Universal og EMI dominerer norsksalget
Universal og EMI/Norske Gram sto alene for hele 43,7 prosent av salget av norske plater, viser en undersøkelse fra GGF. De såkalte IFPI-selskapene hadde til sammen godt over 70 % av salget. Men samtidig er norskandelen av det totale platemarkedet stadig for nedadgående: Fjorårets tall indikerer en nedgang på nærmere 11 prosent i forhold til 1997. I perioden januar til november 2000 utgjorde norske plater bare 15, 7 prosent av totalsalget. Til sammenligning selger både Sverige og Danmark rundt førti prosent av eget repertoar.
De internasjonale selskapene som er tilknyttet IFPI, gir ut langt færre norske titler enn sine såkalt uavhengige kolleger i FONO, men selger likevel overlegent mest. Med storsuksesser som Sissel, Briskeby og Herborg Kråkevik (som har solgt henholdsvis 185 000, 105 000 og 78 000 eksemplarer) kunne Universal notere seg for hele 23, 6 prosent av salget av norske fonogrammer - en andel som antagelig bare ble enda høyere i ukene rett før jul. EMI og Norske Gram er nærmeste konkurrent, og hadde 20,1 prosent av norskandelen av platemarkedet. Det største FONO-tilknyttede innslaget ble trekløveret Tylden/Grappa/MajorStudio, som til sammen hadde 7, 9 prosent av norsksalget i perioden.
Disse tallene blir presentert i denne ukens utgave av FaroJournalen, som også bringer intervjuer med Jan Paulsen og Larry Bringsjord i FONO, samt Sæmund Fiskvik fra IFPI og GGF - Grammofongrossistenes forening. Paulsen peker på at de store, internasjoanle plateselskapene de siste tre årene har satset stadig mindre på lokalt repertoar, noe er med på å styre norsksalget i negativ retning. Han mener videre at de små, uavhengige selskapene ofte ikke har nok ressurser til å nå ut til det store platepublikummet, og får støtte av FONO-kollega Larry Bringsjord, som uttrykker bekymring over at de store kjedene og grossistene i stadig større grad handler inn platene sine i forhold til markedskampanjene som ligger bak.
Paulsen opplyser at det i Norge kommer ut rundt 400 plater årlig - de langt fleste av dem på mindre, norskeide selskaper. Til sammenligning kommer det både i Sverige og Danmark ut 2000 lokale fonogrammer med en total markedsandel på nærmere 40 prosent. Norge hadde et toppår for lokalt salg i 1997 med 26 prosent av totalen. I 1998 var dette tallet sunket til 18 prosent, i 1999 steg det til 19,2 prosent, og i år tyder tallene fra GGF på en norskandel på rundt 15, 7. Det er de ressurssterke internasjonale selskapene som står for over to tredjedeler av dette.