Music Export Norway til MIDEM
Den viktige MIDEM-messen blir neste gang arrangert fra 21. til 25. januar 2001. Ballade har slått av en prat med lederen for det nystiftede Music Export Norway, Inger Dirdal, som skal være med på å koordinere et av den norske musikkbransjens aller viktigste fremstøt overfor utlandet.

Music Export Norway skal være et service- og kompetansesenter for eksport av norske musikkprodukter, og ble i sommer etablert av FONO, IFPI, NOPA, GramArt og Norsk Musikkinformasjon. Ansettelsen av Inger Dirdal ble gjort kjent her i Ballade 1. september, men det er først nå i desember at hun offisielt har tiltrådt stillingen. Likevel er planleggingen av Norges deltagelse under neste års MIDEM-festival på det nærmeste ferdigstilt.

- Jo mer vi lykkes med å nå ut med våre produkter, jo bedre vilkår for også norsk musikkbransje for å utvikle seg videre, mener Dirdal. – Det er spennende at hele bransjen har samlet seg i Music Export Norway, og jeg har godt håp om at Norges tilstedeværelse vil bli lagt merke til under MIDEM. Vi vil ha et standområde på nærmere hundre kvadratmeter å boltre oss på, og har fått Union Design til å lage et visuelt uttrykk for oss som ikke akkurat er forsiktig og feminint.

Kultur som industri
Inger Dirdal kommer var inntil 1. desember eksportansvarlig hos Kirkelig Kulturverksted, der hun etter hvert hadde imponerende tall å vise til. Hun bør derfor være vel egnet til å kombinere børs og katedral.

- Vi skal vise at vi er en profesjonell industri, samtidig som det er kultur vi selger. Det blir nærmere sytti norske delegater under MIDEM – og ikke bare FONO- og IFPI-tilknyttede folk fra platebransjen, men også representanter fra for eksempel rettighets- og artistorgansisasjoner. MIDEM er en god anledning for mange til å lære seg litt mer om bransjen, samtidig som man har muligheten for å knytte kontakter. Et opplagt mål for Music Export Norway er å selge mer norsk musikk til utlandet, men hovedpoenget blir likevel ikke egentlig at artistene er norske, men at de rett og slett lager god musikk. Vi sitter på virkelig bra artister innenfor en rekke genre, og det må vi klare å nå ut med.

Fokus på Norge
Inger Dirdal nevner Briskebys oppvarmingsjobb for a-Ha i Tyskland i høst som et forbilledlig eksempel på hvordan man kan bruke kjente navn til å selge inn andre som også fortjener oppmerksomhet.

Music Export Norway vil i samarbeid med bransjebladet FaroJournalen også produsere et eget magasin med fokus på norske artister, plateselskaper og trender. Magasinet heter Music Business in Norway, og kom i fjor ut for første gang i forbindelse med nettopp MIDEM-messen.

MIDEM arrangeres hvert år i Cannes i Frankrike, og regnes som verdens største utstillingsvindu for musikkindustrien. Artister, plateselskap, distributører, agenter, nettsteder og musikkrelaterte organisasjoner møtes for å sette fokus på sitt arbeid, og utveksle synspunkter og erfaringer.

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon: