- Alt du ville vite om samtidsmusikk, men aldri har turt å spørre om
I dag starter Ultimafestivalen opp for alvor. I den anledning har Ballade-medarbeider Didrik Schjerven Søderlind utarbeidet en aldri så liten guide til unge mennesker som av forskjellige årsaker måtte føle seg en smule usikre på samtidsmusikk-feltet. Her får du tips om alt fra korrekt bekledning til at det finnes en verden bortenfor utsalgshyllene til Platekompaniet.
Artikler i utvalg (119x159)

Av Didrik Schjerven Søderlind

Hvorfor høres samtidsmusikk ut som et ekorn som kjøres gjennom en hurtigmikser?
En forklaring kommer fra Hindemith, som sa noe sånt som at all musikk er meningsløs støy for ører som ikke er mottagelige. Samtidsmusikk er vanskeligere å lytte til enn Mozart-menuetter, og det kan trenges trening før øret ditt hører nyanser og strukturer i musikken. Dette betyr at hvis du ikke er vant til å høre på samtidsmusikk, blir det lett til at musikken høres ut for deg som Satyricon-platene dine høres ut for moren din.

En annen forklaring kan være at komponisten har skrevet et stykke der ekorn og hurtigmiksere brukes som instrumenter.

Hva er samtidsmusikk?
Godt spørsmål. Det kommer en person inn på Ny Musikk i uka og spør om det samme, og folka på Ny Musikk aner ikke hva de skal svare.

Opprinnelig ble begrepet samtidsmusikk brukt om den modernistiske musikken fra forrige århundre. Modernistene ville sprenge grensene innen musikken. Dette gjorde de gjerne ved å sprenge flygler i lufta.

En sammenligning er hvordan Picasso og andre malere brøt reglene for perspektiv og klassiske former i streben etter stadig nye kunstneriske uttrykk. Eller hvordan du prøver å finne noe som mora di synes er enda mer irriterende enn Satyricon.

I dag brukes samtidsmusikk om improvisert og eksperimentell musikk og avantgardejazz - kort sagt nesten alle former for musikk som du ikke finner på Platekompaniet.

Dessuten er stykkene gjerne på rundt et kvarter, som er omtrent så lenge man orker å høre på en gnager som kjøres gjennom en kjøkkenmaskin.

Hvordan kler du deg når du skal på samtidsmusikkonsert?
Det finnes ingen regler for hvordan man kler seg innen samtidsmusikken, noe som betyr at mange innen samtidsmusikkmiljøet ikke kan kle seg i det hele tatt. Men et bra basisplagg er den hullete T-skjorta. Med pistrete skjegg og merkelig kroppsholdning oppnår du en gjennomført samtidsmusikk-effekt.

Før i tiden kledde mange samtidsmusikkfans seg i svarte høyhalsere. Hvis du stiller i svart høyhalser nå, bør du kanskje sørge for å slite noen hull i den først, så det ser ut som om du har hatt den siden den var modernist-uniform.

Hvorfor har du ikke hørt om noen samtidskomponister?
Dette er fordi journalister ikke skjønner hva samtidskomponister sier eller hva musikken deres går ut på. Denne kommunikasjonssvikten skyldes at samtidskomponister helst ikke vil at journalister skal skjønne hva de sier eller hva musikken deres går ut på. Tenk deg selv hvor teit du ville føle deg hvis mora di begynte å digge Satyricon.

Det sier seg selv at det er vanskelig for mennesker med pistrete skjegg og merkelig kroppsholdning å konkurrere med Ricky Martin om medias oppmerksomhet. Dessuten har det vist seg vanskelig å få samtidskomponister til å bli med i Big Brother.

Hvis du ikke har hørt om noen samtidskomponister, og du ikke får kjøpt platene deres på Platekompaniet, hva lever så samtidskomponister av?
Enda et godt spørsmål. Svaret er at samtidskomponister stort sett lever av nesten ingenting. Dette har konsekvenser for både garderobe og kosthold, og kan forklare både de hullete T-skjortene, det pistrete skjegget og den merkelige kroppsholdningen. Men bemerk at fattige samtidskomponister er som alle andre fattige mennesker og derfor aldri mangler penger til pils og røyk.

Noen komponister får bestillinger på verk fra festivaler som Ultima, og det får de litt penger fra Ultima for. Hvis de får verk de allerede har skrevet oppført på Ultima, får de litt penger fra TONO for det. Og hvis Platekompaniet mot all formodning skulle selge noen av platene deres, får komponistene spenn til en halvliter til.

Siden du ikke har hørt om noen samtidskomponister, kan du tenke deg hvor ofte disse tingene skjer. Men merk at noen av dagens samtidsmusikere driver med popmusikk på si, noe som betyr at de både får penger og avisomtale.

Hvordan framføres samtidsmusikk?
I motsetning til tradisjonell musikk, som fremføres av symfoniorkestere eller av folk som biter hodet av flaggermus på scenen, bruker samtidsmusikken et vell av instrumenter. En av de sterkeste trendene for tiden er å bruke masse slagverk, som så forsterkes elektronisk - i tilfelle slagverket ikke lager nok bråk på egen hånd.

Dessuten oppdaget samtidsmusikerne MTV i fjor. Derfor har det det siste året blitt veldig populært å vise videoer mens man framfører musikken. Forskjellen på disse videoene og MTV er at bildene er kornete og at det ikke er så mange bra damer som på MTV.

Hva kan du få ut av samtidsmusikk?
Hvis du i det hele tatt er interessert i musikk (det vil si hvis du kjøper mer enn en Absolute Music-CD i året) vil du fort oppdage at samtidsmusikk ikke er særlig mye vanskeligere å høre på enn mye av det som ligger på listene i dag, fra Satyricon til Jaga Jazzist, og fra techno til Timbaland-beats.

Poenget er å ikke bry seg om hva kultursnobbene sier. Å høre på musikk er som å drikke vin, det er din egen opplevelse som er det eneste som betyr noe. Begge deler kan kreve litt tilvenning før du setter pris på opplevelsen. Og begge deler kan, i for store doser, gjøre deg uvel.

Ikke fortell mora di at vi fortalte deg at det å drikke vin er det samme som å høre på musikk, forresten.

Hvorfor er det så viktig med samtidsmusikk?
Hvis du ikke er en av dem som mener at man skal lage bingohall av Nasjonalteateret, tar vi det for gitt at du er enig i at det er viktig med kultur. At det er viktig at det spilles Grieg i konserthuset og Mozart i Operaen. Men kulturen må også utvikle seg, man må søke mot den musikken som skal spilles i konserthuset om femti år, den dagen de spiller Satyricon på Da Capo.

Meningen med Ultima er å utfordre både grensene for hva som er musikk og grensene for hva publikum er villlige til å kalle musikk.

For eksempel ved å kjøre et ekorn gjennom en hurtigmikser.

-------------------

En spesiell takk til Hild Borchgrevink for faktakorrigeringer og hoderysting.

Av Didrik Schjerven Søderlind Foto/illustrasjon:
Essays, Festivals, Genre\Classical\Contemporary, Concerts