Det bobler rundt kulturbryggeriet
I helgen ble åpningen av Senter for populærmusikk i Oslo markert med stor ståhei. Men det hersker fremdeles usikkerhet rundt deler av finansieringen, og Oslo kommune sitter enn så lenge med regningen: - Vi er vant til at folk holder ord, sier byrådsleder Erling Lae om statens betalingsløfte. Samarbeidet mellom det nasjonale senteret i Trondheim og det jevnstore regionssenteret i hovedstaden ser heller ikke ut til å gå helt på skinner: - Jeg synes det er beklagelig at Esperø vil diskutere problemer i media, i stedet for å ta en telefon til oss, sier Schous Svein Bjørge til Dagbladet.
Schous kulturbryggeri_byggeplan (330x230)

Av Bjørn Hammershaug

I 2009 åpner begge de to jevnstore sentrene for pop og rock i Norge: Det nasjonale opplevelsessenteret for pop og rock i Trondheim og Senter for populærmusikk i Oslo (Schous kulturbryggeri).

I helgen ble det arrangert åpningsfest på Schous for å markere startskuddet til storsatsningen, med blant andre Lars Lillo-Stenberg, Susanne Sundfør og byrådsleder Erling Lae som gjester.

Hvem tar regningen?

En av de sterkeste forkjemperne for et slik senter i Oslo, Svein Bjørge, uttrykte til Ballade fredag stor tilfredshet med innsatsen til Oslo kommune i forbindelse med kulturbryggeriet.

- All ære til Oslo kommune. De har gått inn her med flere hundre millioner i det som er litt av et prestisjeprosjekt. Jeg synes de også bør berømmes her, det har i det hele tatt vært en veldig positiv opplevelse å arbeide med kommunen, sa Bjørge.

Oslo kommune tok nemlig mye av finansieringen av Senter for populærmusikk da det nasjonale ”rockmuseet” ble bestemt lokalisert i Trondheim i 2005, men dette skulle skje i en fordelingsnøkkel i samarbeid med sentrale myndigheter (se egen sak på Ballade)

- For Schous kulturbryggeri har kommunen garantert for husleie og felleskostnader i 20 år. Til sammen 300 millioner kroner, sa prosjektleder i Oslo kommune, Espen Dag Rydland til Dagbladet (lørdag 5. mai).

Kulturminister Trond Giske tok avgjørelsen om å legge Rockemuseet til Trondheim, men lovet også at staten skulle bidra til opprettelsen av regionale museer. Byrådsleder Erling Lae sa til Aftenposten (søndag 6. mai) at hovedstaden fremdeles ikke har sett noe til disse midlene.

Dermed sitter Oslo kommune foreløpig igjen med hele regningen for dette opplevelsessenteret.

Til Aftenposten uttalte Lae følgende om hva som skjer hvis pengene ikke kommer:

- Vi skal få det til uansett. Men jeg er jo vant til at folk holder ord.

Skepsis til to sentre

Det virker heller ikke som om dialogen mellom sentrene i Oslo og Trondheim er helt på skinner. Til Ballade fortalte Svein Bjørge at han ønsker et nært samarbeid med Rockmuseet i Trondheim:

- Vi ønsker et tett samarbeid med Rockmuseet, (…), og ønsker å dele både på innhold og prosessen frem til vi åpner, sa han.

Til Dagbladet uttrykte Arvid Esperø også ønske om et samarbeid, men han la for øvrig til en usikkerhet om nødvendigheten av å ha to slike sentre i landet:

- Norsk pop og rock er stort og viktig, men jeg er skeptisk til om det er plass til to nesten like store sentre for populærmusikk i Norge. I USA har de to store pop- og rockmuseer - ett på østkysten og ett på vestkysten. Jeg er skeptisk til om Norge trenger like mange, sa Esperø i følge avisen.

Uttalelsene har fått både Svein Bjørge og Erling Lae til å reagere.

- Det kan ikke være slik at for å sikre et senter i Trondheim, så må vi skru av lyset i resten av landet, sa Lae, mens Bjørge kommenterte:

- Han har ikke tatt kontakt med meg eller min kollega Paal Ritter Schjerven, som jobber konkret med senteret for populærmusikk, for å finne ut hva vi faktisk holder på med. Jeg synes det er beklagelig at Esperø vil diskutere problemer i media, i stedet for å ta en telefon til oss.

Vagt om innhold

Når det gjelder selve innholdet i de to sentrene, er det lite konkret som har kommet til uttrykk - i hvert fall i media. I instruksen til Senter for populærmusikk heter det blant annet det skal være ”Oslos eget senter for alle som vil vite mer om norsk populærmusikk; dens historie, nåtid og fremtid. Musikkopplevelser, lek og læring er stikkord for de mange interaktive stasjonene i dette store og spennende digitale opplevelsessenteret...”

Til Ballade fortalte Svein Bjørge at senteret satser aktiv på nettopp den interaktive delen i museet, og han vektlegger dessuten at dette skal være et naturlig samlingssted for hele bransjen.

Bjørge uttrykker både til Ballade og Dagbladet at senteret i Oslo ikke skal konkurrere med museet i Trondheim, men til avisen sier han samtidig at han ”ikke vet hva Esperø planlegger i Trondheim”.

Til Ballade kunne Bjørge fortelle at de allerede har startet å ta i mot donasjoner fra samlere som ønsker å bidra til samlingen i Oslo. Dette skal det ikke være noen planer om hos de andre regionale sentrene, noe som fikk Esperø til å utbryte til Dagbladet:

- Nei, nei. Da ville galskapen ha vært fullkommen.

Ballade vil selvsagt følge begge sentrene frem mot åpningen i 2009. Vi tar også mot tips og kommentarer fra våre lesere i denne saken. Disse kan sendes til ballade@mic.no.

Av Bjørn Hammershaug Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Genre\Folk / Traditional, Genre\Popular Music, Politics