Refses for pr-stunt
Tribe Records vil reklamere for barnegruppene Splash og Spin-Up i barnehager Norge rundt. Det liker verken reklamebransjen, lærerlaget eller Barneombudet.

Plateselskapet arbeider med en kampanje rettet mot landets 500 største barnehager, for å reklamere for jenteduoen Splash.

- Barnehagene vil få tilsendt en cd, tekster og materiale til å gjøre tegneaktiviteter. Blir det en suksess, kan noen av barnehagene muligens også få besøk av jentene, forteller manager Cristopher Collings til Avis1.

Kampanjen har skapt bølger. Norsk Lærerlag mener dette er å utsette småbarn for kjøpepress.
- Her bruker en små unger for å få foreldrene til å kjøpe en vare. Jeg håper våre lærere og barnehager gjennomskuer dette, uttaler Laila-Brith Josefsen, leder for lærerlagets avdeling for førskolelærere.

Barneombud Trond Waage er like oppgitt
- Det er slike markedsføringstiltak vi prøver å skjerme barnehager og skoler for. Til tross for dårlig råd, tror jeg de fleste barnehagene er restriktive med å ta imot slikt, fordi de vet at foreldre reagerer på det, tror Waage.

Og reklamebransjen er svært misfornøyd.
- Dette er helt forkastelig og overskrider enhver etisk norm for reklame. Det er helt sjokkerende at noen i det hele tatt tenker slik, raser Sol M. Olving, direktør i Reklamebyråforeningen.

Tribe Records satser også på jentetrioen Spin-Up, som etter planen skal turnere på barneskoler, ungdomsklubber, kjøpesentre og militærforlegninger utover høsten.

Artikkelen har tidligere stått på trykk i Faro Journalen

Av Øyvind Holen Foto/illustrasjon:
Youth, Music Industry