- Platebransjen mangler vikingånd
Leder i Foreningen Norske Plateselskaper (FONO), Larry Bringsjord, mener grunnen til at norske mainstream-artister ikke selger så bra internasjonalt er at platebransjen mangler vikingånd.
Larry Bringsjord (93x140)

Med visse hederlige unntak: Norsk mainstreammusikk selger dårlig utenlands. Larry Bringsjord ser problemet, men mener det er lov å være optimistiske.

– Jeg tror det kommer til å komme flere norske suksesser. Mediene er raske med å si at utenlandslanseringer slår feil, men glemmer at selv om en lansering ikke treffer de mest optimistiske anslagene, kan et band selge 20,000 i Tyskland og et par tusen til her og der. Og det kan være kjærkomne penger for plaeteselskapet, påpeker Bringsjord.

Bringsjord mener at en av grunnene til at Norge ikke har hatt kommersielle suksesser er at man ikke har satset nok på kommersiell musikk.

– Før hadde man en antipop-kultur i Norge. Man har liksom ikke syntes pop har vært bra nok, og satset på rock i stedet – som man ikke selger så mye av lenger. Finnes det ti bra pop acts i Norge som du kan putte på en scene sammen? Jeg tror ikke det, sier Bringsjord.

En annen grunn er manglende eksportfremstøt fra norske plateselskaper, mener han.

– Det er et faktum at plateselskapsfolk i Norge ikke har vært flinke nok til å få ut sine egne artister. Når vi reiser på messer er det tydelig at det er noen få som virkelig er frempå, mens resten rusler rundt og ser. Grunnen til at metalbandene har gjort det så bra er at de har spilt ute, reist rundt og solgt seg og sovet i sovepose. Det er for lite vikingånd i norsk platebransje, sier FONO-lederen.

– Vi har noen gode artister, men ikke mange nok. Men de nye navnene kommer nok, sier Bringsjord optimistisk.

Av Didrik Søderlind Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music