Misnøye med Mute
Bjørn Torjus Hanssen i OSITO Records var i sin tid med på å starte opp Sement-festivalen på Betong i Oslo. Han er lite fornøyd med rollen musikkmagasinet Mute nå spiller i forhold til festivalen, og oppfordrer studentene om å ta tilbake kontrollen.

Av Bjørn Torjus Hanssen, OSITO Records

Mute's rolle under årets Sementfestival.

Sementfestivalen ble arrangert for tredje gang på studenthuset Chateau Neuf i Oslo helgen som var. Festivalen har sitt utspring fra studentmiljøet og har basert seg på spennende norske, om noe ukjente, artister & band. Under de 2 første utgavene har St Thomas, Wunderkammer, Emmerhoff, Bogus Blimp, Delaware, Påsan og Cloroform m. fl. gitt gode konserter.

Under årets festival kan det spørres om det nye norske musikkmagasinet "Mute" har misforstått sin rolle som medarrangør av en festival som Studentersamfundet i Oslo bør få ha rådighet over framfor Mute.

Mute har til en viss grad overkjørt både festivalens 2 første år og også Studentersamfundet i Oslo med sin fremtoning i forkant og under sist helgs avvikling av den 3. utgaven av festivalen.

Undertegnede startet opp festivalen og sto for bookingen/planleggingen til Sement#1 og Sement#2. Spesielt derfor vakter jeg meg vel for ikke å bli for kritisk, men jeg sitter inne med mye kompetanse på konseptet "Sement". Selv hadde jeg det for all del trivelig under festivalen og så flere gode band. Etter å ha observert gangen i årets utgave samt snakket med enkelte under festivalen, så vil jeg pga min interesse og tidligere rolle ta opp noen kritiske punkter.

Sementfestivalen ( Eller "Mutes egen Sement-festival " , som det står i oktoberutgaven av Mute) het i fjor Sement#2 og året før der igjen Sement#1 En spesiell grunn til navneendringen?

Ett sitat tatt i fra lederartikkelen om festivalen i det kommende nummeret av Mute : "Så fint det hadde vært å lage en festival hvor folk kunne sjekke ut nye norske artister" .

Det er nesten så en lurer på om ikke Mute prøver å fremstille festivalen som en ny og sin egen. De tidligere utgavene blir ikke nevnt. Festivalen skifter navn og i enkelte medier samt av enkelte artister hørt referert til som "Mutefestivalen" .

Greit med forandringer kanskje. Men da bør disse kanskje vurderes nøye og ansees som en forbedring? Plakatene kom sent i år og har en helt annen utforming enn tidligere år.
En annen tradisjon har vært at Johannes Kanchat fra Hello Goodbye, som forøvrig spilte under Sement#1, har illustrert plakat- og CD-covererene fm Sement#1 og #2. Slik har festivalen forsøkt å etterstrevet en helhet, også estetisk. Noe som ikke kan sies om årets festivalplakat.

Der nevnes heller ikke at festivalen er et samarbeid mellom Studentersamfundet og Mute. Det eneste som nevnes er en slags praktisk opplysning om at festivalen arrangeres på Betong. Det er ingen logo fra Betong eller Studentersamfundet. Heller ikke sponsorene til Chateau Neuf får den profileringen de er lovet, til tross for at de spytter inn store summer til studenthuset Chateau Neuf.

Til slutt vil jeg si det er synd at ikke Clubstyret på Betong har ressurser til å gjøre bookingen for festivalen. Det vil være en stor utfordring og det er da heller ikke lett å få trukket folk til en festival med en slags profil om å presentere relativt ukjente, men svært så oppegående artister/band. (Som en del vet nå, så er det ikke så lett å trekke de store massene til konserter generelt før gjennombruddet er et faktum.) Allikevel håper jeg at studenter i Oslo tar over bookingen på eget hus og kanskje heller får en hjelpende hånd fra Mute og evt. andre resurssterke innen musikk- og kulturlivet.

Av Bjørn Torjus Hanssen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Festivals, Genre\Popular Music, Organizations