I pluss om fire år
Inntektene i platebransjen vil først begynne å øke i 2013. Det viser den årlige prognosen for 12 underholdning og mediebransjer gjort av revisjon- og rådgivingsselskapet PricewaterhouseCoopers.
Helene Raa Bamrud (Foto: PricewaterhouseCoopers) (300x)

Av Carl Kristian Johansen

Det er tiende år på rad at revisjons- og rådgivningsselskapet PricewaterhouseCoopers (PWC) lager en prognose for inntekter fra forbruker og reklame i underholdnings- og mediasektoren. Av tolv delmarkeder er ”recorded music”, altså innspilt musikk, definert som et av markedene.

Ikke overraskende viser PWC-rapporten at platebransjen er den bransjen i rapporten som har blitt hardest rammet av internettutviklingen. Bransjen har allerede måttet gjennomgå en kraftig omstilling som følge av nettets framvekst, en omstilling som er mye mer omfattende enn for eksempel filmbransjen.

PWC-rapporten er global, men opererer også på nasjonalt nivå. Prognosen for platebransjen i Norge viser, i likhet med trendene for bransjen internasjonalt, at markedet vil fortsette å falle i størrelsesorden 4 til 5 % i de nærmeste årene.

Prognosen for bransjen i Norge i år er at salget vil utgjøre en verdi på 219 millioner US dollar. I 2013 vil verdien av salg av innspilt musikk ligge på 185 mill. USD, altså en ytterligere nedgang på hele 35 mill. USD.

PWC deler markedet inn i tre distribusjonskanaler. I år sier prognosen at totalmarkedet vil bli verdt 219 mill. USD. Dette er fordelt på 22 millioner dollar distribuert gjennom fast Internett, 6 millioner via mobil, og 191 millioner gjennom fysisk distribusjon som for eksempel CD-plater.

Prognosen sier at verdien av musikkdistribusjon gjennom fast Internett vil øke til 51 mill. USD i 2013. Det vil si en årlig vekst på 28 %. På mobilfeltet forventer man nullvekst i samme periode, fordi det er dyrere å laste musikk til mobiltelefon i forhold til fast Internett og fordi mange vil fortsette å benytte en egen bærbar mp3-spiller. Verdien av den fysiske distribusjonen vil falle med 10 % årlig, har PWC beregnet.

- Det er musikk distribuert på fast Internett-tilknytning som utgjør den store driveren i dette markedet, sier Helene Raa Bamrud, partner i PWC i Norge.

Raa Bamrud peker på at Norge ligger etter det globale markedet innenfor innspilt musikk. PWCs prognose viser at verdien på digitalt distribuert musikk vil gå forbi fysisk distribusjon på globalt plan i 2012, mens dette ikke skjer i Norge, selv ikke i 2013, spår PWC.

- Det vi ser nå er en omstilling der den totale verdien faller inntil den digitale distribusjonen utgjør tyngdepunktet. I 2012 - 2013 vil vi oppleve en liten økning i inntektene igjen, sier Raa Bamrud.

I dette regnestykket er det produsenter og distributører av fysiske plater som vil tape.

- En fysisk CD koster i dag 160 kroner, mens man kan kjøpe den samme for 80 kroner gjennom Internett. Det vil si at man må selge dobbelt så mange CD-plater for å få samme inntekt. Det er interessant å se hvem som beholder inntekten og hvem som mister dem, sier hun.

Logistikkdelen og detaljistene trenger man ikke lenger siden distribusjonen vil foregå på Internett, mens det ikke er noe som tyder på at innholdsprodusentene kommer til å tape på denne utviklingen, mener den norske PWC-partneren.

- Det er ikke gitt at musikerne vil være tapere her. Kostnadene til markedsføring kommer også til å forbli, og med kanaler som Facebook og Myspace ser man at dette kommer til å bli veldig annerledes enn det man er vant til, spår Raa Bamrud.

Hun gir uttrykk for at dette er en av de større omstillingene platebransjen har stått over for.

- Man kan ikke distribuere klær eller bil over Internett og det er hovedforskjellen mellom platebransjen og andre markeder, sier Raa Bamrud, som mener platebransjen vil bli en foregangsbransje innen underholdning og media fordi den er hardest rammet av Internett.

Rapporten omfatter totalt 12 delmarkeder innen underholdning og media. For musikkbransjen er prognosene basert på tilgjengelige tall fra blant annet Statistisk Sentralbyrå, Post- og teletilsynet, Internettleverandører, samt proprietære tall som ikke er offentlig tilgjengelig, innhentet av Wilkosky Gruen Associates. Bruttonasjonalproduktet, BNP, er en viktig variabel knyttet til prognosene. Prognosene vil svinge i takt med BNP og utviklingen i annonsemarkedet.

I tillegg er det for platebransjen tatt hensyn til fjerning av DRM-begrensningene, som gav det digitale musikksalget en boost. Bekjempelse av piratkopiering som handler om regulering og sperring av Internettleverandører og nedlastere er også en viktig faktor. Bredbåndsekspansjon, som gir flere tilgang til Internett og større båndbredde, spiller med.

I fjor bommet PWC fordi man ikke forutså finanskrisen og effekten den hadde på BNP og annonsemarkedet.

- Det vi traff på i fjor var migreringen fra fysisk til digital distribusjon. I fjor sa vi at den digitale distribusjonen ville overgå den fysiske i 2012, men inntektsprognosen stemte ikke i samme utstrekning. Når ting er stabilt er det lettere å treffe, ved uforutsigbare hendelser er det vanskeligere, sier Raa Bamrud.

Pr. 18. juni 2009 koster 1 US dollar 6,4 norske kroner.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry