Turbonegro i studio igjen?
I forbindelse med gjenoppstandelsen til den norske punkgruppa Turbonegro på sommerens Quartfestival, Hultsfredfestivalen i Sverige og den tyske Bizarrefestivalen, er bandet mer etterspurt enn noensinne. En rekke aktører i platebransjen har vært i kontakt med bandet angående en mulig utgivelse av et nytt album. Dermed kan det se ut som det legendariske bandet igjen vil gå i studio.
Turboneger (127x150)

Res-Erection-tour i sommer markerer tilbakekomsten til et av Norges mest kjente rockeband både i inn- og utland, med konserter i Tyskland, Kristiansand og den svenske landsbygda. Den kan også være roten til noe mer.

Turbonegro har den siste tiden blitt kontaktet av en rekke plateselskaper, som mer enn gjerne ser at nordmennene kommer sammen for å spille inn flere album. Blant selskapene som har vist interesse for bandet er den svenske punklabelen Burning Heart. Dette vil i så fall bety at bandet heretter vil få samme distribusjonsapparat som svenske suksesser som The Hives, The (International) Noise Conspiracy og Millencolin. I Europa og i statene vil bandet da distribueres gjennom verdens største punknettverk Epitaph. Et selskap som allerede blant annet også huser artister som Tom Waits, Merle Haggard, Joe Strumner & The Mescaleroes, New Bomb Turks, Hot Water Music, NOFX, Bad Religion og Dropkick Murpys.

Men Burning Heart er slett ikke alene i drakampen. Flere mindre og store aktører har vært i kontakt med bandet om en utgivelse, deriblant også norske.

Det er samme besetning som bandet hadde da de sluttet i 1998, som nå vil komme sammen igjen. Hank Von Helvete, Thomas Seltzer alias Happy Tom, Rune Grønn alias Rune Rebellion, Christer Engen alias Chris Summers og Pål Pot Pamparius.

- Det er spennende dette at så mange plateselskap viser interesse for oss og vår musikk. Det er imidlertid feilaktig at vi allerede skal ha signert en kontrakt. Jeg vet ennå ikke om vi gidder å slippe mer Turbonegro-materiale. Det er jo også viktig at vi får til noe som er veldig bra, kommenterer Thomas Seltzer til Ballade.

- Det er riktig at vi har vært i samtaler med flere forskjellige plateselskaper om en eventuell utgivelse. Burning Heart er blant dem.

Men før et eventuelt studio-comeback fra Turbonegro, kan vi forhåpentligvis glede oss over det første slippet til Thomas Seltzers andre band Oslo Motherfuckers: titommeren "Greetings from The Big O" på Turbonegros gamle label Bitzcore. Bandet teller også en annen Turbonegro i form av Christer Engen, og inkluderer dessuten ex-Anal Babes og nåværende Astroburger-medlem David Gurrik og Piledrivers Ivar Winther og vokalist Frode.

Knut "Euroboy" Schreiner og Anders Møller er også opptatt med innspillinger for sitt andre band Euroboys sammen med Engen.

Fjorårets opptreden på releaspartyet til Turbonegro-tributealbumet "Alpha Motherfuckers", der bl.a. Supersuckers, Satyricon, Queens of The Stoneage, Blumchen, Therapy? og norske Amulet hyllet dem på skive, der Amulet-vokalist Torgny Amdam overtok vokalen for Hertugen, har tydeligvis gitt blod på tann.

Turbonegro handlet om trasha, hedonistisk, dekadent moro. Bandet var en reaksjon mot den innadvendte og depressive grungen og alternativ rockscenen på tidlig 1990-tall. Turbonegro ønsket å bringe tilbake glamouren og det visuelle i 1970- og 1980-tallets metall, hardrock og glam rock. Ved å blande punkinfluenser med inspirasjon fra artister som Alice Cooper, Quiet Riot, Mötley Crüe. En viktig del av deres identitet var skiftende stavemåter for bande og imagebytter. Mest kjent er de som Denim Demons, hudmalte negre, homoerotisk flørtende tyske s/m-folk. Alt dette steg i en større plan om å ta kål på pretensiøsiteten og den overdrevne seriøsiteten som preget norsk og internasjonalt musikkliv. Bandet løste opp og lekte med stereotypier, tabuer og samfunnsforestillinge,r og bidro med dette til en ny bølge av skandinaviske rockeband.

Det var først med siste albumet "Apocalypse Dudes" at bandet ble populære i hjemlandet, og fant veien til de norske hitlistene, men allerede tidlig på 1990-tallet oppstod det en kult rundt gruppen som ikke bare favnet de indre rocksirkler. Når bandet med albumet "Ass Cobra" inntok en ny musikalsk retning de gav navnet death-punk som kombinerte energien og kraften til punken med metallens allsangvennlige refrenger og massivitet begynte noe større å ta form.

"Never is Forever", først utgitt under Stierkampf-navnet var en parafrase over grungemusikken og alle de nye "wannabe-Nirvana"-bandene som kom i kjølvannet av suksessen til plateselskapet Sub Pop og band som Pearl Jam, Nirvana, Mudhoney.

"Hot Cars and Spent Contraceptives" og debutalbumet som kom forut for dette var i større grad ren punk og hadde også tydelige avtrykk av den daværende vokalisten Harald Fossberg. Den inneholdt også hørespillet "A Career In Indierock", som bidro til å skape bandets kultstatus. Nå kan deres egen karriere altså være på vei inn i en ny fase.

Bandet har den siste tiden øvd sentralt i Oslo foran de kommende opptredenene.

Av Jan-Olav Glette Foto/illustrasjon:
Music Industry, Festivals, Genre\Popular Music