Julehandelen i fare for platebransjen?
Det nye distribusjonssystemet Entertainment Network Scandinavia fortsetter å skape problemer for norske leverandører og forhandlere. Nå kan FaroJournalen melde at platebransjen begynner å bli alvorlig bekymret for høsten og julehandelen. Norske forhandlere sier i siste utgave av bransjebladet at leveransene er "en komplett skandale". Visedirektør Stig Ingelström prøver å ta brodden av kritikken, og hevder i forbifarten at Gard Rystad hos Playground Music Scandinavia ikke kommer med helt riktige opplysninger.

Både Ballade.no og FaroJournalen har den siste tiden hatt flere artikler om problemene som har oppstått etter at Entertainment Network Scandinavia (ENS) har overtatt distribusjonen av platene til Universal, EMI, Sony, Virgin, Edel og Playground. Norske forhandlere sier i siste nummer av FaroJournalen at leveransene er ”en komplett skandale”. Salgssjefen hos Edel, Dagfinn Vestgren, er en av de som er lite tilfreds med dagens situasjon. ENS har den siste tiden leid inn arbeidskraft fra Manpower i Sverige, noe Vestgren mener neppe er den heldigste løsningen.

- Når det blir så mye feil som det blir nå, er det rart at man benytter seg av den typen arbeidskraft, uttaler Vestgren til FaroJournalen. - Det viktige nå er det blir orden på logistikken, internt og eksternt. Det må ryddes opp i med en gang. Det virker ikke som om systemet er kalibrert for så store volum som de jobber med nå.

Ingen bedring så langt

Gard Rystad i Playground Music Norge var en av de som personlig dro over til Sverige for to uker siden, for å diskutere problemene direkte med ENS. I dag, fredag 6. oktober, har han igjen vært nødt til å ta turen til broderlandet for å drøfte situasjonen med sine svenske Playground-kolleger.

- Det har ikke vært noen forbedringer siden det forrige møtet, forteller Rystad til Ballade på telefon fra Stockholm. – Vi ble bl.a. lovet en daglig informasjonsmail om hvordan situasjonen utviklet seg, og har til dags dato bare mottatt en mail nå onsdag. Ellers må jeg si at jeg er svært overrasket over at distribusjonen til ENS langt på vei later til å fungere like dårlig i Sverige, enda man der har tre utkjøringer daglig. Nå opplever vi problemer som at det bestilles 23 kolli, og så leveres bare tre, mens ingen aner hvor resten av varene befinner seg.

Påstand mot påstand
Rystad forteller videre at det vil bli et nytt møte med ENS på sjefsnivå den 12. oktober.

- Denne situasjonen har mildt sagt ført til unødig mye mas og kjas. Vi skulle helst bare fokusert på jobben vår som plateselskap. Dette er tross alt tjenester som vi betaler ganske mye for, så da må vi kunne kreve litt tilbake også.

Visedirektør i Entertainment Network Scandinavia, Stig Ingelström, har en noe annen versjon av de siste par ukenes utvikling.

- Vi sendte ut et brev for fjorten dager siden, der vi gjorde oppmerksomme på at det dessverre ville bli forsinkelser den nærmeste tiden, blant annet fordi vi var nødt til å bygge ut lagerkapasiteten vår med femten prosent. Jeg vil dessuten gjerne påpeke at det også ligger klare forpliktelser på de norske plateselskapene, i forhold til hvor stort volum de til enhver tid kan ha hos oss.

Ingelström benekter videre at ENS har lovet å holde de norske plateselskapene daglig informert om utviklingen.

- Om Gard Rystad sier noe slikt, får det stå for hans regning. Vi har ikke lovet dem det, så utover det ønsker jeg ikke å kommentere påstanden.

Julesalget skal være trygt
Ballade.no refererer videre for Ingelström den skepsisen som Dagfinn Vestgren i Edel har når det gjelder ENS’ bruk av Manpower-vikarer.

- Jeg skal innrømme at det har blitt problemer, men dette har mer å gjøre med at vi en periode har måttet kombinere manuell og automatisk sortering. Det er helt nødvendig for oss med ekstra arbeidskraft, og jeg føler at Manpower har gjort en bra jobb.

Ingelström gjentar avslutningsvis at det ikke er noen fare for det norske julesalget.

- Nei, julehandelen skal gå bra. Nå klarer vi igjen å håndtere nye releaser innenfor tidsrammene.

Alternativer til ENS blir vurdert
Dette optimismen blir ikke automatisk delt av norske forhandlere. FaroJournalen har snakket med Morten Knudsen, som er innkjøpssjef hos landets største kjede, Hysj! Hysj!, som bl.a. sier dette:

- Vi taper penger, selskapene taper penger. Vi får bare håpe at det blir bedre frem mot jul.

Knutsen forteller dessuten at han har mottatt signaler om at leverandører ser etter ”andre løsninger”.

- Vi har fått signaler fra enkelte leverandører om at man ser på nødløsninger frem mot jul, uten at noen har sagt at de har bestemt seg for det. Vi har selvsagt full forståelse for det, vi ser jo at leverandørene, altså selskapene, er like fortvilet som oss.

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon: