Trekker ut det beste
I går gjorde musikkmagasinet Extract.no sin inntreden i norsk musikkpresse. Egenproduserte nyheter, musikalske smakebiter og et sterkt redaksjonelt kvalitetsfilter er nettmagasinets styrke, mener redaktør Marianne Jemtegård (bildet).
Marianne Jemtegård (120x154)

Extracts sju journalister sterke redaksjon har som mål å presentere daglige nyheter og anmeldelser, utfylt med større intervjuer og artistprofiler. Musikalsk bredde, med et spesielt fokus på det nye og det norske, er et mål, men redaktør Marianne Jemtegård har et enda bredere magasin som mål.

- Profilen er hovedsakelig en bred dekning av alle former for såkalt populærmusikk, inkludert sjangre som black metal, synth og elektronika. Men vi vil også skrive om jazz, og på sikt håper vi også å dekke klassisk, samtidsmusikk, folkemusikk og world music, sier Jemtegård, som har erfaring fra blant annet Puls.

Den første utgaven av Extract rommer anmeldelser av det norske stonerrockbandet El Caco og britisk elektronika i form av Third Eye Foundation. Det er intervjuer med Bob Hund og en artistprofil på norske Astroburger. I tillegg introduserers den faste spalta "Vi minner om ...", der eldre plater trekkes fram i rampelyset igjen. Først ute er fjorårets "The Driver Is Dead" fra bergensgruppa Ai Phoenix.

- Alle kan lage en musikkside i dag, men vår styrke er at vi gir våre lesere mulighet til å lytte på musikkeksempler, samtidig som vi i blant presenterer en hel låt, som vi har gjort med Astroburger nå. Ellers er det redaksjonens oppfatning om hva som er bra og spennende som styrer stoffvalget, det blir hovedfokus på såkalt ikke-kommersiell musikk med en god del norsk musikk. Vi har god kontakt med de mange mindre norske plateselskapene.

I presentasjonen av Extract heter det at magasinet presenterer stilarter med en "hovedvekt på en moderne og urban stil", noe som også presenteres som "den hippeste og nyeste musikken på markedet". Samtidig har Exacts plateanmeldelser direktelink til platebutikken Zailor.no, og Extract får prosenter av salg som går via deres nettsider. Men redaktør Jemtegård understreker at redaksjonen har full frihet fra markedsinteresser.

- Ordene du siterer er nok skrevet av markedsavdelingen her med tanke på annonsørene. Vi skriver ikke om noe fordi det er hipt eller at det lønner seg, vi presenterer musikk vi håper skal bli det hippeste og nyeste. Jeg ser heller ikke noe problem med båndene til platebutikken, det er bare en ekstra tjeneste til våre lesere og vi er ikke nødt til å skrive om plater som de selger. Astroburgers nye plater, for eksempel, fås ikke på CD, og følgelig er det ingen link.

Exact satser også på CD med medfølgende magasin i CD-boka. I fjor ble det sluppet to plater, og Jemtegård håper en ny vil komme i juni.

- Akkurat nå er vi mest opptatt av å få nettsiden på beina, men CD-planene er noe vi satser på framover. Den deles også ut gratis og er annonsefinansiert som nettsiden. Ideen bak er å presentere kjente og ukjent artister, og skulle vi gitt ut en CD akkurat nå, kunne den rommet musikk fra Tortoise, Monopot, El Caco, Arab Strab og Sister Sonny for eksempel.

Av Øyvind Holen Foto/illustrasjon: