Zomba legger ned norsk avdeling
Britney Spears og Backstreet Boys må finne andre måter å selge plater på i Norge, nå som det ser ut til at Zomba legger ned sin markedsføringsavdeling i Oslo. Zombas repertoar skal håndteres av en produktsjef hos EMI fra 1. juli.
Zomba-logo (x120)

Tidligere denne uka begynte ryktet å florere i bransjen: Zomba legger ned sitt norske kontor, og sannsynligvis også det danske. Ved henvendelse til kontoret i Oslo i går, torsdag, ble vi fortalt: "Du får ikke vite noe. Dersom det virkelig er slik så vil du få vite om det gjennom en pressemelding, og du står på min presseliste."

I København er responsen kun: "Ingen kommentar, det er ingenting som er offisielt ennå."

Zombas Stockholm-baserte sjef for Skandinavia, Kenneth Ruiz-Davila, var ikke umiddelbart tilgjengelig for kommentar. Den internasjonale sjefen i London, Stuart Watson, som returnerte fra ferie sist mandag, bekrefter at de norske og danske avdelingene blir lagt ned fra slutten av juni. Beslutningen er kommet fordi man ønsker å øke sitt fokus på det svenske markedet, hvor man sannsynligvis også kommer til å signere svenske artister.

Zombas beslutning om å reorganisere driften sin i Skandinavia kommer bare få måneder etter at Edel Records la ned sine avdelinger her og i Stockholm. Selskapet har hatt tre personer ansatt i Oslo, blant annet Christer Jacobsen som markedssjef og Stine Aas som promotionansvarlig. Ruiz-Davila jobbet tidligere på Oslo-kontoret, men ble headhuntet til den skandinaviske og svenske stillingen da Magnus Bohman stormet ut av selskapet i fjor.

Av Kai R. Lofthus Foto/illustrasjon:
Music Industry