Brudd mellom NRK og Spellemannprisen
NRK ønsker en ny form for samarbeid med platebransjen om Spellemannprisen; primært en ren transmisjonsmodell, men de utelukker heller ikke en samproduksjonsmodell. Samtidig er det klart at Hitawards ikke blir arrangert igjen i år.
Spellemannprisen - harpe (94x139)

Den 13. mai i år sendte Spellemannprisens sekretær Sæmund Fiskvik et brev til NRKs kringkastingsdirektør Hans-Tore Bjerkaas hvor han bekrefter - etter å ha mottatt tydelig beskjed 10 dager i forveien at NRK av økonomiske årsaker ikke lenger ønsker å være med i samme grad som tidligere - at IFPI og FONO "sitter tilbake med ansvar for Spellemannprisens skjebne, og med tilhørende rettigheter til navn og produkt." De to bransjeorganisasjonene skal drøfte den nye situasjonen med hverandre før man tar kontakt med NRK igjen.

Men i Spellemannprisens brev til NRK er det klart at avstanden mellom de to partene er stor, og at det er liten sjanse for at samarbeidet kan videreføres. Samtidig kan det være betimelig - etter den kritikken som NRK har fått for sin behandling av smale genre - at alle tenker gjennom hva slags prisutdeling musikkbransjen fortjener.

Fiskvik skriver at "vi tar til etterretning at ingen av de to nevnte modellene [i brevet fra NRK 3. mai] viderefører det samarbeid som i tretti år har ligget til grunn for Spellemannprisen." I tillegg skriver han at det "har vært en udelt glede, både fruktbart og givende" å samarbeide med NRK de siste 30 årene, og "takker for et godt og langvarig samarbeid."

NRKs prosjektleder Jon Ola Sand nekter konsekvent å uttale seg om saken, og vil dermed heller ikke kommentere hvor stor del av utgiftene til Spellemannprisen som er finansiert av TV-stasjonen.

- Helt klart et spørsmål om penger, sier FONO-representant Jan Paulsen. Det bekrefter også Fiskvik i sitt brev til NRK: "Vi regner med at dette reflekterer den nye hverdagen for norsk fjernsyn."

Samtidig har Nikolai Fasting bekreftet at det "ikke ser ut som" at Hitawards blir arrangert igjen i år. Han er nå ansatt som daglig leder i markedsføringsfirmaet Respons TV.

Så dersom TV2 føler at de ikke allerede har for mange prisutdelinger på sendeskjemaet kan kanskje Spellemannprisen gjenoppstå på den kanalen i en anelse friskere form.

Hvis ikke må platebransjen grave dypt i lommene for å finansiere showet på vegne av NRK.

Av Kai R. Lofthus Foto/illustrasjon:
Music Industry, Awards