Eivind Brydøy: by:Larm for bransje eller artister?
Kritikken som har kommet frem i etterkant av by:Larm er berettiget, mener manager Eivind Brydøy. by:Larm er slett ikke flinkest i klassen, mener han. - Av det som foregikk på og rundt scenen så festivalen ut til å være svært godt drevet, så det skorter nok mer på selve artisthåndteringen, skriver Brydøy i denne kommentaren.
Eivind Brydøy, Vox Management (310x429)

Av Eivind Brydøy, Vox Management

Det har vært rettet skarp kritikk fra enkelte artister i forhold til årets by:Larm. Denne kritikken er berettiget og jeg er glad for at ledelsen tar dette på alvor.

I en artikkel i BT meddeler by:Larm som svar på kritikken at de tross alt er de flinkeste i klassen sammenlignet med andre bransjefestivaler. Dette er fullstendig feil for alle som har hatt artister på for eksempel Eurosonic i Gröningen, Spot i Danmark eller Musiikki & Media i Finland.

Ikke en sovepute

På større bransjetilstelninger som PopKomm får man beskjed om at man stort sett må ordne overnatting og praktiske ting selv. Dermed blir det forholdsvis mye lettere å forholde seg til fordi man vet om det på forhånd, og artistene spiller der fordi de kan nå et stort marked som Tyskland.

Selvsagt er det forventet at en festival i by:Larms størrelse og med deres renommé skal kunne ta vare på artistene som opptrer. Så det må absolutt ikke bli en sovepute for by:Larm at de tror de er best i klassen.

Artisthåndteringen

Flere eksempler på dårlig behandling trekkes fram av Fredrik Saroea fra Datarock (som tross alt har spilt på ganske mange festivaler) og jeg må stille meg bak hans uttalelser.

For de artistene som spilte sist på lørdagen, var faktisk hele backstageområdet revet ned før de var ferdige med å spille! Så ikke nok med at det var gymsalbenker å sitte på, men de var også på vei til å bli pakket sammen mens bandene spilte. Hvor mye avslapping etter konserten blir det da?

Av det som foregikk på og rundt scenen så festivalen ut til å være svært godt drevet, så det skorter nok mer på selve artisthåndteringen.

Festival for en pompøs bransje?

Det er også en stor fare og svært synd om artistene får en oppfatning av at dette er en festival for en pompøs bransje der ikke artistene er grunnlaget for hele festivalen. For det er jo utvalget av artister som i hovedsak gjør at internasjonal bransje kommer til by:Larm og som skaper mer-interesse rundt festivalen.

Det er neppe veldig interessant for utenlandsk bransje å komme til Norge bare for seminarene, for de dekkes rundt i verden i stort monn likevel. Det er heller ikke ønskelig fra norsk bransje å framstå som noe annet enn det vi er - redskap for at artistene skal komme seg fram eller synes innenlands som utenlands.

Festivalorganisering

Et spillested som vel fungerte heller dårlig i år var VG-teltet. Det lå for langt fra Dora og var heller ikke særlig egnet til å få en god festivalopplevelse (kanskje en grunn til at mange som spilte der fikk 3 på terningen). Slike telt får man heller overlate til dansetilstelninger utenom by:Larm.

Undertegnede har selvsagt forståelse for at det er mye å organisere når man ikke bruker vanlige spillesteder som arrangementsarena. Med den samlede erfaring by:Larm-ledelsen har i festivalorganisering burde det likevel være mulig å legge mer til rette for de artistene som skal opptre.

Enhver som arbeider med artister vet at prestasjonene gjerne blir bedre så lenge forholdene rundt er lagt godt tilrette. Det vil i lengden være bedre for by:Larm også.

Til slutt noe som fungerte meget bra i år - Speedmeetings. Bravo for dem by:Larm!

Eivind Brydøy er tilknyttet Vox Management og manager for blant andre Kaizers Orchestra.

Av Eivind Brydøy Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Festivals, Genre\Popular Music, Conferences / Seminars, Concerts, Courses / Masterclasses / Workshops