Kristiansand kommune: Venter fremdeles på svar

De regionale kompetansesentrene for pop/rock begynner å bli utålmodige. Det nærmer seg to år siden departementet sendte sin henvendelse ut til kommunene for å opprette en egen referansegruppe. Etter dette har det vært stille. - Vi har registrert at verken prosjektleder i Trondheim eller oppdragsgiveren, altså departementet, har prioritert denne delen av vedtaket, bekrefter Stein Tore Sorte, rådgiver i Kristiansand kommune, til Ballade i dag.
Knute_2 (Ill.) (350x265)

Av Bjørn Hammershaug

I 2005 ble det bestemt at det nasjonale opplevelsessenteret for pop og rock skulle ligge i Trondheim/Namsos. Samtidig ble det åpnet for å etablere regionale sentra for populærmusikk i Stavanger, Oslo, Bergen, Halden, Tromsø og Kristiansand. Men nå murrer det ute i regionene. De venter nemlig fremdeles på en fremdriftsplan og en avklaring av sine roller i det som skulle være et nasjonalt nettverk.

Ikke prioritert

Stein Tore Sorte, rådgiver i Kristiansand kommune, uttalte nylig til Stavanger Aftenblad at kommunen har tatt opp fraværet av kommunikasjon med den politiske ledelsen, men at de opplever å bli henvist til prosjektlederen i Trondheim, som på sin side viser tilbake til departementet.

Har de regionale sentraene blitt en kasteball i dette systemet, Sorte?

- Det som i hvert fall er sikkert, er at vi ikke er prioritert. Det bør være helt åpenbart, sier Sorte til Ballade i dag.

- Vi har registrert at verken prosjektleder i Trondheim eller oppdragsgiveren, altså departementet, har prioritert denne delen av vedtaket.

Sorte er forsiktig med kritikken, og ønsker ikke å henge ut noen enkeltpersoner i denne sammenhengen. Men den sørlandske tålmodighet har tydelig blitt satt på en liten prøve det siste halvannet året.

- I motsetning til for eksempel Stavanger har ikke vi sendt noe brev til departementet. Men vi har formidlet vårt budskap hver gang vi har møtt prosjektlederen og den politiske ledelsen: ”Hva skjer?” Ut fra de tilbakemeldinger vi har fått er inntrykket at andre ting har vært viktigere. Det er det sikkert mulig å forstå, men det handler litt om at det skapes forventninger til vedtak som fattes og ikke følges opp, sier Sorte.

Halvannet år uten svar

Han kan fortelle til Ballade at departementet sendte brev til kommunen i mars 2006, der de ba om navn til en referansegruppe som skulle opprettes bestående av personer fra alle byene i nettverket. Kristiansand kommune fikk inntrykk av at dette var en hastesak, og leverte raskt tilbake svar med sine kandidater til denne referansegruppen. Det er halvannet år siden, og de har ikke hørt noe etterpå.

- Det har vært taust ja. Vi har vel inntrykk av at dette er en del av prosjektet som ingen føler 100 % ansvar for, eller kanskje det er uklart hvem som har ansvaret for hva. Det er kanskje ikke riktig, men slik oppfattes det i hvert fall herfra.

Stein Tore Sorte mener det er beklagelig at de regionale sentraene ikke har kommet inn i den formen de hadde sett for seg da de ble med i dette.

- Det er ingen tvil om at det er en del av prosjektleder Arvid Esperø sitt mandat å utvikle dette regionale nettverket. Han har da også vært her nede, vi har hatt møter sammen og fått presentasjoner. Så det har vært en dialog, understreker Sorte.

Brutte lenker

- Det ble opprettet et kompetansesenter for rytmisk musikk, Kristiansand Rock City, som skulle være kontaktpunktet mellom oss og det nasjonale senteret. Den lenken er på langt nær der vi trodde den skulle være for halvannet år siden.

De regionale sentraene har ikke blitt tidelt statlige midler, men i følge Sorte forventes det at det vil kommer midler ut i regionene.

Hva er fremdriften i Kristiansand nå?

- Vi har fått Rock City på plass, og det er vi veldig fornøyd med. Kristiansand Rock City fungerer etter hensikten. Når det gjelder eget hus som skulle fungere som en lenke mellom oss og Trondheim så vi skrinlagt de planene vi har jobbet med, avslutter Stein Tore Sorte i Kristiansand kommune.

Ballade følger opp denne saken i morgen.

Av Bjørn Hammershaug Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Genre\Popular Music, Politics