Østbø var uskyldig
VGs Stein Østbø ble beskyldt for ikke å ha skjønt noe som helst av techno-trioen Datarock. Dét skjønte Østbø virkelig ikke noe av, siden han vitterlig aldri hadde skrevet et ord om hverken bandet eller utgivelsen. Nå viser det seg at anmeldelsen var skrevet av... Ja, det kan du lese mer om her.

I kjølvannet av oppstusset rundt Stein Østbøs slakt av Sir Dupermanns ferske album, dukket det opp en rekke røster som stilte seg sterkt kritiske til VG-skribenten. Aller hardest ut gikk kollega Thomas Strzelecki i Dagbladet, som brukte store deler av sin anmelderplass på å skjelle ut VG og Østbø. Østbø fikk virkelig pesaret sitt påskrevet, og ble omtalt som en håpløst ignorant og anakronistisk rockejournalist, med en "Taliban-aktig skepsis til nyskapende musikk".

Dette angrepet ble speilet av uttalelser som NRKs Marit Karlsen hadde rundt Østbø her i Ballade, der hun bl.a. mente at han hadde skrevet en anmeldelse rundt Datarock, som konkluderte med "dette skjønner jeg ikke noe av". "Selvsagt ble det i likhet med terningkastet på Sir Duperman et glitrende salgspoeng", skrev Karlsen ironisk, og etterlyste i samme omgang litt yrkesstolthet. Østbø frasa seg i sitt tilsvar her på Ballade et hvert kjennskap til denne anmeldsen.

I mellomtiden har Ballade drevet litt detektivarbeid, og kan nå avsløre hvem som skrev anmeldelsen som "den reaksjonære og anakronistiske rockejournalisten" fikk skylden for. Det viser seg at det ironisk nok var ingen ringere enn Dagbladets egen techno-ekspert Strzelecki, som 3. april i år omtalte Datarocks "Demo/Greatest Hits" som "besynderlig mørk synthpop", og ellers meldte følgende: "Denne firesporssaken fra den norske trioen Datarock byr på skeiv og "vanskelig" musikk. Og da mener vi vanskelig som i "ganske vond å høre på"... Streng og tilsynelatende - her er det mulig jeg har misforstått hele det retrofuturistiske konseptet til Datarock - humørløs synthpop er neppe det massene vil ha. Såframt det ikke er snakk om Depeche Mode".

Og det var setningen "her er det mulig jeg har misforstått" som senere ble benyttet av Datarock og Telle Records i en frisk anti-markedsføring, og deretter denne uken ble lagt på dørmatten til Østbø.

Friske saker, altså, og samtidig tar vi med at den mye omtalte Sir Dupermann fredag 20. september opptrer under en helaften i regi av Ny Musikk Rogaland. Her blir det høyttalerkonsert med høydepunkter innen elektronisk musikk fra Stockhausen til Aphex Twin, splitter nye videoer av Chris Cunningham, 4-spors versjon av Stockhausens "Gesang der Jünglinge", samt en uroppføring av Nils Henrik Asheims verk "Scream Soft" med Øyvind Grong,tuba/elektronikk og Ivar Atle Fjordheim, slagverk. Klokken 23 er det så klart for solokonsert med Jørgen Træen, alias nettop Sir Dupermann.

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Press