Ny markedssjef i EMI
Julie Forchammer ble sist uke ansatt som markedssjef i EMI Norsk A/S. Hun begynner i jobben ved årsskiftet. Internasjonalt har EMI ellers begynt å stramme kraftig inn, men direktør Nils Heldal melder at det foreløpig er "business as usual" - og heller ikke noen grunn til noe annet.
Julie Forchammer (EMI) (170x170)

- Julie har lang erfaring med de fleste sider av musikkbransjen, og kommer til å tilføre firmaet mye" sier direktør for EMI, Nils Heldal.

Forchhammer selv sier i en kommentar: - Dette er en utfordring jeg gleder meg til å begynne på. Jeg er ydmyk i forhold til hvilke tunge fagkunnskaper det er her på bruket, og håper vi sammen kan bidra til et kreativt og stimulerende arbeidsmiljø.

Samtidig bekjentgjør EMI at det også kommer inn nye krefter på promotion-siden: Det dreier seg om Sara Wegge og Inger Bråten, som for øvrig kjenner hverandre fra sin tid på Kroa i Bø. Sara Wegge har jobbet på Rockefeller i oslo, og har lang erfaring med å promotere norske artister. Inger Bråten har vært ansatt i kreativ avdeling hos Warner/Chappel, der oppgavene hennes bl.a. har vært å markedsføre låter til produksjonsenheter i Norden.

I utlandet har det ellers vært dramatiske endringer hos nettopp EMI. Da det i september ble kjent at britiske EMI varslet en nedgang i avkastningen på rundt 20 prosent, reagerte London-børsen med å redusere verdien av selskapet med en tredjedel. Denne uken ble det kjent at EMI-sjef Ken Berry tar sin hatt og går. Nils Heldal i EMI Norsk A/S sier at han ikke har fått noen signaler om innstramminger, men at man selvsagt er under stående ordre om å presentere positive tall.

Nylig ble det gjort kjent at selskapets mangeårige direktør, Ken Berry, kom til å gå av. Berry har nærmere 30 års erfaring i den internasjonale platebransjen, og ble med i EMI i 1992 som såkalt "Chairman and CEO" i Virgin Music, etter at Virgin den gang ble kjøpt opp av EMI.

I kommentarer fra sentralt EMI-hold blir det lagt vekt på avgjørelsen har skjedd under minnelige former, og at Berrys avgang har funnet sted "etter en gjensidig forståelse". Likevel kom nok beskjeden om Berrys plutselige farvel nokså brått på de fleste i EMI-systemet - inkludert den hjemlige EMI-direktøren Nils Heldal.

- Jeg må nok innrømme at dette kom ganske overraskende. Berry er noe av en legende i internasjonal platebransje, og har fulgt usedvanlig godt med også på lokalt nivå rundt om i verden. Jeg vet at han for eksempel sendte gratulasjonstelegram til Per Eirik Johansen i Virgin, da Röyksopp nylig gikk inn på førsteplass på albumlistene her hjemme. Selv har jeg bare rukket å treffe ham en gang.

Nye koster i EMIs internasjonale ledelse er Alain Levy og David Munns, som begge har bakgrunn fra PolyGram.

- Så vidt jeg kan se, er både Alain Levy og David Munns relativt opp i årene, sier Heldal til Ballade. - Levy er 55 år, mens Munns nylig har fylt femti. Men de var i sin tid med på å bygge PolyGram opp fra verdens tredje største plateselskap til å bli det desidert største.

I dag er det nettopp EMI som innehar posisjonen som verdens tredje største plateselskap. I Levys og Munns’ tid i PolyGram, som varte frem til selskapet ble overtatt av Seagram i 1998, økte PolyGram sin andel av det globale platemarkedet fra 12.5 % til 17.5%.

All denne erfaringen vil nok komme godt med, når Levy og Munns nå trer inn et verdensomspennende firma i steil motbakke - en skjebne de for øvrig deler med de fleste andre internasjonale plateselskaper om dagen. Musikkbransjen er generelt i en markert nedgang, samtidig som storslåtte planer om fusjoner stort sett er blitt stanset i oppløpet. EMI har som kjent de siste årene forsøkt å slå seg sammen med både Warner Music og BMG.

Kritiske røster hevdet den gang at dersom den førstnevnte fusjonen med Warner Music hadde blitt noe av, ville det gitt det nye selskapet over 90 % markedsandel i enkelte land. Bare disse skrinlagte fusjonsplanene har kostet selskapet svært mye tid og penger. Den nylig gjennomførte flyttingen av hovedkvarteret fra New York til Londom var heller ikke gratis. Ryktene forteller at EMI har bestemt seg for å gå inn for en besparelse på svimlende 65 millioner pund bare i inneværende år - og nylig ble ikke mindre enn 100 ansatte sagt opp fra avdelingen i Latin-Amerika.


Nå er tusenkronersspørsmålet - og vel så det - om den nye EMI-strategien vil gi seg videre utslag for de nasjonale avdelingene, og om en sammenslåing av Virgin og EMI igjen er aktualisert. Nils Heldal velger å svare på følgende vis på den første delen av spørsmålet:

- Vi har ikke mottatt noen "profit warning" i denne forbindelse, men er selvsagt underlagt de vanlige krav til inntjening og positive regnskap. Den internasjonale ledelsen forventer seg sunne tall, og arbeider generelt for å gjenopprette tilliten i markedet. Men foreløpig er det altså "business as usual" her hos EMI Norge AS, og ingen grunn til noe annet, heller.

Nils Heldal har bare så vidt rukket å varme opp direktørstolen i Karl Johansgate 12. Den tidligere Petre-sjefen ble ansatt hos EMI 1. juni, men har alt koblet en hel del offensive grep i forhold til det lokale repertoaret.

- Jeg har vært her i fire måneder nå, og fikk tre måneder på meg til å skjønne driften. Nå er jeg i en posisjon hvor jeg klart ser at det er rom for forbedringer, samtidig som jeg føler at vi på mange områder er på rett vei. Vi hadde en markedsandel i september på 20.2 %, noe som må sies å være svært bra. Så det er klart ting å glede seg over, uansett hvordan platemarkedet for øvrig ser ut.

Ken Berry har valgt å si farvel til EMI med følgende offisielle uttalelse: "Jeg har hatt det vidunderlig her på EMI. EMI er et fantastisk selskap, og jeg ønsker både EMI, EMIs ansatte og EMI-artistene mest mulig suksess i tiden fremover."

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music