Sjefen for Universal
I siste nummer av FaroJournalen er det et dybdeintervju med Petter Singsås, administrerende direktør i Universal Music Norge. Universal var det selskapet som gjorde det best på norsksiden i fjor, og hadde oppunder jul nærmere 35 prosent av markedet.

Med artister som Briskeby, Sissel, Herborg Kråkevik og Espen Lind gjorde Universal i fjor nesten rent bord hva det norske platesalget angår. Samtidig kunne selskapet også notere seg for betydelige utenlandske suksesser – deriblant den omdiskuterte hip hop-artisten Eminem, som ble den første rapperen som solgte til dobbel platina i Norge.

Petter Singsås har vært administrerende for Universal etter sammenslåingen med PolyGram, og forteller i intervjuet at den norske avdelingen er sterkt involvert i den internasjonale lanseringen av Briskeby. Man fokuserer på ett land av gangen, og høster nå fruktene av at det ferske suksessbandet nylig var oppvarmere for a-Ha i Tyskland. I tillegg satses det på duettsingelen med Sissel og Espen Lind, som internasjonalt også skal ut på den sistnevntes album.

I intervjuet legger Singsås vekt på at det norske repertoaret var bærebjelken for Universal sammenlignet med fjoråret. I etterkant av fusjonen med PolyGram ble det opprettet en ny norskavdeling, som har jobbet med å etablere Universal som et bredt selskap, med utgivelser i en rekke genre. En antatt nokså smal utgivelse som Silje Nergaards ”Port Of Call” har nå solgt 20 000 eksemplarer, samtidig som man nylig skrev kontrakt med den unge rapperen Apollo, og er i ferd med å inngå en avtale med Nils Petter Molvær.

- Utfordringen ligger i å skape artister, sier Singsås videre i intervjuet. - De markedene som har mest fremgang og vekst, er de samme som bringer frem flest nye og nyskapende artister. USA har en levende musikkscene, og skaper artister i fleng. Markedet går også opp. I Norge har vi ikke en levende musikkscene. Det går blant annet på at vi ikke mangler kanaler å promovere artister gjennom, og ikke heller har noen tradisjon for popkultur. Mannen i gata er ikke opptatt av nye artister. Det er ikke forankret i kulturen vår, selv om vi er glad i musikk. Folk kjøper mye musikk og har et nært forhold til det, men vi følger bare ikke med på samme måte som i for eksempel USA. Det er vanskelig å skape noe nytt i Norge. Det mest interessante i fjor sånn sett var jo at norsk rap har fått et lite fotfeste.

Singsås mener videre at mange av de uavhengige selskapene i Norge er for innadvendte.

- Det kom en del indieselskap for noen år tilbake som skulle være alternativ til majors. Da var jeg optimist, men status er at omtrent ingenting har skjedd. Jeg må understreke at jeg nå snakker om rock- og popscenen. Indie-selskapene sliter ellers med det samme som oss, de har minimalt med kanaler å promovere musikken sin gjennom. Norske tv-kanaler har i nåværende halvår i prinsippet ikke ett program som har med artister, og med uinteresserte radiostasjoner og uten noen fagpresse på musikk, er vel ikke arbeidsforholdene de beste. Jeg ser ingen signaler i det norske markedet på at vi er i nærheten av å nå det for eksempel svenskene har klart, men jeg er optimistisk og det går fremover med små skritt.

Universal-direktøren skryter ellers i intervjuet av by:Larm, og uttrykker også begeistring over Music Export Norway.

- Music Export Norway er veldig positivt, men de er avhengig av artister. De får ikke til noe med mindre noen har noe å selge. Men det kan bli en arm der, spesielt for indie-scenen. By:Larm er et glimrende initiativ. Sånne ting skal egentlig ikke klare å sette seg i Norge, men det har de klart, så ting ser lyst ut.

Av - Red. Foto/illustrasjon: