Hit 40-lista og radiovirkeligheten
- Det er underlig å lese Mats Nilssons svar på Nils Heldal kritikk av Hit40 hvor han hevder at årsaken til at listen ikke er helt i overensstemmelse med virkeligheten skyldes at det er radiostasjonene i Norge, og ikke Hit40 listen, som er formatert. Det er i beste fall en sannhet med visse modifikasjoner, skriver musikksjefen i Nordic Webradio, Christian Jebsen til Ballade.

Av Christian Jebsen, Musikksjef, Nordic Webradio:

Sannheten er vel heller den at langt de fleste stasjonene GGF bruker som grunnlag for Hit40 listen er formatert slik at de er passer inn i den profil Hit40 listen skal gjenspeile. At nettopp NRK P1 musikkformat ikke helt passer inn i denne virkeligheten er ingen overraskelse, men det forhindrer allikevel ikke at Nils Heldal har rett når han hevder at Hit40 er en konstruksjon som ikke tar hensyn til hva norske radiolyttere i virkeligheten hører.

Nilsson innrømmer at NRK P1s lyttere er mindre verdifulle for lista, angivelig fordi mange av kanalens lyttere er over 70 år. Man skal ikke besøke mange platebutikker for se at 70-åringer ikke er blant landets mest aktive platekjøpere, og naturlig nok representerer de derfor heller ikke den delen av befolkningen IFPI ønsker skal kjøpe deres produkter. De mest aktive platekjøpere under 40 år, og når mesteparten av musikken som selges i dag er ny populærmusikk behøver man ikke ha markedsutdannelse for å forstå at alderssegmenter over 60 år og over ikke utgjør IFPIs målgruppe.

NRKs totale radiotilbud har i følge Gallups siste kvartalsmålinger 54 % daglig oppslutning, hvorav P1 alene står for 38 %. Tar man videre hensyn til lyttetid, øker P1s markedsandel ytterligere ettersom stasjonen f. eks har over 3 ganger så lang gjennomsnittlig lyttetid som lokalradio. Når P1 har en norskandel på 50 % på A-listen er det derfor er det direkte galt, som Anders Grønneberg hevder, å si at det er lite norsk musikk på radio. Problemet er snarere at det er de "riktige" Hit40 lytterne som hører lite norsk musikk.

Nilsson hevder videre at nedjusteringen av P1 sine lyttere veies opp av at P3 og P4 sine lyttere blir tillagt mer vekt. Det er stemmer sikkert, men å hevde at Nils Heldal bør være fornøyd med at P4 sine lyttere teller mer enn P1 sine, er neppe egnet til å tilfredsstille andre enn P4 og IFPI all den tid P4 på langt nær opprettholder en norskprofil på linje med det P1gjør.

Som forhenværende musikksjef i Radio 1, hadde jeg relativt stor innflytelse på hvordan Hit40 skulle se ut. Både ved at Radio 1 Oslo er en av de monitorerte stasjoner, og ved at hva jeg valgte skulle ligge på A-listen ofte kunne brukes som at argument overfor andre stasjoner som blir monitorert. Hit40 fungerer nemlig også slik. Dersom Radio 1 Oslo A-lister en låt er det ikke unaturlig at de andre monitorerte stasjonene gjør det samme siden de fleste er formatert på mer eller mindre samme måte.

Samtidig, når de fleste stasjoner som blir monitorert utenfor østlandsområdet er forbausende like de hitformaterte stasjoner i Oslo, er jeg langt fra sikker på at stasjonene utgjør et representativt utvalg av lokalradio i Norge. Det gjelder i hvert fall de monitorerte Radio 1 stasjonene ettersom de alle har sentralisert musikkstyring. Tar man videre hensyn til at disse kommersielle stasjonene ikke har samme selvpålagte krav til norskandel som P1 og P3 er det åpenbart at den reelle norskandel på radio ikke kommer til uttrykk på Hit40 listen.

Problemet er med andre ord at lokalradiostasjonene sannsynligvis ikke er representative for lokalradio Norge, og det kunne kanskje være en ide og inkludere store lokalradiostasjoner som f. eks P5 Solungen og Radio Tønsberg, hvor i hvert fall P5 Solungen ikke er like hitformatert som Radio 1 og NRJ stasjonene.

Når Anders Grønneberg hevder at ca 50 % av landets befolkning bor i de monitorerte områdene blir jeg litt usikker på regneferdighetene hans. I Rogaland, Akershus og Oslo bor det til sammen i underkant av 1.4 millioner mennesker, godt under 1/3 av landets befolkning. Distribusjonen til de monitorerte stasjoner i Oslo dekker i alle fall ikke hele østlandsområdet slik Grønneberg og Nilsson ser ut til å hevde, på samme måte som de lokale stasjonene i f. eks Stavanger heller ikke dekker hele Rogaland.

På den annen side er det ganske åpenbart at Hit40 er ment som et arbeidsverktøy for platebransjen, finansiert av platebransjen.

Når det er de hitformaterte stasjonene som driver mye av platesalget er det ikke unaturlig at selskapene ønsker å finne nye veier å promotere artistene sine ettersom singlesalget fortsetter å synke. Jeg har vanskelig for å tro at P1 ønsker å fremstå som en radio som legger større vekt på musikk enn det redaksjonelle innholdet, og jeg tror heller ikke den vanlige radiolytter skur seg til P1 for å bli oppdatert på ny musikk. Tvert imot tror jeg P1 står i fare lytterandeler hvis musikken skulle bli viktigere enn den er i dag.

Derfor synes jeg det heller ikke det er urimelig at det er andre stasjonene som veier tyngre når listen over hitmusikk på radio skal på settes opp. At norsk musikk ikke er representert slik noen ønsker på Hit40 henger heller sammen med at de fleste hitformaterte stasjoner ikke synes de har mye å velge mellom i sin trangt formaterte radioverden.

Dagbladet på sin side ønsker seg en tydeligvis en musikkliste som skal være et reelt alternativ til VG-listen. Men å presentere Hit40listen som de mest spilte låtene kan sikkert være riktig, at de er de mest hørte låtene på radio er derimot kanskje ikke helt i overensstemmelse med virkeligheten.

Av Christian Jebsen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate