- Boikott lite konstruktivt
Platekompaniet og Playcom Musikkverket vil boikotte alle produkter fra plateselskapet MBO fordi det siste albumet til D.D.E. skal selges eksklusivt gjennom Reitan-gruppens butikker og kiosker. Overraskende reaksjonsform, mener Audun Molde, lektor ved Handelshøyskolen BI i Oslo.
Audun Molde (Foto: eget) (300x)

Av Carl Kristian Johansen

I det internasjonale platemarkedet har eksperimentering med distribusjon av album og salg foregått i flere år.

Et kjent eksempel er Readioheads "In Rainbows" (2007) som først ble gjort tilgjengelig fra bandets hjemmeside.

Kundene kunne velge hvor mye vedkommende ville betale - om de ville betale i det hele tatt - før albumet ble tilgjengelig på fysisk format i de tradisjonelle kanalene.

Samme år inngikk Spice Girls en avtale med undertøyskjeden Victoria’s Secret som fikk eksklusive rettigheter til å selge ”Greatest Hits”.

Listen over artister som velger å operere utenfor de tradisjonelle kanalene er voksende internasjonalt, og nå kommer trenden til Norge.

Det kommende albumet til D.D.E., ”Ut av kontroll”, vil bare være tilgjengelig gjennom Reitan-gruppens butikker etter lanseringsdatoen 2. juni. Det betyr at du må gå på 7 Eleven, Narvesen eller Rema 1000 for å kjøpe et fysisk eksemplar av Namsos-gruppens siste utgivelse.

Det har fått de største platebutikkjedene i Norge til å rasle med sablene. Om ikke Platekompaniet og Playcom Musikkverket får selge ”Ut av kontroll” vil ikke kjedene selge andre produkter fra gruppas plateselskap MBO eller distributøren Nordisk Fim Distribusjon (NFD).

Audun Molde er høyskolelektor ved Institutt for kommunikasjon, kultur og språk ved Handelshøyskolen BI i Oslo og har fulgt platebransjen tett i flere år. Han mener at utspillet fra Platekompaniet og Playcom er forståelig, men at boikott er en lite konstruktiv reaksjonsform i et lite marked som Norge.

- Kjedene må selvfølgelig akseptere at ”Ut av kontroll” skal selges av Reitan-gruppen, og MBO og NFD er i sin fulle rett til å gi Reitan eksklusivitet.

Molde refererer til lignende eksklusive avtaler i USA der denne type avtaler har slått begge veier for artisten. I USA har The Eagles og Garth Brooks inngått avtaler om salg av album med gigantkjøpesenterkjeden Wal-Mart, det samme gjorde AC/DC med sitt siste album.

- For AC/DC gikk salget bra, selv om responsen fra primærmålgruppen var ganske dårlig, sier Molde.

Han mener at avtalen om D.D.E. er et smart trekk som utviser en god porsjon teft fordi Reitan-butikkene er godt representert geografisk. Det gjør det lettere å nå fram til målgruppen med ”Ut av kontroll”.

- Husk at en stor norsk by som Bodø ikke har platebutikk etter at Free Records Shop la ned, mens 7 Eleven, Narvesen og Rema 1000 alle er representert der. Dette er et smart eksperiment.

Molde mener dette viser at det nå stilles spørsmålstegn ved de etablerte strukturene, og at man ikke lenger tar de disse for gitt.

- Mange gjør et aktivt valg der det tidligere var automatikk. Det kommer helt sikkert mange slike stunt i Norge, og veldig mange vil nok følge nøye med på hvordan dette vil slå ut.

At dette handler om makt og penger er Molde ikke i tvil om.

- Platekompaniet er en stor, stor maktfaktor i norsk musikkbransje. Sånn sett er jeg overrasket over at de bruker boikott som reaksjon nå fordi de er kjent for å forvalte makt på en ansvarlig måte.

- Man skal leve videre i 2010 og 2011, og boikott virker mer som symbolpolitikk, mener Molde.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry