NFD: - TONO har et problem
Det er et problem at komponistrettigheter tilknyttet en tradisjonell ballade kan godskrives nye opphavsmenn. Når det i tillegg er slik at dette skjer på grunn av en misforståelse tilknyttet utfylling av TONOs registreringsskjema, så bør TONO endre sine rutiner, mener daglig leder i Norsk Folkemusikk- og danselag, Jan Lothe Eriksen.
Jan Lothe Eriksen 2006 (Foto: nfd.no) (320x319)

Av Jan Lothe Eriksen, daglig leder i Norsk Folkemusikk- og danselag

Alle kan gjøre feil, og det er avklarende at produsent Sindre Hotvedt nå beklager på ballade.no og i Kulturnytt at det kan ha skjedd en feil i føringen av registreringsskjemaet. Noen feil er lette å rette opp, så derved burde den konkrete saken med rettighetene til middelalderballaden ”Margjit og Targjei Risvollo” snart være ute av verden.
 
Norsk Folkemusikk- og Danselags motivasjon for å ta opp saken tilknyttet utgivelsen ”Elverhøy” og sangen ”Natta vi har” har ikke vært å ødelegge for en ung artists debut. Motivasjonen er av prinsipiell art. Og vi presiserer at vi aldri har brukt begrepet plagiat i denne saken. For å presisere videre så ser NFD svært positivt på at den tradisjonelle folkemusikken inspirerer til ny musikk og brukes som grunnlag i nye komposisjoner. Og produksjonen ”Elverhøy” med melodien ”Natta vi har” er ikke noe unntak i så måte. Tvert i mot så er det vår oppfatning at suksessen Helene Bøksle nå gjør med denne innspillingen er bra både for pop-sjangeren og folkemusikken.
 
Men selvfølgelig har også unge debuterende plateartister ansvar for at ting foregår riktig, og i dette tilfelle står ikke debutanten alene sammen med sine medmusikanter. Hun har et profesjonelt management og et vel etablert plateselskap i ryggen. Derfor er det underlig at en slik feil oppstår, og at angivelsen av opphavsmennene til ”Natta vi har” fremstår forskjellig i TONO, på platen og på Helene Bøksles hjemmeside (- på hjemmesiden er dette nå rettet).
 
At det nå ser ut til å bli ryddet opp i denne konkrete saken forhindrer imidlertid ikke at noe slikt ikke kan skje igjen. Vi ser at TONO fremholder i ulike sammenhenger at systemet er basert på tillit. Dette har vi forståelse for, men noen praktiske grep for å styrke sikkerheten i systemet ville bidra til at tilliten fikk bedre kår.
 
Vår utfordring til TONO er todelt:

 
I vårt brev til TONO, som ble sendt 3. mai, sier vi bl.a.:
- Vi har stor forståelse for at TONO ikke kan kjenne igjen en tradisjonell ballade når den har skiftet navn, slik TONOs vurderingssystem er lagt opp i dag. Men vi forstår det også slik at TONO ønsker å ta folkemusikken på alvor, og varsler derfor at Norsk Folkemusikk- og Danselag ønsker fortsatt dialog med TONO for å finne frem til et system som sikrer at det tradisjonelle materialet gis kredit som tradisjonelt. 
 
Vi avventer svar fra TONO.

Av Jan Lothe Eriksen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Genre\Folk / Traditional, Genre\Popular Music, Copyright, Organizations, CD Releases