En Blonk og to sofaer
Den nederlandske ekstremvokalisten Jaap Blonk gjester Ultima med en barneforestilling hvor han spiller sammen med den norske improvisasjonsduoen Ingar Zach (slagverk) og Ivar Grydeland (gitarer). De vil gi tre barneforestillinger med musikk, poesi og performancekunst i fri utfoldelse. Utøverne lover en forestilling som vil overraske, utfordre og hvor noen til og med kan bli skremt.
Jaap Blonk 2002 (220x)

Om selve forestillingen vet vi i skrivende stund heller lite. En stor del av forestillingen vil være basert på improvisasjon hvor barnas reaksjon på det som skjer er med på å forme innholdet, men det er også mulig at det blir en del faste elementer som trioen jobber inn på forhånd. Målet er i alle fall å lage en annerledes forestilling som skal gjøre inntykk både på små og store. Forholdene skulle ligge godt til rette for det siden trioen har Jaap Blonk i spissen.

Blonk er en meget allsidig kunstner som jobber både som komponist og som utøver. Han er født i 1953 i Nederland og har studert fysikk, matematikk og musikkvitenskap, men som komponist og sanger er han selvlært. Blonk kan karakteriseres som et funn når det gjelder stemmeimprovisasjon og formidlingsevne. Han har lang erfaring i å jobbe med barneforestillinger, de siste syv årene har han jevnlig turnert i Nederland med pedagogiske prosjekter tilpasset musikkundervisningen i skolene. Poenget med disse prosjektene er at barna skal kunne jobbe med og utforske sin egen stemme. Senere er barna også med på deler av konserten.

I denne sammenhengen har Blonk ofte benyttet Kurt Schwitters Ursonata. Schwitters tilhørte den dadaistiske bevegelsen, en retning som også Blonk har vært opptatt av. I hans tilfelle gir dette seg utslag i at han ikke tar hensyn til den regelbundne fremførelsespraksis som studentene lærer på konservatoriet. Han sier også i et intervju med Øyvind Torvund i musikktidsskriftet Parergon nr. 17/18 at møtet med dadaismen var befriende for ham siden han var oppdratt i et strengt kalvinistisk miljø med en enorm respekt for autoriteter, særlig ovenfor Gud og leveregler. Både som komponist og som improvisatør har Blonk i likhet med dadaistene jobbet med å konstruere kunstige språk som ikke har semantisk mening. Ofte setter han bare sammen lyder på en slik måte at de ligner et kjent språk, f.eks. norsk, uten at lydene gir noen semantisk mening for de som kan språket.

Det er Ingar Zach og Ivar Grydeland som har tatt initiativet til denne trioen. De har jobbet lenge sammen som duo, og studerer for tiden hovedfag i kammermusikk ved Norges Musikkhøgskole. Begge er aktive i en rekke improvisasjonensembler og driver sammen den norske improvisasjonslabelen SOFA. Zach og Grydeland inviterte Jaap Blonk med på dette prosjektet som de turnerer med for Rikskonsertene på skoler i Vestfold. Fremføringene på Ultima er eneste mulighet for publikum i Oslo til å få med seg denne forestillingen.

Nysgjerrig på mer? Da kan du klikke deg inn på hjemmesidene til Sofa, eller en av disse to sidene om Blonk.

Av Andre W. Larsen Foto/illustrasjon:
Festivals, Genre\Classical\Contemporary, Genre\Classical\Vocal, Concerts