Pulpits festivalsjef: - Strever med å skaffe artister
INTERVJU: Pulpitfestivalen skulle presentert sitt program i forrige uke, men har fremdeles bare tre band klare. Til tross for kommunal støtte får de ikke tak i de rette artistene. Festivalen ”sliter” mener byens lokalavis. - Vi registrerer at det er en kombinasjon av for tiden veldig dyre artister og rett og slett få, store navn ute på markedet i den gjeldende perioden, innrømmer festivalsjef Eirik Solbakk. Han tilbakeviser at dette har noen sammenheng med fjorårets økonomiske problemer som blant annet innebar svært forsinkede artisthonorar.
Pulpit_logo 2007 (385x190)

Av Bjørn Hammershaug

17. og 18. august skal festivalen Pulpit Rock etter planen arrangeres i Bjergstedparken i Stavanger. Så langt er kun Skambankt, Timbuktu og Lorraine offentliggjort av arrangøren, melder Stavanger Aftenblad som i dag skriver på sine nettsider at Pulpit Rock ”sliter”.

Vanskelig å finne artister

Hva er det egentlig dere sliter med, festivalsjef Eirik Solbakk?

- Det er en kombinasjon av for tiden veldig dyre artister og rett og slett få, store navn ute på markedet i den gjeldende perioden.

Solbakk kan fortelle at artister de normalt kunne booket inn nå, har priset seg ut av det markedet Pulpit opererer i. Det vil si 3000 solgte billetter pr. dag.

Har fjorårets økonomiske problemer og påfølgende artistkritikk (se egen sak på Ballade) gjort det vanskeligere å få tak i nye navn i år?

- Nei. Det har det ikke. For å ta status fra fjoråret: Vi stoppet alle utbetalinger i fjor, men vi hadde penger på bok. Styret hadde full kontroll på økonomien, og vi visste at vi ville gå med underskudd allerede før selve festivalen var ferdig. Spørsmålet var hvordan vi skulle fordele det vi hadde, og derfor ble alle utbetalinger stoppet, forklarer Solbakk, og fortsetter:

- Vi gikk så i dialog med leverandørene og Stavanger kommune med et forslag der de store leverandørene (lyd/lys, hotell/telt) fikk mindre utbetalt, mens kommunen gikk inn med et ekstra tilskudd under forutsetning av at artistene skulle ha 100 % utbetaling. Alle artistene har fått utbetalt det de skulle ha, og vi ble tildelt ny kommunal støtte for årets festival to måneder etter fjorårets.

Solbakk tror mye av kritikken i fjor også kan skyldes festivalens brede profilsatsning

- Det var bare enkelte medlemmer i et par av bandene som klaget i fjor. Når det gjelder Noxagt sier det seg selv at det kanskje ikke er så kjekt å dele scene med en artist som Morten Abel. Det ble kanskje en litt for bred profil etter deres syn, men jeg kan ikke helt se det. Noxagt bidro med kredibilitet, og vi ønsker nettopp å vise at regionen består av mer enn bare kjente navn som Abel og Thomas Dybdahl.

Søker kvalitet og kredd

Når kan så årets program ventes å være ferdig?

- Vel, egentlig i forrige uke. Så vi må bare kaste oss rundt denne uken, sier Solbakk, som kan melde at festivalen satser på mellom 15 og 20 navn totalt i år. I tillegg er antall dager kuttet ned fra tre til to.

Han har tro på Pulpit, men mener at festivalen også trenger å drive litt kulturell oppdragelse i oljebyen.

- Publikum må nok læres opp, for folk her er godt vant, for eksempel med Quart, Øya og Hove. Mange forventer nok noe av det samme med Pulpit, men der er vi ikke - enda, sier Solbakk.

Hvilke type artister ser dere egentlig etter for å fylle opp kapasiteten?

- Vi ønsker band med kredd, som er dagsaktuelle og som er så kjent at de kan trekke 3-4000 mennesker. Men vi er ikke ute etter gamle travere som The Who eller Kim Larsen på Pulpit.

Hvilken programprofil ønsker dere at festivalen skal preges av?

- Pulpit ønsker kvalitet og vil være en kvalitetsbevisst festival. Det skal være nye artister, og artister med en egen identitet. Vi ønsker å by på en litt annerledes opplevelse, og ser gjerne på muligheten for å presentere samarbeid/crossover-prosjekter.

Vil bli store

Hva er den langsiktige målsetningen deres?

- Vi skal bli en av de store, uten at det nødvendigvis er noe mål i seg selv. Skal vi ha muligheten til å presentere de mindre ”kreddbanda” så må vi bli store. Jeg tror nok de samme mekanismene gjelder for festivaler som ellers i samfunnet: For å overleve er det nødvendig å tenke større. Det betyr ikke nødvendigvis i dag, men på lengre sikt.

Hvordan går det med årets billettsalg da?

- Vi selger mye fra et par uker før festivalen, samt mye på døra. Vi har vel havnet i samme bås som de fleste andre, med unntak av de som selger ut et halvt år i forveien uansett. Det er lite forhåndssalg inntil den tiden kommer at folk vet at festivalen blir utsolgt. Da tar det av. Det er nok nettopp disse festivalene man bør lære mer av.

- Så vi har våre utfordringer med likviditeten vi også, som en del andre virker å ha for tiden, avslutter festivalsjefen på Pulpit.

Av Bjørn Hammershaug Foto/illustrasjon:
Music Industry, Festivals, Genre\Popular Music, Politics, Funding