NRK som markedsføringskanal
I dette sjette avsnittet om NRK TV og populærkulturen går ordet til sentrale bransjefolk som Virgin-direktør Per Eirik Johansen og Big Bang-musiker Øystein Greni. Begge peker på Fjernsynets store gjennomslagskraft, noe også U:musikk-redaksjonen diskuterte seg i mellom, der man bl.a. fryktet at mangelen på ressurser kunne gjøre dem til et mikrofonstativ for platebransjen.

Direktør i Virgin Records Norge, Per Eirik Johansen, påpeker hvilken gjennomslagskraft tv har:

- Ta en titt på VG-lista over Norges mest solgte album. Denne uka (uke 6, 2001 - red. anm.) er det bare fire album blant de 20 mest solgte som ikke er tv-annonsert. Det er klart tv er et ekstremt viktig og gjennomslagskraftig medium. Å få vise musikken vår på tv er kjempeviktig for oss i plateselskapene. Og dermed også for artistene.

Musikk som krydder i underholdningsprogrammer har vært, og er fortsatt populært i NRK. Men man kan stille spørsmål ved om NRK TV undervurderer sitt publikum. Hvordan vet man egentlig hva folk vil ha? Det er ikke alltid man kan støtte seg til seertallene, iallfall ikke når musikken altså brukes som krydder i underholdningsprogrammer.

Johansen trekker fram en episode han mener illustrerer at NRK mangler teft:

- NRK var i kontakt med oss og trengte et band til fredagsshowet Petter Nome hadde sist høst. Vi foreslo Euroboys. Men det ble for smalt for dem. Et av Norges beste og mest spennende rockeband. For ikke å snakke om populære. Forstå det den som kan, sier Johansen.

Øystein Greni, frontfigur og låtskriver i bandet Big Bang, hevder han vet det meste om det å være et band i etableringsfasen:

- Det er klart det er viktig med et skikkelig musikkprogram. Det er en unik mulighet til å eksponere seg for et publikum. Vi har veldig positive erfaringer med det å være på tv, sier Greni og ramser opp programmer som Sommeråpent, Spellemannsprisen og Go' Elg som eksempler på hvor de har vært.

Han påpeker at det er vanskelig å måle effekten på hvor stor betydning en tv-opptreden har, men mener likevel at det helt klart hjelper på oppmerksomheten rundt bandet.

Både artister og plateselskap er naturligvis klar over TVs kraft som markedsføringskanal. Det er også en problematikk Nazneen Khan og U:Musikk-redaksjonen var klar over:

- Platebransjen var superfornøyde med programmet, men det er jo ikke så rart. De fikk jo masse gratisreklame. Det var veldig vanskelig å unngå å drive lanseringsjournalistikk. En ting er at bransjen i Norge er veldig liten, og hvis du prøver å være kritisk mot eksempelvis en artist, kan du risikere at det plateselskapet den artisten er på ikke vil gi deg intervjuavtaler i framtiden. En annen ting er at vi hadde så få ressurser at vi måtte ta det vi fikk her hjemme.

De hadde få muligheter til å reise utenlands.

- Vi hadde ambisjoner, men det funka rett og slett ikke.

Dette er i hovedsak "U:Musikk"s egen forklaring på hva som gikk galt. Dette er riktignok kun en del av forklaringen. Det handler også om NRKs struktur, og hvordan pop kan bli kasteball mellom avdelingene.

I morgen, tirsdag 6. november, bringer Ballade videre den siste delen av Stavseth og Wolffs artikkelserie, der mellom andre programdirektør Hans-Tore Bjerkaas og musikksjef Arild Erikstad får uttale seg.

Semesteroppgaven ”Splitter pine " er ført i pennen av Aage Wolff (som i dag er å finne i Musikkmisjonen på Petre) og Øyvind Stavseth (som nå er i Tønsberg Blad), og ble skrevet da de fremdeles gikk på journalist-høgskolen.

Av - Red. Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Genre\Popular Music, Press