Ennå ikke noen norsk iTunes
En norsk versjon av iTunes er ennå ikke på plass - de som vil laste ned norsk musikk på sine iPods må nok vente til årets slutt før en norsk avdeling av den populære nedlastingstjenesten er klar, forteller Fonos Larry Bringsjord på musikkbransjens viktigste møteplass; Midem i Cannes. Årets treff ble åpnet av Microsoft, som er en av de mange IT-selskapene som ønsker seg en bit av det stadig mer lukurative musikknedlastingsmarkedet.
Midem 2005 - den norske standen (Foto: Tomas Lauvland Pettersen) (350x262)

Av Tomas Lauvland Pettersen

Å rapportere hjem om stor pågang på den norske standen kan vel knapt kalles en nyhet lenger – det har nærmest blitt en selvfølge at den røde standen med Norway Now tiltrekker seg en et mangfold av internasjonale delegater. Som ifjor er også i år norske plateselskaper, distributører og produksjonsselskaper ettertraktede møtepartnere. Etter en rolig start på søndags formiddag tok aktiviteten seg kraftig opp utover dagen og fortsatte på mandag med en jevn strøm av internasjonale delegater på jakt etter norske partnerselskaper.

Apple vs. Microsoft
En trend som var synlig på fjorårets Popkomm-messe i Berlin var IT-bransjens tilbakekomst til musikk-messene. Etter dot.com krisen var det forståelig nok noe forsiktige nedlastningssatsninger fra de store aktørene. Nå er tonen en annen – Apples suksess med iPod-spilleren og nedlastingstjenesten iTunes har snudd opp ned på stemningen og ført til større optimisme med tanke på omsetning og fortjeneste for innholdsleverandører og tjenestetilbydere.

En av Midems mest populære stander er nettop Apples. iPod/iTunes-suksessen frontes for det den er verdt her nede på en folksom stand der store, lekre Mac G5’er tiltrekker seg mye oppmerksomhet. Flere andre selskaper henger seg nå på iPod-suksessen, og tilbyr en rekke tilleggsprodukter for brukerne av de meget populære små spillerne. I tillegg til etablerte suksesser som iPod bruker også Apple Midem for å fronte nye billigere produkter som iPod shuffle (en ny spiller med mindre minne og lavere pris) samt den kompakte og rimelige Mac Mini-computeren.

I motsetning til tidligere år var det i år ikke noe vertsland som stod for åpningsshowet – det var det Microsoft som gjorde. Med ”plays for sure” som nytt slagord tar Microsoft nå for alvor opp kampen med Apple/iPod. Microsofts Midem-stand stod ikke tilbake for Apples og utvalget av små og lekre wma-spillere bærer bud om at iPod kommer til å få konkurranse fra en rekke selskaper som satser på smakfullt design og tilleggstjenester som spill og PDA-funksjoner på sine spillere.

Andre selskaper innenfor nedlastingstjenester og innholdslevering som satser tungt på Midem er Sony med sin Connect-tjeneste, Loudeye/OD2 og Cable & Wireless med sin 24-7 Music Shop. I tillegg er det kommet til en rekke nye nasjonale portaler som tilbyr nedlasting av f.eks. Baskisk, Koreansk eller Estisk musikk.

Simax satser på Hundreårsmarkeringen
En gjenganger på Midem er plateselskapet Simax som ledes av Erik Gard Amundsen. Amundsen er godt fornøyd med fjoråret:

- 2004 var et sterkt år for Simax med mange sterke utgivelser, mange gode anmeldelser og godt salg i Asia og på kontinentet. Til tross for veldig gode anmeldelser i Storbritannia har vi hatt en tilbakegang i salget her, så vi setter inn et fremstøt ovenfor distributøren her nede for å få rette på det.

Amundsen kan også fortelle at selskapet nå også har sikret distribusjon i Baltikum samt at tunge magasiner som Gramophone, Strad og BBC Music Magazine vil kjøre fokus på Norge og Simax artister utover året.

En av Simax hovedsatsninger denne våren er knyttet til Hundreårsmarkeringen av unionsoppløsningen. ”Classical Norway 1905-2005 in Music” vil bli en meget påkostet og svært så lekker 4CD-boks som tar for seg noen av de beste innspillingene gjort av toppsjiktet av norske utøvere og ensembler: Kirsten Flagstad, Leif Ove Andsnes, Norsk Kammerorkester, Henning Kraggerud, Rovert Levin, Christian Eggen, Oslo-Filharmonien, Truls Mørk, Arve Tellefsen, Håkon Austbø, Vertavo og Kjell Bækkelund er bare noen få i en lang rekke store navn.

Amundsen forteller at boksen allerede har skapt stor interesse bland internasjonale distributører og toneangivende publikasjoner som Strad, Diapason og Gramophone.

Phonofile sikrer vilkårene for norske artister
Eirik Brattaas fra Phonofile/Musiconline er en annen gjenganger blant de norske Midem-delegatene. Brattaas er en ettertraktet mann for de mange ivrige aktørene på nedlastingsmarkedet. I løpet av de siste to årene har det kommet til en lang rekke såkalte ”content-aggregators”, noe som vel kan oversettes med et ord som innholdsleverandør – selskaper som samler inn repertoar, klarerer rettigheter, digitaliserer innholdet og leverer ferdige innholdspakker til nettbutikker.

Norsk repertoar vil de fleste ha og nettopp dette har Brattaas i den rikholdige Musiconline.no-katalogen. Om det hadde vært ønskelig kunne Brattaas eksportert katalogen umiddelbart, men dette kommer ikke på tale – til det er avtalevilkårene som fremlegges for dårlige:

-Vi krangler med content-aggregatorene om alt fra vederlagsnivå, til prosentnivå til avtaletid. Vi er nødt til å tenke langsiktig og vi må kunne være komfortable med at avtalene skal sikre norske artisters inntekter i framtida. Vi vil ikke forhaste oss og vi gir oss ikke før vi har fått på plass et godt fundament for norske artister i de største nettbutikkene. Vilkårene som presenteres for oss er ikke bra nok ennå og vi jobber hardt med å rette på dette her nede.

Når avtaleverket er på plass er det imidlertid ikke mye som skal til før norske artister klare for nedlasting fra tjenester som iTunes og MSN forteller Brattaas.

- Det er mange aktører på banen nå, forteller Brattaas – kanskje for mange. Mange har dårlig tid. Flere av selskapene må nå begynne å oppnå konkrete resultater for sine eiere og ivestorer og det skaper en spenning i markedet. Noen vil nok forsvinne innen kort tid og dette vil egenlig gjøre alt mye enklere – det blir færre aktører å forholde seg til i motsetning til alle de høyst forskjellige forretningsmodellene som vi ser i dag. Markedet har ikke helt satt seg ennå – det vil det nok gjøre ganske snart.

Impala mot Sony/BMG
Fonos Larry Bringsjord har brukt helga på styremøte i Impala - sammenslutningen for Europas uavhengige plateselskaper. Utestående vederlag fra MTV, motstand mot Sony/BMG-sammenslutningen og en ny global sammenslutning av uavhengige plateselskaper er bare noen av sakene som ble diskutert i helga:

- Endelig har vi fått MTV Europe til å betale penger de skylder de uavhengige plateselskapene, forteller Bringsjord:

- Tidligere utbetalte MTV vederlag kun til de store multi-nasjonale selskapene, men nå har vi endelig fått medhold i at MTV skal utbetale ca. 26 mill. til uavhengige selskaper. Pengene skal videreføres til artister som har krav på det – derav noen norske.

- Impala har også anlagt sak mot EU-kommisjonen fordi den godtok sammenslåingen av Sony og BMG, kan Bringsjord fortelle.

- Impala mener at grunnlaget for sammenslåingen ikke var lovlig – med sammenslåing av Sony og BMG har de multinasjonale selskapene kollektiv dominans over platemarkedet. Sammenslåing av de multinasjonale selskapene vil bety større makt til færre aktører og vanskelig markedstilgang for de små selskapene. Det kulturelle mangfoldet er også truet når de store blir enda større. Det blir mer og mer vanskelig for uavhengige selskaper å nå ut til butikkhyllene og muligheten til å slippe til i media blir svekket. I Storbritannia har Sony/BMG vært en realitet siden midten av 2004 og i siste kvartal hadde den sammenslåtte enheten av de to multinasjonale selskapene økt sin markedsandel i siste kvartal. Sony/BMG kan med sine større finansielle muskler kjøpe seg plass i butikker og i media og dermed true mangfoldet på musikkfeltet.

Bringsjord har også fortsatt jobbinga med å få inn norsk repertoar i de store nettbutikkene slik som iTunes. Noen lanseringsdato for en norsk iTunes-tjeneste har imidlertid Bringsjord ennå ikke fått: - Jeg vil tippe at vi har en norsk iTunes-butikk på plass seint i år, sier han.

Andre ting som står på agendaen for de uavhengige europeiske plateselskapene er lobbyvirksomhet i Brüssel for å sikre støtteordninger for musikkindustrien som kan sammenlignes med filmindustriens gode rammevilkår innenfor EU-systemet. Det jobbes også med momsfritak for musikk i enkelte land - et eksempel på dette er Spania som nylig halverte sine momssatser.

Bringsjord kan også fortelle at det jobbes med å stable på beina en global sammenslutning av uavhengige plateselskap. USA får i disse dager sin egen Fono-ekvivalent: AAIM, og det jobbes nå hardt for å få til et formelt nettverk for lignende organisasjoner i Sør-Amerika, Afrika og Asia. Sammen med Impala i Europa og AIR i Australia kan dette bli en organisasjon med betydelig tyngde og gjennomslagskraft.

Ballade er tilbake med ny oppdatering fra Cannes i morgen.

Av Tomas Lauvland Pettersen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Trade Fairs\Outside Norway, Organizations