ZTV nådde ikke opp
Da stemmesedlene fra Telenor Avidis seere kom tilbake, ble det klart at multinasjonale MTV hadde sparket lille, norske ZTV ut av redet. Telenor Avidi, som er landets største leverandør av kabel-tv, ligger nå i forhandlinger med ZTV om å tilby kanalen som separat betalingskanal. ZTV er fremdeles tilgjengelig igjennom andre kabel-leverandører, men kanalen har etter avstemningen mistet tilgangen til mange av seerne sine.
Merethe LaVerdi 2002 (250x255)

På spørsmål om han synes at det er synd at den eneste norske musikkanalen nå forsvinner fra de 360.000 hjemmene som dekkes av Avidis sendetilbud, svarer informasjonssjef i Telenor Broadcast, Arild S. Johannessen, at han ikke ønsker å forholde seg til kanalvalget på den måten:

- Vi er en kanalformidler, og forsøker å være nøytrale i forhold til kanalvalg - det får bli opp til kundene våre å bestemme hva de vil se. Nå ville et flertall ha MTV fremfor ZTV, så da etterkommer vi det ønsket, sier Johannessen, som også poengterer at det ikke bare var en kontrollgruppe, men samtlige abonnenter som fikk tilbud om å stemme.

Hvor stor var avstanden mellom MTV og ZTV?

- I stor-Oslo, som er vår største valgkrets og jevnt over representativ for resten av landet, fikk ZTV 26,3%, mens MTV fikk 31,9%. Dette viser at ZTV er en populær kanal, men altså ikke populær nok til å hamle opp med MTV.

Med to såpass populære kandidater - hvorfor ikke ha to musikkanaler?

Vi har begrenset plass i det vi kaller vår grunnpakke, som altså når ut til alle som har kabel-tv fra Telenor Avidi. På de 12 plassene vi har på valg, var det 30 kandidater, så konkurransen har vært hard. For å sikre en god bredde på programtilbudet, valgte vi å ha én kanal i hver av seks kategorier, nemlig "barn og familie", "nyheter", "sport", "livsstil", "dokumentar", og "musikk". I tillegg har vi seks kanaler som ikke er ute på valg: NRK1 og 2, TV2, Lokal-TV, Avidis informasjonskanal, og vår visningskanal, hvor vi vil variere tilbudet med intervaller på et par måneder. Ført ute med to måneders sending blir Cartoon Network, opplyser Johannessen.

Til tross for at ZTV ikke klarte seg i musikk-avstemningen mot MTV, hadde de likevel en mulighet til, sier Johannessen, som forteller at de siste seks "valgbare" plassene ble avgjort av publikum helt uten krav til kategori. Her kunne ZTV ha kommet seg inn, men for mange stemte på TVNorge, TV3, Sveriges kanal 1 og 2, National Geographic og Animal Planet.

Johannessen understreker at han synes ZTV er en god kanal, og at arbeidet for å gi den norske musikkanalen en ny sjanse, ikke er over:

- Vi ligger nå i forhandlinger med ZTV om å tilby dem som separat betalingskanal for de seerne som er interesserte, sier Johannessen, som også ønsker å poengtere at ZTV aldri har vært stemt over på vanlig måte tidligere:

- Vi fikk et veldig godt tilbud fra dem, og de har derfor ligget ute på det som vanligvis er visningskanalen vår svært lenge nå.

"- Dette kom veldig overraskende på meg. Jeg synes selvfølgelig det er trist at ZTV forsvant, men jeg ante ikke at man bare kunne velge én musikkanal", sa La Verdi til NRK nylig. Hvorfor har dere ikke opplyst kanalene om utvelgelseskriteriene?

- Det er ikke riktig. Vi har gitt en grundig briefing til alle de 30 aktuelle kanalene, sier Johannessen.

For de som fremdeles ønsker å kose seg med programtilbudet til ZTV - hva vil det koste?

- Det kommer an på hva slags avtale vi kommer frem til med ZTV. Mest sannsaynlig vil kanalen bli tilgjengelig igjennom et tilbud der kunden fritt kan velge to kanaler. En slik pakke koster i dag 56 kroner per måned, sier Johannessen.

Dessverre lyktes det ikke Ballade å få kontakt med Merethe LaVerdi.

Av Knut Steen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music, Interviews, Media