MFO om Pulpit: - For lettvint med betalingsstopp
Norsk Rockforbunds Monica Larsson uttrykte i går forståelse for at Pulpit-festivalen har valgt å stoppe alle utbetalinger av artisthonorarer etter at det ble klart at festivalen hadde pengeproblemer. MFO ved forbundsleder Arnfinn Bjerkestrand er ikke uten videre enig i avgjørelsen. Han mener at musikerne må prioriteres i slike tilfeller: - Det er viktig at man finner en ordning som sikrer musikerne før øl-leverandørene, for å si det litt spisst. De har helt andre kommersielle interesser. Det er musikerne som er de svakeste aktørene, og da blir det for lettvint å si at vi innfører betalingsstopp fra festivalens side. De har et moralsk og et etisk ansvar overfor artistene, mener Bjerkestrand.
Arnfinn Bjerkestrand (150x200)

Av Bjørn Hammershaug

Den nylig avholdte rockfestivalen Pulpit i Stavanger gikk med et kraftig underskudd og har ikke betalt honorar til alle artistene. Dette har først og fremst rammet lokale band, blant disse er Noxagt. Bandets gitarist Anders Hana fortalte til Ballade i går at de ikke ble forelagt kontrakt i forkant av festivalen. Han kritiserte også festivalens programprofil, som han mente hadde en nær sammenheng med de økonomiske problemene.


Denne kritikken fikk tilsvar av Norsk Rockforbunds leder Monica Larsson. I
Stavanger Aftenblad 12. september refset hun musikerne for det hun oppfatter som usaklig kritikk:

- Det er ufint å sparke noen som ligger nede.
Det er trist at lokale artister går løs på den musikalske profilen, når debatten i utgangspunktet handlet om manglende betaling. Det er viktig at man ikke havner i sutre-fella, sa Larsson.

Minner om Voss

Musikernes Fellesorganisasjon
(MFO) er en av flere organisasjoner som organiserer musikere i Norge. Forbundsleder Arnfinn Bjerkestrand har per i dag ikke oversikt over om artistene på Pulpit involverer noen av deres egne medlemmer, men han går ut fra at så er tilfelle. Han kan fortelle at MFO så langt ikke har foretatt seg noe i denne saken, da de ikke har mottatt noen henvendelser fra sine medlemmer.

- Selv om jeg ikke kjenner denne saken i detalj, så ligner den umiddelbart på det som skjedde på
Vossajazz, sier en travel Bjerkestrand til Ballade. – Spørsmålet her er hvordan avtalene har vært og om musikerne har gjort jobben sin i forhold til å sikre seg mot slike eventualiteter i forkant.

Artister som kan finansiere et større apparat rundt seg, krever ofte betaling før konserten for å sikre seg økonomisk. Har det som skjedde i Voss og på Pulpit vist at også mindre ensembler bør gjøre det samme?


Bjerkestrand ønsker ikke å svare direkte på spørsmålet, men konstaterer at mindre artister ofte må nøye seg med mindre:


- For mange mindre artister betyr festivaler en unik mulighet til å presentere seg, og de kan nok gjerne være villig til å selge seg noe ”billigere” enn de store artistene, sier Bjerkestrand, som samtidig understreker at MFO kan tilby en betydelig rådgivning til uerfarne artister.

Artister før øl
Er MFO enig i at det er en fornuftig vurdering av Pulpit å stanse utbetalingene til artistene, eller bør musikere ha en særskilt prioritet i slike situasjoner?

- Det er viktig at man finner en ordning som sikrer musikerne før øl-leverandørene, for å si det litt spisst. De har helt andre kommersielle interesser. Det er musikerne som er de svakeste aktørene, og da blir det for lettvint å si at vi innfører betalingsstopp fra festivalens side. De har et moralsk og et etisk ansvar overfor artistene, mener Bjerkestrand

Mener MFO i likhet med Larsson at artistene har vært usaklige i sin kritikk mot Pulpit?


- Jeg så hva Monica Larsson gikk ut med i avisen, men dette har jeg ingen videre kommentar til.


Men dere synes ikke det er rimelig at skadelidende artister skal presses til å frede festivaler som har kjørt seg selv i et økonomisk uføre?


- Nemlig, avslutter Bjerkestrand.

Av Bjørn Hammershaug Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Interviews, Organizations