Mute's rolle under årets Sementfestival
Klubbstyret ved Studentersamfundet i Oslo er svært fornøyd med innsatsen musikkmagasinet Mute gjorde for årets Sement-festival på Betong. De peker på at studentmiljøene definitivt fikk med sine egne artister, i tillegg til at årets arrangement var bredere enn noensinne, med innslag av både metal og hip hop.

Svar på innlegg i Ballade 27.09.02. av Bjørn Torjus Hanssen, "Misnøye med Mute".

Clubstyret ved Studentersamfundet i Oslo har etter årets festival stått som arrangør av tre utgaver av Sementfestivalen på Betong. Festivalen oppsto ganske riktig etter initiativ fra Bjørn Torjus Hanssen, noe som gir mannen all mulig rett til å uttale seg og mene noe også om årets festival. Det skal imidlertid understrekes at han ikke er innehaver av noe verv på Studentersamfundet i dag, og vi forbeholder oss derfor retten til å samarbeide med og innhente kompetanse fra partnere vi selv velger. At festivalen arrangeres med assistanse fra "grådige kapitalister" er forsåvidt ikke noe nytt; Sementfestivalen ble da også i sin tid arrangert som et slags samarbeide mellom Clubstyret ved Studentersamfundet og Torjus Hanssens plateselskap Osito Records.

Clubstyret var også i år på utkikk etter en samarbeidspartner. Å ha en medarrangør på en såpass stor produksjon gir en rekke fordeler; det minsker blant annet risiko og arbeidsbyrde, øker festivalens nedslagsfelt, og man kan ikke minst dra særdeles nyttige veksler på hverandres kompetanse.

I år ble festivalen som kjent gjort i et samarbeide med musikkmagasinet Mute. Vi fant Mute å være en utmerket partner for oss, da de sitter på akkurat mye av den kompetansen vi mangler. Dette gjelder bl.a. i forhold til lay-out, å få oppslag i presse, skaffe sponsorkroner, samt at de har en helt annen - og for oss interessant - kontakt med artistnorge enn den vi har.

Det medfører riktighet at Mute satt med hovedansvaret for bookingen av årets festival. At det ble gjort på denne måten kan likevel langt på vei sies å kun være av praktisk karakter. Mute hadde nemlig svært mange av de samme tankene som oss om hvordan årets festival skulle se ut, og en titt på programmet fra f.eks. NRF-bursdagen i vår, som vi booket selv, viser med all tydelighet at studentene på alle måter har fått med også "sine" ting (artister som Cinnamoon, Gatas Parlament, Stockhaus, Whimsical og Askil Holm stilte både da og nå). Reaksjonene på programmet har da også vært tilnærmet utelukkende positiv både innad hos oss og fra publikums side, deriblant til og med fra Torjus Hanssen selv(!). At årets festival til forskjell fra tidligere år stilte med både metal og hip hop på menyen, kan vel kun sies å være et bredere tilbud til publikum og en naturlig konsekvens av å utvide festivalen med to scener til.

At plakatene manglet sponsorprofilering er ikke riktig. Førsteopplaget manglet én av Studentersamfundetes sponsorer. Dette ble imidlertid rettet opp i, og nye plakater kom i trykken i løpet av to dager. Mute var her svært sporty i forhold til å trykke nye, da feilen i dette tilfellet lå minst like mye hos oss som hos dem.

I det hele tatt er vi meget godt fornøyd med vårt samarbeide med musikkmagasinet Mute. Årets festival må kunne sies å være den beste og mest besøkte noen gang, og vi stiller oss positive til å lage festival med Mute også neste år.

Med vennlig hilsen

Erik Aas Hystad
Leder av Clubstyret på Studentersamfundet Chateau Neuf

Av Marianne Jemtegård Foto/illustrasjon:
Music Industry, Festivals, Concerts, Press