by:Larm 2008: Velsmurt og vellykket
KOMMENTAR: Etter fire dager med seminarer, debatt og konserter står by:Larm igjen som et veldrevet og relativt friksjonsfritt arrangement. Uten de store skandaler eller de helt store musikalske jordskjelvene har bransjeseminaret funnet sin form. Det var mye positivt med årets larm, blant annet mer utstrakt samarbeid med artister utenfor rocken: - Samarbeid med Ny Musikk og Riksscenen for folkemusikk bidro til at årets liveprogram søkte bredere enn den altfor dominerende anglo-amerikanske indierocken, skriver Ballades kommentator.
Truls and The Trees by:Larm 2008 I (foto: MIC/Tomas Lauvland Pettersen) (350x233)

Av Bjørn Hammershaug

Årets by:Larm er slutt. Etter fire dager med flere hundre konserter, et titalls seminarer, ulike bransjetilstelninger og et mangfold av sideprosjekter er det på tide å oppsummere årets treff.


Oslo

Lokaliseringen av by:Larm var naturlig nok et tema blant mange da Oslo for første gang ble valgt som vertskapssted. Grepet har sine klare fordeler: Infrastrukturen er godt på plass i hovedstaden og for by:Larms del må det være klart ressurstjenelig å arrangere festivalen på et sted der de fleste allerede befinner seg. På den annen side har nok by:Larm fungert som kompetansehevende for miljøene rundt om i Norge, og bidratt til å sette fokus på både artister og scener i våre mellomstørste byer. I tillegg kan det nevnes at for byens konsertgjengere skaper ikke en helg med by:Larm nødvendigvis mer aktivitet enn vi opplever på en vanlig helg. Godt billettsalg og høy stemning på klubbene vitnet likevel om at også publikum satte pris på en fortettet aktivitet.

Så hva nå? Skal by:Larm nå slå seg til ro i Oslo, eller skal de søke tilbake til provinsen? Men den veksten by:Larm har hatt de siste årene vil det sikkert ikke være fristende å senke ambisjonsnivået som det nok vil innebære.

by:Larms formål er formulert på følgende vis: ”Stiftelsens formål er å virke samlende for norsk musikkbransje ved at den skal stimulere til økt kommunikasjon og kompetanseheving mellom ulike grupperinger som produserer, bruker, fremfører og kringkaster rytmisk musikk.”

Hvis by:Larm holder seg til denne målsetningen og i tillegg ønsker å bevare sitt nordiske fokus, er det da noe i veien for å flytte sirkuset til, la oss si Göteborg? Eller hva med Berlin? Kanskje by:Larm kan arrangere mindre satelittfestivaler i de norske småbyene, med et samlet toppheat til slutt?

I mars tas i hvert fall avgjørelsen på hvor by:Larm 2009 skal arrangeres.


Debatt

Seminarene søker både å ha en informativ nytteverdi, og å ta pulsen på aktuelle temaer i bransjen. Lesere av Ballade kunne gjenkjenne mange av debattemnene i seminarene: Løken-utvalget, 360-avtalene, ulovlig fildeling/nedlastning og den ”nye digitale hverdagen” stod sentralt på programmet.

Det er ikke de klare konklusjoner som kommer ut av et ordskifte på tre kvarter – der 8-10 debattanter alle skal si sitt. Formålet er nok like mye spore til videre debatt, bidra til å skape et klima for brobygging og synliggjøre ulike problemstillinger.

Mens Piracy Kills Music-kampanjen var fjorårets snakkis, var det i år en mer imøtekommende tone og lavere temperatur mellom ”bransjen” og ”piratene”. Årets mantra fra IFPI til piratene var en holdning om at ”vi trenger nye modeller”. Hva disse modellene skal bestå av og hvordan de skal bygges kom riktignok ikke så klart frem. Jello Biafras foredrag om emnet var blant de bedre på seminardelen, og hans reflekterte og kritiske synspunkter ble levert med større vidd og mer treffende poenger enn jeg har hørt ham gjøre på lenge.

Årets varme potet var nok diskusjonen rundt de såkalte 360-avtalene. Heller ikke rundt disse avtalene ble det avtegnet klare linjer, men noe av platebransjenes utfordringer ble illustrert med følgende eksempel: En ny artist selger 3-4000 plater, i seg selv et hederlig tall. Det gir en omsetning på cirka 300 000 kroner for plateselskapet. Samtidig håver samme artist inn 3- 4 millioner på turnevirksomhet i etterkant av denne platen, en gevinst som ”bookingbyrået” stikker av med som det ble formulert. Lavere avkastning enn før har økt platebransjens risiko i å investere i nye artister, uttalte plateselskapsfolkene, som altså ønsker en større andel av det lukrative livemarkedet. Det blir spennende å se hvordan denne avtaleformen griper om seg, og hva dette vil ha å si for både artist, bookingbyråer, management og plateselskapenes satsningsvilje fremover.



Musikk

Samarbeid med for eksempel Ny Musikk og Riksscenen for folkemusikk bidro til at årets liveprogram søkte bredere enn den altfor dominerende anglo-amerikanske indierocken. Karl Seglem, Valkyrien Allstars, Torgeir Vassvik, Alog og Kiruna er lysende eksempler på bredden i norsk musikkliv, og ikke minst innovativ originalitet som skiller Norge fra en bydel i New York. Mer av dette, så kommer det forhåpentligvis større publikumsmengder med tiden.

I takt med profesjonaliseringen – eller spissingen – av liveprogrammet har det blitt mindre rom for de små, rare og sære utskuddene. Det er kanskje like greit, men det er også en kvalitet over de som fremdeles har noe uferdig og prøvende over seg. Jeg håper slike artister fremdeles får en arena på by:Larm. Fenomener som Roger Græsberg Anti Music Bonanza og Yoyoyo Acapulco er to eksempler på band som ikke prøver altfor hardt å være tidsriktige, men som begge vinner på uanstrengt sjarme og en vilje til annerledeshet. Sammen med de ovennevnte, noe scenevegrende I Was a King og buldrebassene i El Cuero var disse blant mange som ga meg gode opplevelser disse dagene. Men det hadde sikkert vært mulig å få samme følelse med totalt andre navn. Det sier litt om hvor tett programmet er og hvor jevnt nivået er på artistene som nå får plass på by:Larm. Hvor mange som huskes når året skal oppsummeres, se det er en annen sak.

Tross de mange forhåndstipsene, så virker det ikke som en enkelt artist står igjen som den store ”bylarm-vinneren i år. Mest blest fikk nok stipendvinner Ida Maria, screamo-håpet Sigh & Explode, Truls & the Trees/Lukestar var på manges lepper og ikke minst de svenske stjerneskuddene Lykke Li og Anna Järvinen ble tildelt mange godord. Skal se de tar over her også!

Selv uten oljepenger.

Av Bjørn Hammershaug Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Folk / Traditional, Genre\Jazz, Genre\Popular Music, Conferences / Seminars, Concerts