ULTRON - et spennende møtested
Ultron er egentlig et katalyserende middel som antenner flytende brennstoff. For inititativtakerne Gro Løvdal og Hans-Kristian Kjos Sørensen innebærer det et ønske om skape brennbar musikk, der det lekende og det kommuniserende står i sentrum.

Ultron har et ønske om å jobbe både nasjonalt og internasjonalt, og har så langt presentert verker av bl.a. Xenakis, Penderecki, Berio og Shostakovitsj, i tillegg til rent norske prosjekter. Ultron-arrangementene finner sted på Blå i Brenneriveien i Oslo, og presenterte sist en portrettkonsert med den norske komponisten og saksofonisten Bendik Holfseth.

- Ultron skal være en tumleplass og en lekeplass for hjemlige musikere, forteller Gro Løvdal. – Det skal dessuten være et seriøst møtested, der folk kan nyte godt av hverandres kunnskap. Det er viktig for oss ikke å låse oss til et bestemt miljø eller bare én form. Konserten med Bendik Hofseth var nok et eksempel på det, med sin blanding av klassisk og jazz.

- Hos oss kan musikere få prøve ut nye formater, mener Kjos Sørensen. – Da vi gjorde Berio-forestillingen, opplevde vi at musikerne øvde i månedsvis, for at resultatet skulle bli best mulig. Noe av det som er så bra med Blå, er at publikum der er veldig åpne for forskjellige former for musikk. Det blir ikke den teoretiske kunnskapen alene som står i høysetet, men et levende møte mellom sal og scenen. Da vi fremførte musikken til Shostakovitsj, var det mange i salen som ikke var familiære med musikken, men de brølte i begeistring etter at siste tone var spilt.

Nettopp kommunikasjon mellom publikum og utøvere et viktig punkt for Ultron. Arrangementene har sitt utspring i produksjonsselskapet Clair Air, som ble dannet i 1992 med utgangspunkt i krysningsfeltet mellom musikkteater og samtidsmusikk. Under inspirasjon av bl.a. Georges Aperghis er noe av ideen at skillet mellom musikere og skuespillere faller bort, slik at en totalforestilling oppstår. Også i dette henseende er Kjos Sørensen og Løvdal svært fornøyde med mulighetene Blå tilbyr.

- På Blå er det mulig å frigjøre de visuelle aspektene, slik at man bl.a. kan flytte salen ut blant publikum. Dermed blir den fysiske distansen opphevet, med de muligheter det innebærer for et totalt musikkteater. Under Ultron-konsertene får musikerne energien sin fra publikum, samtidig som man også kan gå i konfrontasjon. Om man ikke klarer å kommunisere musikken, står den i fare for å bli en døende kunstform.

Ultron-arrangørene ønsker også å oppfordre til diskusjon og debatt, og har i løpet av sin eksistens tilbudt et kreativt virvar av uttrykk, som på den visuelle siden har variert fra tegnefilmer, videoer og performance-kunst. Og naturligvis er det idealisme som driver de to initiativtakerne.

- Det er en reell fare for at det hele kan strande økonomisk. Alle konsertene våre har vært avhengig av støtte, som vi til dels har fått av Kassettavgiftsfondet, Norsk Musikkfond og Fond for utøvende kunstnere. Samtidig har vi vært avhengig av at musikerne har vært villige til å stille opp for et lavt honorar. Vi har betalt musikere og lydmenn av egen lomme, og ikke tatt ut en krone til oss selv.

Planlagte Ultron-arrangementer i tiden fremover er "For Første Gang" 9. november, der Kjell Tore Innervik, Vegard Landaas, AnneHveding, Dan Styffe, Gro Løvdal og Hans-Kristian Kjos Sørensen vil presentere to urfremføringer av Rob Waring og John Persen.

14. desember blir det performance, der man lover en kveld med absurde scener, surrealistiske hendelser, illusjonisme, kortfilmer og musikalske happenings. Det hele lagd, satt i scene og fremført av Anne Lise Berntsen, Hilmar Fredriksen og Hans-Kristian Kjos Sørensen

Om leserne av Ballade.no ønsker å komme i kontakt med miljøet rundt Ultron, kan man sende en e-post til hansks@notam.uio.no

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon: