Torjus Hanssen svarer Mute
Tidligere leder av Clubstyret på Chateau Neuf i Oslo, Bjørn Tojus Hanssen, setter her sluttstrek for sin disputt med Mute-redaksjonen. Han vil nødig ha det på seg at han presset på for å få med "sine" artister, utover hva som er normalt for en aktiv manager og platedirektør.
Daisy, Osito Records (200x200)

Av Bjørn Torjus Hanssen, Osito Records

Det er forståelig Mute i sitt innlegg viser de er godt fornøyde med årets festival, og hevder den er større og favner bredere enn de to tidligere årgangene. Dette istemmer jeg og synes er flott - det har vært større ressurser enn da undertegnede nær sagt sto alene for på bookingsiden under Sement #1 og 2. Det er videre greit for undertegnede at "smaken er som baken" mht plakatene. Det er også en selvsagt ting at det er artistene det skal settes fokus på! (Og hverken Mute som arrangør eller undertegnede..)

Det som dog gjør meg rimelig "hissig"(!) er den journalistiske språkbruken til Mute. Som nærmest forteller leseren at denne "Torjus Hanssen" både er "hissig", kan tenkes å være misunnelig på Mute, har et vrient forhold til begrepene "før & nå", samt krevde å få med sine artister på festivalen. Ingen av disse karakteristikkene medfører riktighet. De bruker dermed knepet med å gå etter mannen når ballen er tapt; det er sørgelig slike virkemidler taes i bruk av Norges ledende og eneste musikkavis på papir.

Det redaktøren til Mute kaller for å "hisse seg opp", mener undertegnede ikke er noe annet enn kritiske refleksjoner. Misunnelse er det overhodet ikke snakk om. Men jeg har henvendt meg til Clubstyret i Studentersamfundet og Mute en rekke ganger i løpet av 2002 (festivalen ble de to første årene arrangert tidligere på året), nettopp grunnet en interesse og nysgjerrighet rundt fremtiden for Sementkonseptet

Undertegnede har ei heller krevet å få med de artistene jeg er så heldig å få jobbe med. Men derimot etterspurt svar på henvendelser via mail, noe jeg aldri fikk. Det var også gitt meg signaler fra Clubstyret om at det var både ønskelig og naturlig å ha med 1 - 2 band jeg booker for. Selv om man kan være enig eller uenig i det, så må det da være godtatt å hevde slike argumenter videre, samt "å mase" på svar. Det er helt greit for de gruppene det gjelder og undertegnede at vi så ikke fikk tilbudet fra Mute; den dagen bookingen var satt, var de satt! (Og dermed setter man en strek over det og setter fokus på andre muligheter man ser for sine band.)

Det bør være et ansvar for en som booker og reklamerer, å ta kontakt så ofte som nødvendig / etterspørre jobber på vegne av de band en jobber med ift. konsertsteder og festivalarrangører, managere og agenter (som support for mer etablerte og større navn)

Som tidligere sagt, hadde undertegnede det bra under årets festival, & fikk mye ut av festivalen personlig & vil gjerne takke for det ;=)

En spesiell honnør til de frivillige under årets og tidlige års festivalutgaver. Og ikke minst artistene, som er en del av en vanvittig bred og god musikkscene for tiden, som Norge og vi som jobber med musikk trygt kan være stolte av - og glade for å jobbe med!


Mvh Bjørn Torjus Hanssen
Tidl. leder av Clubstyret & booking/utleieansvarlig på Chateau Neuf.
Nå: OSITO Records

Av Bjørn Torjus Hanssen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Festivals, Press