- Fildeling er musikkens redning!
- Last ned musikk fra de store multinasjonale plateselskapene og kjøp plater fra uavhengige plateselskap. Det er oppfordringen til musikkskribent Andreas Ervik i dette debattinnlegget. Ervik mener at nedlasting av musikk ikke fører til mindre mangfold, mindre kreativitet eller færre artister, slik det hevdes i antipirat-kampanjen piracykillsmusic. - Bransjen er mer opptatt av å tjene penger enn å finne fram til nyskapende artister, skriver Ervik, som på sikt håper at platebransjen vil rakne.
Piracy kills music-logo (2007) (298x369)

Av Andreas Ervik, musikkskribent

Stadig færre kjøper Dagbladet og VG. Klassekampen kunne 13. februar fortelle at de to avisene har hatt en nedgang på henholdsvis 15.557 og 28.158 eksemplarer. De ble dermed opplagstaperne i fjor. Morgenbladet ble opplagsvinner for tredje år på rad, med økning på 25 %. Klassekampen hadde en økning på 15,4 % og er på sitt høyeste opplag noensinne. Artikkelen deres hadde tittelen ”Aviskjøperne velger innhold”.

Platebransjen og tabloidavisene

Problemet platebransjen står overfor kan sammenlignes med problemet som tabloidavisene møter. Når publikum kan hente det de tilbyr gratis på nett er det ingen som gidder å bruke penger på det lenger. Jeg behøver ikke lenger kjøpe Dagbladet for å lese artikkelen om ”Dårlig helse? - Drikk din egen urin!” eller VG for å lese en av titalls artikler om sex-scenen i den nye norske filmen ”Mars & Venus”. Tilsvarende trengte jeg ikke kjøpe singelen med ”De nye gitarkameratene” sin maltraktering av ”Hallelujah”, jeg kan høre Bjørn Eidsvågs nye sviske uten å punge ut for det, jeg slipper å gi ei krone mer til Eminems formue, og U2 - ledet av en av de mest hykleriske mennene i hele verden i dag, mediestrategen og multimillionæren Bono, får ingenting av meg.

De store plateselskapene river seg forståelig nok i håret over dette. De kommer til å miste millioninntekter, og må sette en stopper for det. Og selvfølgelig har de all rett til det, de fleste ville vel gjort det samme hvis de var i deres posisjon.

Derfor denne anti-pirat-kampanjen.

Mangfold og kreativitet

I informasjonsvideoen til piracykillsmusic.no blir vi informert om at fildelere er onde, og artister får mindre tid i studio som følge av dem. Det største problemet hevder Aksel Hennie på voice-over, er derimot at det blir langt færre nye låtskrivere som får muligheten, ja i det hele tatt at færre begynner å lage musikk. Dette går utover mangfoldet, som ifølge bransjen selv, kommer til å forsvinne.

Gjentatte ganger hevder piracykillsmusic følgende: ”Det finnes overveldende bevis for at den ulovelige nedlastingen har en skadelig effekt på musikksalget, og at den går utover nyskapningen.” De kan ha belegg for å påstå det første, men at de har bevis på at det går utover originalitet er bare vås. Nyskapingen de sikter til finnes strengt tatt ikke hos selskapene som gir oss plater fra Westlife, Amy Whinehouse og Madonna.

Bransjen er faktisk ikke mer enn en bransje, den er opptatt av å tjene penger, ikke finne fram til nyskapende artister. Det viktigste er at noe slår an, ikke at det kan revolusjonere musikk-Norge. Nyskapende musikk kan derfor ikke bli en mangelvare, den er det allerede, i alle fall i overflaten av musikkverden.

Musikken som tør se andre veier enn mot det salgbare og markedstilpassede er en sjelden frukt hos de store selskapene, den finner man nesten uten unntak dersom man går litt i dybden, i underverdenen.

Utenfor hovedstrømmen

Dersom man leter litt utenom hovedstrømningene finner man plateselskap som Rune Grammofon, Smalltown Supersound, Sofa, Melektronikk, Miasmah og Metronomicon. De selger plater med musikk som ikke bare er fjas og mas, og opplever neppe fildeling som en stor trussel. Kim Hiorthøys coverdesign for både RG og SS er derimot så gode at de gjør albumene verdt å eie i seg selv. Det samme med Grandpeoples cover til Melektronikks utgivelser. Det er viktigere for platebransjen å forsøke å gjøre platene til noe som folk ønsker å eie, heller enn å angripe folk fordi man ikke gidder å betale for skvip. Musikken og omslaget må ha varig verdi, ikke bare være et vakkert ansikt og en fengende melodi.

Den frie flyten av musikk på nett fører til økt mangfold, i motsetning til hva Piracykillsmusic mener. Mange plateselskap starter i dag som nettlabler med mp3er, før de etter hvert begynner å selge cder. Her åpnes det for stor grad av eksperimentering, og dersom det viser seg at det finnes et marked for musikken kan bedriften utvide det til salg av cd'er i stedet for gratis formidling. Et eksempel her er britiske Audiobulb Records som leverer minimalistisk elektronisk musikk.

Enkeltpersoner som Magnus Eliassen er forbilledlige i sitt ønske om å få spredd musikken til flest mulig, uten nødvendigvis å ta betalt for det.

I et intervju i musikkinformasjonssenterets nettavis Ballade, oppfordrer han alle til å laste ned det siste albumet sitt. Det finnes på hjemmesida hans, hvor Eliassen skriver: ”Spredning av musikk på Internett har en langt større verdi enn det som kan måles i penger. Følgene av fildeling måles i musikalske opplevelser. Etter eget ønske gir jeg ut musikken min selv, og kan derfor gjøre hva jeg vil med den. Jeg vil at du skal laste ned mitt debutalbum, Second Grace, spre det videre og være med på å skape nye verdier.”

Håper hele bransjen rakner

Det er ikke mulig å påstå at nedlasting truer kreativiteten, men hva med kvantiteten? De fleste skulle tro at anti-piratkampanjen er satt i gang fordi det går dårlig for den norske platebransjen, men gjør det egentlig det? Nedlasting har i alle fall ikke ført til færre utgivelser. I en artikkel i Dagbladet 12. februar meldes det om den beste platevinteren noensinne. I Farojournalen ble det publisert en liste over 29 album fra norske artister som blir utgitt i perioden januar-februar. Er det mulig at platebransjen sliter med å få solgt plater på samtidig som det gis ut flere album enn noensinne?

Neppe, og ganske riktig: Aftenposten kan dagen etter fortelle at økt fildeling bare har liten effekt på platesalget. Studier gjort av Felix Oberholzer-Gee og Koleman Strumpf viser det mange har trodd: effekten er ikke stor nok til å regnes som signifikant. Det er derfor bare tull å tro at musikkindustrien kommer til å bli ødelagt av fildeling. Selv om folk laster ned et album så kommer de til å kjøpe det dersom de liker det. Jeg har selvfølgelig vært fullt klar over dette, og bruker derfor å komme med følgende oppfordring til alle jeg møter som fortsatt kjøper musikk fra store selskaper: Slutt med det, last ned alt i stedet!

For på sikt vil dette forhåpentligvis føre til at platebransjen rakner, noe som bare vil være en god ting. De små selskapene, både idealistiske foretak og de som faktisk klarer å tjene noen kroner, vil klare seg. Musikksalget kommer til å bli betraktelig mye lavere enn det er i dag, men de eneste som vil tape på det er næringslivet og de store popikonene.

Jeg oppfordrer alle musikkinteresserte til å laste ned musikk fra store artister på multinasjonale selskaper, og kjøpe plater fra uavhengige plateselskap.

Kilder:
Aftenposten: Nedlasting har liten effekt på musikksalg
Piracykillsmusic.no
Dagbladet: Ny norsk platerekord?
Ballade: Ung musiker taler piratkampanjen midt i mot

Andreas Ervik er musikkskribent for nettstedet hissig.no, hvor denne artikkelen er publisert i sin opprinnelige kontekst. Den er gjengitt på Ballade med velvillig tillatelse fra artikkelforfatteren.


Music Industry, Debate, Multimedia, Copyright, Organizations