Moonfog: En liten metal-vinner
En norsk label som forlengst har realisert sitt potensiale er Moonfog. Moonfog ble etablert som et underbruk av det norske indie-selskapet Tatra i 1992, for å utgjøre et hjem for bandene fra den tidens norske metal-eksplosjon. Så langt har selskapet sluppet 28 titler på CD - enkelte blir også utgitt på LP. Flaggskipene er Satyricon, som nylig skrev kontrakt med EMI, og Darkthrone.
Satyr (x210)

– Jeg vil si vi selger 85 til 90 prosent av platene våre til utlandet, sier Ann Karin Frestad fra Moonfog.

– Hvis vi selger 3000 eksemplarer av en plate i Norge så er det veldig bra. Vi solgte så mye av Satyricons "Rebel Extravaganza", som fikk 6 på terningen i VG og var to uker på VG-lista. Men plata har solgt over 60.000 internasjonalt. Det er begrenset hvor mye black metal man kan selge i Norge, påpeker Frestad.

Men Moonfog har klart å etablere en solid posisjon innen en nisje som finnes i mange av verdens platemarkeder. Delvis ved å jobbe systematisk mot denne nisjens publikum og publikasjoner.

– I Norge annonserer vi stort sett bare i heavy metal-bladet Scream. Mens i Tyskland annonserer vi gjerne i 3-4 blader og 1-2 i andre land i Europa i USA. Dessuten sender vi sender promoer til alt som kan gå av spesialiserte fanziner, magasiner og nettsteder. Det er ikke noe vits i å sende en Darkthrone-plate til Topp, påpeker Frestad.

Av Didrik Søderlind Foto/illustrasjon:
Music Industry, Export, Genre\Popular Music\Rock / Metal, Outside Norway