Forsvar for Nordic Black Theatre
Formann i Norsk Komponistforening, Glenn Erik Haugland, påpeker her det absurde i at Nordic Black Theatres teaterskole dør, mens retorikken om tiltak mot rasisme vokser. Bakgrunnen for Hauglands engasjement er at de flerkulturelle prosjektene Artists in Motion, Nordic Black Theatres teaterskole og Du Store Verden! er truet av nedleggelse, mens teaterprosjektet Open Scene nylig ble nedlagt av Kulturdepartementet.

Satsning på "det flerkulturelle" har de siste årene vært et av de viktigste kulturpolitiske mantraer. Mange av oss som arbeider med kunst- og kulturpolitiske spørmål har vært svært kritiske til slike politiske konstruksjoner, med henvisning til at kunst- og kulturfeltet bør prioriteres utfra sin egenverdi og ikke ut fra et ønske om å bøte på samfunnsproblemer.

Like fullt har det blitt gjennomført satsninger og blitt lagt føringer som har resultert i en rekke kortsiktige prosjekter innen "det flerkulturelle" som i og for seg har vært prisverdige nok, men som langt på vei ikke har hatt de ønskede sosio-kulturelle effektene myndighetene hadde håpet på. Siden man ikke har nådd de mål man har satt seg, må man i dag fastslå at landets kulturpolitiske satsning vis-à-vis det flerkulturelle miljøet har vært mislykket. Grunnene til dette er mange, men en hovedårsaken synes å være nettopp det faktum at satsningen har sitt utspring i en politisk konstruksjon, og ikke i kunstneriske eller kulturelle initiativ.

Nordic Black Theatres teaterskole har sine røtter fra tiden før det ble politisk "hipt" å snakke om kulturpolitiske tiltak som middel i integreringen av innvandrere i det norske samfunnet. Skolen har eksistert i snart 10 år, er bygd opp av kunstnere fra flere ulike felt og baserer seg som en konsekvens av dette på et kunstnerisk definert program og profil. Nordic Black Theatres teaterskole er i motsetning til andre satsninger innen det flerkulturelle feltet, et vellykket prosjekt som allerede har utdannet scenekunstnere som i dag gjør seg gjeldende på film, scene og TV. Grunnene til at skolen har lykkes er blant annet at skolen aktivt har tilrettelagt for at elever og lærere kan bruke sine ulike kulturelle bakgrunn (fra hele verden) til å skape nye uttrykk. Med bevisst bruk av lærerkrefter som har bakgrunn innen samtidsdans, samtidsmusikk og scenekunst, har skolen skapt et miljø der det trans-kulturelle dyrkes på en innovativ og nyskapende måte. I stedet for å la ulike kulturelle identiteter bekrefte seg selv gjennom tradisjonsdyrking, arbeider Nordic Black Theatres teaterskole aktivt med å la disse smelte sammen til nye uttrykk. Et ideal både for andre kreative arnesteder og for samfunnet for øvrig i arbeidet mot rasisme.

Det er gått 2 år siden 4 departementer lovet å evaluere og vudere grunnlaget for Nordic Black Theatres teaterskoles videre drift. Ingenting har skjedd, noe som vitner om at noen ikke har gjort jobben sin. I mens har rasisme og fremmedfrykt igjen på tragisk måte blitt et aktuelt samfunnsspørsmål. At regjeringen nå tildeler smuler og samtidig varsler en ny utsettelse på svaret om Nordic Black Theatres teaterskoles videre skjebne, vitner om poltisk hykleri. Noe som i verste fall vil utarme idealismen og de gode kreftene ved skolen. Regjeringen må skjære i gjennom og gjøre noe nå før det er for sent. En nedleggelse av et flerkulturellt tiltak som har vist seg levedyktig med stor kunstnerisk og kulturell effekt, vil gi et mildt sagt absurd signal. Spesielt i disse tider.

Du finner to artikler om dette temaet i nettsidene til Dagsavisen: "Svart framtid for innvandrerkunst" og "Fargerikt fellesskap i sikte".

En lenke til Nordic Black Theatre finner du her.

Har du innspill i denne saken, send det til ballade@mic.no.

Av Glenn Erik Haugland Foto/illustrasjon: