har vært svært så positiv til prisen og programmet, heter det bl.a.: ”I sitt fjerde år er popshowet og popularitetsprisen Hitawards inne i en alvorlig krise (...) Hitawards-ledelsen må bestemme seg for om de vil lage noe mer enn billig loppesirkus. De sitter med en gyllen mulighet. Norge trenger en galla i stort format der unge norske popstjerner får vise seg fram. Men da er det en forutsetning at man lar de beste unge norske artistene opptre. Gjengen som dominerte den såkalte hit-medleyen i går, så ut som om de var plukket opp på Oslo City rett før sending og plassert på en scene for første gang. Norsk fjortismusikk anno 2001 er hip hop - ikke dance. Hitawards som popularitetspris er et godt konsept. Men prisen trenger noe mer tyngde. Den trangsynte ledelsen i platebransjeorganisasjonen IFPI har så langt nektet Hitawards-ledelsen å inkorporere salgstall i priskriteriene. Det er tullete. Hitawards er ikke i nærheten av å være en konkurrent til den velfødde Spellemannprisen. Den er et kjærkomment tilskudd- som motarbeides av egen bransje.

Å dele ut priser til internasjonale stjerner som aldri dukker opp, er meningsløst (…) Årets show var ikke i nærheten av å holde hva det lovet i egen logo: “årets musikkbegivenhet” ."

Heller ikke i Dagsavisen finner HitAwards spesielt mange trøstende ord. Mode Steinkjer mente i søndagens utgave at TV 2 i den spesielle situasjonen greide balansegangen mellom alvor og feiring på en akseptabel måte, men fortsetter som følger: ”Det kan ikke være lett når det som prises er noe så intetsigende som underholdningsmusikk der hitaspektet, masseinntjeningen og konkurranseaspektet teller alt og kvaliteten på musikken teller ingenting (…) Artister som Madonna og Backstreet Boys vil vel kanskje ikke respondere med Nor-where? når de hører at de har vunnet en hitAwards-pris i Norway, men de rydder heller ikke plass over juksepeisen. For uansett hvordan man snur og vender på det - om prisene går til utenlandske eller norske artister - er det noe grunnleggende absurd ved at man priser artister for hvor mye radiospilling de har fått i et radionettverk der de mest kommersielle radiostasjonene veier tyngre enn de seriøse. Med andre ord ligger det ingen annen prestisje i en pris fra HitAwards enn at platen er spilt mange ganger på radio.”

Alt på fredag leverte den mangeårige musikkjournalisten Geir Rakvaag følgende kraftsalve: ”Hitawards er en pris for den mest lettfattelige popmusikken, men om det også er meningen at den skal være “den beste” eller “mest populære” er mer uklart. Hitawards kan imidlertid ikke være en pris for popularitet når Herborg Kråkevik (200.000 solgte plater i fjor) ikke er nominert, mens Hanah (nesten igjen solgte plater) er med. Vi kunne også listet opp eksempler på at prisen ikke kan være for kvalitet, men det ville føre oss litt for langt. Forklaringen er at Hitawards er basert på Dagbladet og TV2s plateliste hit.40.no, denne merkelige konstruksjonen som viser hvilke plater som er mest spilt på de radiostasjonene som platebransjen synes er viktigst. Vi skal love dere at dette ikke nødvendigvis er gode plater, og de er ikke alltid så veldig populære heller. De mest solgte platene i Norge i forrige uke var ifølge VG-lista Röyksopp og Motorpsycho, men de glimrer selvfølgelig helt med sitt fravær på hit.40.no. Så lenge dette fortsetter er Hitawards bare glitter og stas, uten mål og mening.”

Dagbladet er for øvrig eier av HitCompany. Lars West Johnsen i Aftenposten har ved hjelp av tekstdatabasen A-tekst funnet ut at prisutdelingen i sin snart tre år lange levetid har blitt omtalt nær 200 ganger i Dagbladet. I Aftenpostens to utgaver er arrangementet nevnt 50 ganger, mens VG bare har omtalt prisen 40 ganger. Sjefredaktør Jon Olav Egeland i Dagbladet mener at eierskap og dekning ikke kan ses i sammenheng.

- En sånn sammenligning blir for meg helt meningsløs. Vi foretar våre egne redaksjonelle vurderinger, og vurderer Hit-awards som et bredt og viktig arrangement. Det er andre mediebedrifter som til de grader møter seg selv mer i døren på dette enn det vi gjør.

- Driften av selskapet har aldri blitt påvirket av Dagbladet, og vi har ikke kunnet påvirke deres redaksjonelle satsinger rundt Hitawards, sier Nikolai Fasting i HitCompany til Aftenposten. - Det følger ingen fordeler med å være del-eid av Dagbladet utover at vi har en publiseringsavtale for hit40-lista. Vi klarer oss godt uten Dagbladet.

I går snakket Ballade også med informasjonsansvarlig Bjarne Laastad i TV2, som i likhet med Fasting føler at mye av kritikken rammer over målet.

- Jeg synes at mye av det som er kommet frem, bygger på litt feil forutsetninger. HitAwards har blitt kritisert for alt fra høye billettpriser og endret program til at altfor mange artister benyttet seg av playback. På HitAwards er det artistene som får det som de vil, noe som i år førte til at få grep muligheten til å gripe sjansen til å opptre live. Vi vil gjerne ha så mange live-opptredener som mulig, men det var ikke stort flere enn D'Sound og Sondre Lerche som torde stille opp på det. En del av de andre norske artistene følte kanskje at de ikke torde å ta sjansen på en så stor scene.

Laastad understreker at årets arrangement tross alt gikk av stabelen under en unntakstilstand.

- En del av kritikerne har etter min mening vært litt for raske på labben, ja. Det er sant at årets sending hadde færre seere enn i fjor, men vi kan tross alt vise til svært gode markedsandeler i hovedmålgruppen vår. Vi scoret 46 prosent blant tittere mellom 12 og 29. Når det er sagt, skal vi selvsagt kontinuerlig vurdere formen på arrangementet, og hvilke forutsetninger som ligger til grunn for selve prisen.

Laastad retter i den forbindelse noe av skytsen mot IFPI, som ikke ønsker å gi HitAwards tilgang på salgsopplysninger, slik at også dette kunne blitt noe av grunnlaget for utdelingen.

- Om IFPI ikke vil gi oss salgstallene, får vi se på muligheten for å fremskaffe dem på egenhånd.

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music, Awards