Rockmuseet til Brattørkaia – Dora tapte kampen
Kulturminister Trond Giske avslørte i dag beliggenheten til Opplevelsessenteret for pop og rock i Trondheim.
Brattørkaia, Trondheim kommune (350x271)

Brattørkaia i Trondheim gikk seirende ut i konkurransen om å huse ”rockmuseet” i Trondheim. Brattørkaia konkurrerte mot Dora.

Under en pressekonferanse nå i ettermiddag redegjorde kulturministeren for valget. Han la vekt på at det hadde vært en grundig prosess i forkant, noe som ville lette arbeidet i etterkant. Han fortalte at det var tre kriterier Statsbygg evaluerte hos de to finalistene: Beliggenhet (som telte 20 %), funksjonalitet/kvalitet (40 %) og pris (40 %).

Statsbygg konkluderte sin rapport med at begge søkerne var kvalifisert for oppdraget, men endte med å anbefale Brattørkaia som den beste av de to. Det gikk særlig i forhold til pris (8, 7 millioner i årlige leiekostnader, mot Doras 12, 8), det arkitektoniske og transportsituasjonen rundt de to stedene.

En styringsgruppe nedsatt i forbindelse med dette valget, bestående blant annet av prosjektleder Arvid Esperø og Rock City Namsos, stemte enstemmig for Brattørkaia. Ringve, som skal drifte det hele, mente også at dette var det beste alternativet.

I tillegg kunne Giske fortelle at kulturdepartementet hadde gjort sin egen evaluering, og også departementet mente Brattørkaia var det foretrukne alternativet.

Anbudskonkurransen om tilrettelegging og utleie av lokaler for opplevelsessenteret ble lansert 9. februar i år. Etter en gjennomgang av de to tilbyderne; Dora AS og Brattørkaia AS, ble disse kvalifisert og invitert til en dialog der prosjektleder Arvid Esperø og Statsbygg har samarbeidet tett med tilbyderne for å utvikle et best mulig prosjekt.

Bygget vil ha et nettoareal på 3325 kvm., hvor halvparten vil være formidlingslokaler. I tillegg vil senteret innholde en scene, verksteder, kafé og kontorer. Ved hjelp av det fremste innen formidlingsteknologi og interaktivitet skal senteret formidle norsk rock- og pophistorie.

Senteret åpner sommeren 2009.

Av Bjørn Hammershaug Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music, Politics