Pengekamp om digital musikk
Platebransjen står i startgropa og venter på startpistolen i racet om salg av digital musikk. Mp3-spilleren MusicMatch tyvstartet tidlig i mai med å tilby digital overføring av musikk mot betaling. - Forholdene ligger neppe til rette for at man kan tjene store penger på vanlige forbrukere, til det er markedet foreløpig for lite, tror Erik Brataas i Phonofile.
Music Match (331x148)

Den populære mp3-spilleren MusicMatch vil gjennom sitt nettradioprosjekt Radio MX bli en fullverdig abonnementstjeneste for musikk. For vel 45 kroner i måneden kan brukeren laste ned all den musikken en selv ønsker direkte fra nettradioen. Konkurrentene følger hakk i hæl.

I en pressemelding skriver plateselskapgiganten Vivendi Universal at det ønsker å styrke sine muligheter for å selge musikk over internett og har funnet at oppkjøpet av Mp3.com er den perfekte løsningen. Hva som skjer med abonnementstjenesten Duet, Vivendis planlagte samarbeidsprosjekt med Sony Music, er uklart. Den skulle opprinnelig lanseres via Yahoo i løpet av sommeren.

Også Bertelsmann håpet at Napster kunne gjøres om til en abonnementstjeneste, men nå ser det ut til at det tyske selskapet velger andre kanaler for sin musikkdistribusjon. Tilbudet er altså i høyeste grad på gang, men spørsmålet er om forbrukerne er villige til å betale for musikk via nettet.

- Nettbrukere er nok blitt ganske bortskjemt når det gjelder å få ting gratis, tror en skeptisk Per Platou, nettkunstner og musiker.

- Selv hører jeg til de første generasjoner med nettbrukere og er veldig bortskjemt med gratis varer. Men folk kjøper også svært lite film via kabel-tv, og jeg tror forbrukerne skal være veldig interessert i musikk for å være villig til å betale for det. Jeg har ikke tro på dette i det hele tatt.

Platous skepsis blir motsagt av en undersøkelse gjennomført blant brukerne av den danske musikk-nettavisa Musikidol, der over 2000 brukere deltok. Hele 69 prosent svarte ja på spørsmål om de ville være villig til å betale for musikk på nettet.

- Nå må man huske på at det er stor forskjell på hva folk sier de vil gjøre, og hva de faktisk gjør. Jeg er også av dem som kunne tenke meg å betale for musikk over nettet - men selvfølgelig måtte det da ha vært en tjeneste som både var fullstendig tilrettelagt mine behov, som jeg ikke engang kjenner selv, og at det ikke fantes gratisversjoner av den samme musikken, sier Platou.

Utvalget i den danske undersøkelsen var svært spredt i synet på hvordan de ønsket å betale for musikken. 35 prosent ønsket å betale per låt, mens 22 prosent ønsket å betale per album. 26 prosent foretrakk å betale et fast månedlig beløp med ubegrenset antall nedlastinger, mens 17 prosent valgte seg et årlig beløp med ubegrensede nedlastinger.

Det nystartede norske selskapet Phonofile selger allerede musikk over nettet, men da til tyngre, profesjonelle aktører - og ikke til vanlige forbrukere. Selskapet rakk akkurat å inngå en avtale med nettbutikken Boxman, før denne gikk konkurs, men daglig leder i Phonofile, Erik Brataas, tror imidlertid selskapet vil komme tilbake med et tilbud til den jevne forbruker i løpet av året.

- Det fins mange måter å selge musikk på; enten i form av rene lydfiler, som abonnementsløsninger eller som radiokonsepter. Nå ligger forholdene neppe til rette for at man kan tjene store penger på vanlige forbrukere, til det er markedet nok foreløpig for lite, mener Brataas.

Men CD-plata overlever fortsatt - i første omgang i alle fall. Ifølge en rapport utarbeidet av det amerikanske konsulentselskapet Mercer Management Consulting har både dataindustrien og plateselskapene grunn til å juble over den enorme interessen for nedlasting av musikk fra nettet. De som har grunn til å bekymre seg, er stereoanleggfabrikantene.

Selskapet har undersøkt musikkvanene til 1800 amerikanske studenter, og fant at de fleste prioriterte dyrt datautstyr med mulighet for musikkavspilling framfor flotte stereoanlegg. Mercer spår også at CD-platene består i lang tid framover.

Gjennomsnittsbrukeren i undersøkelsen hadde 93 CD-plater og 394 sanger lagret på harddisken. Flesteparten av sangene på harddisken var lastet ned fra nettet eller piratkopiert av venner. De aller fleste sier likevel at de kun laster ned enkeltsanger, og at de handler CD i platebutikker når de ønsker hele album av en artist.

Av Øyvind Holen Foto/illustrasjon: