Prefueled.com lanserer offentlig tilgjengelige musikkpumper på nyåret
Forrige uke lanserte Christian Marstander den norske versjonen av den nordiske nettbutikken Prefueled.com for pressen i Norge. I kjølvannet av iTunes Music Store tar Prefueled.com sikte på å etablere seg tidlig som en av mange butikker i Norge for salg av musikkfiler til publikum. -Du kan si at vi er en kloning av iTunes, og vi tar sikte på å selge enkeltlåter, hele album, 5-6 timer lange DJ mixer folk kan laste ned til festbruk, og alt du kan tenke deg av musikkstoff som selges online, sier Marstander.

Av Carl Kristian Johansen

Salg av musikkfiler på ser ut til å være et ekspanderende marked, og kan være i ferd med å spise seg inn på CD-en som det foretrukne format. Hvordan skal Prefueled.com markere seg?

-Omlag 6% av musikken som selges i dag foregår online, og det markedet kommer til å bli betydelig større i tiden som kommer. Vi tar sikte på å være synlige i overgangen fra CD til downloading av musikk, sier Marstander.

Hvordan skal Prefueled synliggjøres?

-Foreløpig har vi bare gjort oss synlige for pressen. Vi har flere kampanjer på gang, blant annet med Voice TV, og vi har flere samarbeidspartnere og kampanjer vi kommer til å synliggjøre oss gjennom over nyåret. Vi kommer til å bli betydelig mer synlig enn for eksempel iTunes, som til nå bare har blitt lansert gjennom pressen, sier Marstander.

Phonofile

I Danmark har prefueled.com en avtale med danske Phonophile, og har rettighetene til å selge musikken i deres base. Marstander er i ferd med å gjøre en avtale med norske Phonofile for å få til en lignende ordning i Norge.

-Vi tar sikte på å selge all ny nasjonal og internasjonal musikk som lanseres på markedet, samt all den gamle musikken som majorlablene og deres underselskaper digitaliserer og tilgjengeliggjør, sier Marstander.

Hva med musikk fra de mindre selskapene?

-Vi kommer til å selge musikk fra indieselskaper som blant andre C+C Records og DaWorks også. Men folk må ha en forståelse av at vi bare selger musikk som er digitalisert og lagt ut for salg som fil. Nå er for eksempel singelen til Tone Damli Aaberge tilgjengelig, mens vi ikke har albumet til salg enda, sier Marstander.

Musikkpumper

Prefueled tar sikte på å gå nye veier for å tilgjengeliggjøre tjenesten sin, og vil en gang på nyåret lansere fueltanker som skal plasseres på knutepunkter der det ferdes mange mennesker.

-Vi jobber med å finne riktig leverandør, men kommer til å sette opp fueltanker i kiosker, på flyplasser og jernbanestasjoner, der folk kan bare kan plugge seg inn og laste ned musikk til iPoden sin. Med vanlig forbindelse tar det tre til fire minutter å laste ned et helt album, men med den kapasiteten vi legger opp til, fra 20 til 40, og opp til 60 MB, vil det ta under et minutt med en download av et helt album fra våre fueltanks. Tankene skal være online og direkte linket opp til vår sentrale database, sier Marstander

Hvordan vurderer prefueled det framtidige markedet for salg av musikkfiler?

-I Danmark har Prefueled allerede ti konkurrenter, og det kommer til å komme flere i Norge også. Det er ikke slik at det bare skal være er èn leverandør av denne type tjenester, som for eksempel iTunes eller Prefueled. Olabukser har vært solgt i tusenvis av forskjellige kjeder og butikker i alle år, og slik kommer det også til å bli med musikkfiler, spår Marstander.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Internet, Interviews