Nettavismarkedet tetner til
Selv om det lenge har vært kjent at nettaviser som Puls, Panorama og Musiq.no har måttet leve mer på idealisme enn på trygge inntekter, hindrer ikke det en ny aktør fra å entre et allerede ganske tettpakket marked. Den nye musikkavisen på nettet har fått navnet Spot.no, og er satt i gang av Puls´ tidligere nyhetsredaktør Trygve Mathiesen.

Spot.no er finanisiert av ElevOnline-gruppen i Sandvika, som også står bak russe-effektsidene Russen.no. Trygve Mathiesen understreker at den nye avisen er redaksjonelt uavhengig, og at han selv både har full kontroll over – og ansvar for – det innholdsmessige.

Lesere av nettutgaven til Puls vil fort oppdage at en hel del av Puls-staben nå har hoppet over til Spot.no.

- Jeg har i alt tatt med meg rundt et dusin bidragytree fra Puls, sier Mathiesen, som også bør være kjent som musiker i YM:stammen, til Ballade. – Puls drives i dag som en ren fanzine, med til dels veldig dårlig oppfølging av skribentene. Unge medarbeidere trenger å røktes litt, så det håper vi å kunne tilby gjennom Spot.no.

Og det er vel omtrent det eneste det ferske nettstedet kan tilby skribentene så langt – i hvert fall hva økonomisk belønning angår. I likhet med de tre øvrige musikkavisene på nettet, må Spot.no i hvert fall foreløpig basere seg på gratisarbeidende skribenter og bidragsytere.

- Puls har stått helt stille de siste fire månedene, og har ikke hatt råd til å utvikle sidene sine, forteller Mathiesen. – Med Spot satser vi på å realisere en del ideer vi har hatt, der vi særlig fokuserer på konsertanmeldelser. Målet vårt er ikke å dyrke de kjente artistene, men like mye å finne nye, spennende band på livefronten.

Ikke alle sidene til Spot er like utviklet ennå, men Mathiesen lover at det meste skal komme på plass innen kort tid, og satser på en daglig oppdatert avis.

Men hvor etterlater det så Puls? Redaktør Arild Rønsen sier han ikke er bekymret over konkurransen fra Spot, men er likevel av den oppfatning at det nå er for mange aktører på et lite og trangt marked.

- Noe av det aller enkleste er å rekruttere skribenter som ikke koster penger. Sånn sett er det plass til mange, men for oss på det kommersielle markedet er situasjonen nå adskillig verre enn for bare ett år siden, spesielt hva annonsemarkedet angår. I dagens situasjon er vi og alle andre rett og slett nødt til å jobbe ut i fra gratisinnsats.

Og hvordan ser den gamle Puls-redaktøren på at den annonserte papiravisen Volum til neste år skal forsøke å ta opp arven fra den gylne æraen med Beat, Puls og Rock Furore?

- Alle er selvfølgelig velkommen til å prøve seg.

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music, Internet, Press